שוב זה קרה: הדולר יציב בעולם - ובישראל נחלש ל-3.722 ש'

הצמד אירו-דולר נסחר מתחת ל-1.4 ד' ומתחילת דצמבר התחזק הדולר בכ-7.6% מול האירו, לעומת היחלשות של כ-1% מול השקל ■ לאומי: הדולר יתחזק בשל הירידה בתיאבון לסיכון וההתאוששות בארה"ב

הדולר נחלש היום (ו') קלות מול השקל וסגר את השבוע ללא שינוי, למרות שבשוק המט"ח העולמי הוא דווקא שומר על יציבות מול האירו ואף נוטה להתחזקות. זאת, בהתאם ל"התנתקות" המסוימת של השוק המקומי מזה העולמי מתחילת חודש דצמבר.

הדולר נחלש ב-0.1% ושערו היציג נקבע ב-3.724 שקלים. האירו היציג איבד 0.4% ל-5.206 שקלים. בעולם, הדולר מתחזק בכ-0.05% מול האירו ונסחר ברמה של 1.395 ד' לאירו. מתחילת דצמבר, אז הגיע האירו לשיא שנתי, התחזק הדולר בכ-7.6% מול האירו, אולם בישראל הוא דווקא נחלש בכ-1% מול השקל.

המילה המתאימה ביותר להגדיר את השבוע החולף בשוק המט"ח היא "יציבות". כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי יציבות זו תימשך, שכן על השקל פועלים כוחות מנוגדים, אולם כאשר בנק ישראל יחזור להעלות את הריבית, יגברו הלחצים על ייסוף השקל.

"כאשר תועלה הריבית שוב, השקל עשוי להתחזק ושער הדולר יתבסס מתחת לרמה של 3.7 שקלים", כתבו כלכלני הבנק בסקירתם השבועית על שוק המט"ח. "להערכתנו, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא יושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם".

בבנק הפועלים מציינים כי בנק ישראל הוא הגורם העיקרי שעשוי להביא להיחלשות השקל, באמצעות רכישות הדולרים האקראיות שלו. מתחילת החודש רכש הבנק, לפי ההערכות בשוק, כמיליארד דולר, ומנע הידרדרות חריפה יותר של הדולר בישראל. ואולם, בבנק הפועלים מציינים כי מול בנק ישראל ניצבים כוחות התורמים להתחזקות השקל, כגון הציפיות להמשך העלאת הריבית והעודף הגדול בחשבון השוטף (שהסתכם ב-7.2 מיליארד דולר ב-2009 לעומת 2.1 מיליארד דולר בשנת 2008).

לעומת בנק הפועלים, כלכלני בנק לאומי נוקטים בעמדה נחרצת יותר ומעריכים כי הדולר דווקא יתחזק, בעקבות הירידה בתיאבון לסיכון של המשקיעים והתאוששות כלכלת ארה"ב. לפי הערכות האנליסטים, הכלכלה האמריקנית ככל הנראה צמחה ב-4.7% בקצב שנתי ברבעון הרביעי של 2009 - הצמיחה המהירה ביותר מזה 7 שנים.

"התמתנות התיאבון לסיכון שחלה לאחרונה תספק תמיכה לדולר בטווח הקצר", אומרים בלאומי. "בטווח הארוך יותר, התחזקות השטר הירוק תתמך מהתאששות הכלכלה האמריקנית".

[לאתר המט"ח]