הקפיטליזם הציל את כלכלת ישראל

ההססנים האחרונים קונים ומוכרים, לא נותר מי שימשיכו את המגמה, והיא משנה כיוון

בסקירות האחרונות סקרתי בעיקר את המצב הכלכלי בארה"ב, את המדדים שם וחלקתי איתכם את ההשערות שלי ביחס למשבר הפיננסי, אשר עדיין מייצר חדשות היסטוריות בזמן אמת. היום אתרכז קצת בישראל, באותם היבטים ממש.

אין זה סוד שהכלכלה הישראלית נמצאת במצב טוב, בהשוואה להרבה מדינות בעולם. הבה נבחן כמה נקודות עיקריות בכלכלה הישראלית, בעזרת אוסף הגרפים הבא, המיוצר כולו מנתונים באתר בנק ישראל:

משה שלום כלכלת ישראל


בחלק העליון הימני, אפשר להתרשם מהאינפלציה השוררת אצלנו. הקו השחור מתאר את האינפלציה בפועל ב-12 החודשים החולפים, לעומת הקו הכחול המבטא את זו שצפו המודלים של בנק ישראל. מתקיימת קורלציה לא רעה בכלל לאורך זמן בין שתי ה"אינפלציות", קו האינפלציה המתגשמת, לעולם יהיה יותר תנודתי מהחזוי במודלים, אם כי גם בהם נרשמת תנודתיות. קשה לצפות מהמודלים דיוק רב יותר, בשל האירועים הכלכליים הקשים, העוברים לאחרונה על כלכלת העולם.

מה שמעניין בחלק זה של הגרףהוא מצב ריבית בנק ישראל (העמודות באדום). ניתן לזהות בבירור את חוסר ההתאמה בין גובה הריבית לאינפלציה. כאשר האינפלציה (בשחור) נמצאה בתחום 3% עד 4%, הריבית היתה תמיד גבוהה ממנה ונתנה תשואה ריאלית חיובית למחזיקי כלים פיננסיים המבוססים על כך.

הריבית השלילית הריאלית היום - היא המהווה, גם לדעתי, את הגורם העיקרי לנהירת כספי המשקיעים לכיוונים יותר מסוכנים, כמו מניות ואג"ח קונצרני.

בחלק העליון השמאלי מופיעים נתוני אבטלה (נקודות סגולות) וצמיחה (עמודות כחולות)רבעוניים, התחזית לשיעור הצמיחה (3.5%) מופיעה בחום. כאן אין ספק שמצבנו משופר: האבטלה אמנם עלתה שוב, אבל לאחר ירידה מתמדת ומרשימה. גם הצמיחה ירדה רק במשך שני רבעונים, והתאוששה בצורה מרשימה ביותר.

הסיבה לכך, לדעתי, נעוצה בהשפעתה הרבה של תעשיית ההיי-טק על כלכלת ישראל. ייצוא תוכנות, רכיבים ממפעלי אינטל וכיוצא באלה תוצרים, עשו את השינוי - גרמו לנתונים השליליים להיהפך לחיוביים.

התוצאות הרבעוניות מוכיחות שמגזר הטכנולוגיות התאושש טוב יותר מכל שאר המגזרים. אין לשכוח שהשווקים המתפתחים - סין, הודו, ברזיל, ורוסיה, עדיין משוועים לתשתיות טכנולוגיות המיובאות מן המערב, ואלו מיוצרות גם בישראל ומהוות חלק ניכר בכלכ

לבסוף, הדבר המעניין ביותר במקבץ הגרפים שלעיל, נמצא בחלק התחתון של התמונה: מגמת השינוי בחוב הציבורי ביחס לתמ"ג. בניגוד לאירופה (ובמיוחד בניגוד לפורטוגל, יוון, אירלנד וספרד) ולארה"ב הגדולה, חובנו קטן ולא גדל.

