מינהל התכנון יטיל מגבלות נוספות על מתקנים סולאריים

המגבלות בניגוד להקלות שדרש השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן ■ הצעת המינהל, הנכללת בטיוטת תונית המתאר הארצית למתקנים סולאריים, תידון בישיבת המועצה הארצית

מינהל התכנון במשרד הפנים מתכוון להטיל מגבלות נוספות על הקמת מתקנים סולאריים בינוניים להפקת חשמל, כך נודע ל"גלובס". הצעת המינהל, הנכללת בטיוטת תונית המתאר הארצית למתקנים סולאריים, תידון בישיבת המועצה הארצית. כך למשל, מתכוון מינהל התכנון להוציא את אזור אשקלון, אשדוד ולכיש מרשימת אזורי העדיפות, שיזכו במסלול אישורים מקוצר ובהקלות תכנוניות נוספות להקמת המתקנים.

דרישה לתסקירים

המועצה הארצית דנה בימים אלה בהכנת תוכנית מתאר ארצית להקמת מתקנים סולריים קרקעיים להפקת חשמל בשיטה הפוטו-וולטאית. מדובר במתקנים בהספק של 50 קילו ואט ומעלה. בדיון שנערך בשבוע שעבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה, התברר כי טיוטת תוכנית המתאר הארצית שמקדם מינהל התכנון שונה בכמה נקודות מהותיות מהמתווה שעליו סוכם בישיבה המועצה לפני כחודש, בהשתתפות השר להגנת הסביבה גלעד ארדן.

כך, למשל, יש בהצעה נסיגה מהגמשת הדרישה לבניית המתקנים בצמידות דופן לשטחים בנויים - הגמשה שנקבעה בלחץ השר ארדן. יזמי המתקנים הסולאריים טוענים כי התעקשות על הדרישה לצמידות דופן תקשה מאוד על הקמת מתקנים, בגלל מיעוט השטחים צמודי הדופן במושבים והתנגדות בקיבוצים לבנייה בשטחים אלה, המיועדים להרחבות עתידיות. מלבד זאת, לאחר שלבקשת ארדן הוקלה הדרישה לתסקירים סביבתיים למתקנים בשטח של עד 750 דונם, מציעה כעת המועצה לחייב את כלל המתקנים בהגשת נספח נופי סביבתי. עוד נקבע במטרות התוכנית כי הקמת המתקנים תיעשה תוך "הימנעות מפגיעה בשטחים פתוחים" תוך דחיית הנוסח שהציע פגיעה מינימלית בשטחים פתוחים. לטענת היזמים, לא ניתן להקים את המתקנים ללא פגיעה בשטחים פתוחים. כמו כן, הוצאה מטיוטת התמ"א האפשרות למסלול העוקף את אישור הוועדה לשמירה על קרקעות ולשטחים פתוחים (ולקחש"פ) למתקנים בשטח של עד 750 דונם.