השיגעון הפיסקאלי, אשר אחז בכל ממשלות העולם ובאמצעותו ניסו להתגבר על המשבר, לא התפשט למקומותינו, ופרמטר זה כשלעצמו מהווה את היסוד שביסס את מצבה הכלכלי המשופר של המדינה. לא נמלט מעיני המחיר שבו הושג הישג זה (התדרדרות קשה של מאפייני מדינת הרווחה), אבל בעיני חברות הדירוג והכלכלנים, זה לא רלוונטי: ישראל אינה בסכנת חדלות פירעון, להיפך וזה מה שחשוב.

כדי לתאר איך משתקף הדבר בשוק הפיננסי שלנו, אציג הפעם את מדד ת"א 75, המייצג לדעתי, טוב יותר מן המעו"ף, את מצב הרוח של המשקיעים הלא-מוסדיים, ואלה שאינם משתתפים במשחקי האופציות:

משה שלום תא75



התיקון הטכני מאז תחילת 2009 (מהתחתית 315), הגיע לשיעור 63% מהירידה הגדולה. במדד זה, כמו ברבים מהמדדים בארץ, משתקף חוזק יחסי לאחיהם במדינות המפותחות. האם הציבור בפנים? בוודאי שכן, אבל לא בצורה ישירה.

הלם הירידות החדות ב-2008-2007 מנע מרוב המשקיעים הפרטיים להתגבר בזמן על החשש והפחד, ולהחזיר לעצמם את הפסדיהם בעצמם. המוסדיים, הנמצאים תמיד בשוק, היו המנוע העיקרי לעלייה המחירים. הריבית האפסית על ההשקעות ללא סיכון, המצב המשופר של החוב, המדיניותו היציבה של סטנלי פישר, השינוי במגמה בעולם, והנזילות הנמוכה מאוד אצלנו, היוו את הזרזים לכל התיקון.

מאז אמצע השנה, נרשמת התכנסות המחיר בצורת יתד, וזאת במקום התעלה השורית הרגילה, שהסתמנה מתחילת המהלך. יתד זו, עושה רושם שהיא בשלביה הסופיים, ויש להניח שנראה, בקרוב, החלטה לכאן או לכאן (אליפסה סגולה 2):

פריצה מעלה של גבול היתד העליון, תביא את המחיר לכיוון הגבול העליון של התעלה.

  1. פריצה מטה של גבול היתד התחתון תצביע על תנועה לכיוון תחילת היתד: אזור 650, המהווה גם 38.2% תיקון העלייה האחרונה כולה. שימו לב שבין 700 ו-650 קיים אזור תמיכה רחב (4 סגול), המהווה יעד מתאים במיוחד לתנועה אלימה כזו.

  2. קומבינציית מתנדי המומנטום (RSI ו-STOC) נמצאים עדיין באזור קניות יתר אבל מתחילה להתהפך לכיוון מטה (1 סגול).
    מצב זה קרה כבר כמה וכמה פעמים בעבר, זאת כמעט מייד עם תחילת המגמה העולה. עובדה זו צריכה לחזק שוב את ההנחיה לסוחרים שבינינו, שהתנהגות מתנדים אלו מהווה חיזוק או אזהרה בלבד, ולא מניע לפעולה.

  3. המחזורים יצרו תבנית מאוד מאיימת, המכונה באנגלית Volume Climax (בתמונה סגול 3) המופיעה בדרך כלל בסיום מהלך ארוך. הפסיכולוגיה המסתתרת מאחורי תבנית זו, מצביעה על "תשישות" (Capitulation) שבה, ההססנים האחרונים, קונים או מוכרים את הסחורה. וכך, לא נותר מי שימשיך את המגמה והיא משנה כיוון.

לסיכום

מצבנו הכלכלי משופר, גם בזכות המדיניות הקפיטליסטית הקשוחה שנקטו ממשלת ישראל, לפני ובזמן המשבר. מצב האבטלה, הצמיחה והאינפלציה טוב, יחסית לעולם, ובתחום החוב ביחס לתמ"ג, אנחנו ממש מצוינים.

בזכות מצב זה, וגורמים אחרים אשר פירטתי מעלה, השווקים שלנו תיקנו מהר והרבה, מהירידה הגדולה ב-2008. אלמנטים טכניים, הנראים כאן במדד ת"א 75, מצביעים על סבירות גבוהה לשינוי זמני או קבוע בתנועה זו.

  • ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  • משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.