עלייה של 70% בהתקפות מקוונות על רשתות חברתיות ב-2009

חברת האבטחה Sophos: כ-57% מהנשאלים קיבלו הודעות ספאם באמצעות חשבון משתמש אותו הם מנהלים ברשת חברתית כלשהי ■ "משתמש ברשת חברתית חושש מספאם במייל אך מרגיש בטוח לגבי מסרים בפייסבוק"

משתמשי רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק וטוויטר סבלו ב-2009 מעלייה של כ-70% בניסיונות להתקפות מקוונות על מחשביהם - נתון המצביע על התעיינות גוברת במדיום מצד פושעים והאקרים הפועלים באינטרנט. על פי סקר שערכה חברת אבטחת המידע Sophos, עולה כי בשנה החולפת כ-57% מהנשאלים קיבלו הודעות ספאם באמצעות חשבון משתמש אותו הם מנהלים ברשת חברתית כלשהי - עלייה של 71% לעומת 2008. עוד עולה מהנתונים כי 36% מהנשאלים אמרו כי קיבלו ב-2009 תוכנה זדונית באמצעות חשבון הרשת החברתית שלהם, עלייה של 70% לעומת השנה שלפני כן.

הנתונים מתפרסמים על רקע הדיווח של גוגל בינואר על נפילתה קורבן למתקפת האקרים בסין. על פי הדיוח, חלק מעובדי החברה ואף חבריהם לרשתות חברתיות, היוו מטרה למתקפה מקוונת שמטרתה הייתה לחדור באמצעות מחשביהם אל מערכות המחשבים המרכזיות של גוגל.

בנוסף, קבוצת האקרים אירניים פרצו בדצמבר האחרון לאתר הבית של טוויטר וכשגם חשבונותיהם של מספר סלבריטאים באתר המיקרו-בלוגינג, בהם נשיא ארה"ב ברק אובמה והזמרת בריטני ספירס, נפרצו בשנה שחלפה.

על אף העלייה בשיעור הפשיעה המקוונת ברשתות החברתיות, היא עדיין אינה מדביקה את קצב הגידול המהיר מבחינת השימוש באתרים עצמם. מספר המשתמשים הרשומים בפייסבוק גדל בשנה שעברה ביותר מ-600% והגיע ל-350 מיליון ואילו מספר המשתמשים הרשומים בטוויטר גדל ב-2,800% והגיע ל-75 מיליון.

מומחי אבטחת מידע מציינים כי התקפות מקוונות ברשתות חברתיות עלולות להיות מסוכנות במיוחד מפני שהמשתמשים בהם אינם מודעים לסכנות ואינם נוקטים אמצעי אבטחה מספקים כנגדן. חברת אבטחת המידע קספרסקי העריכה בשנה שעברה כי התקפות מקוונות באמצעות רשתות חברתיות יעילות פי עשרה בהפצת תוכנות זדוניות מאשר התקפות הנעשות באמצעות הדואר האלקטרוני.

"אנשים רגילים לקבל מסרי ספאם ומסרים חשודים אחרים באמצעות הדואר האלקטרוני אבל מרגישים בטוחים יותר באשר למסרים שהם מקבלים ברשתות החברתיות. זאת, מפני שהם מניחים שחבריהם הם ששולחים אותם ולכן הם פותחים אותם מבלי לחשוב פעמיים", אומר גראהם קלאולי, יועץ טכנולוגיה ראשי ב-Sophos.

ב-2009 הזהירו חברות אבטחת המידע מפני וירוס תולעת בשם Koobface שתקף משתמשים ברשתות חברתיות במטרה לאסוף מידע אישי אודותיהם דוגמת מספרי כרטיסי אשראי. קלואלי מציין כי כיום ישנן תוכנות המסוגלות ליצור חשבונות משתמש מזוייפים ברשתות חברתיות המנסות ליצור 'חברות' עם משתמשים אמיתיים ברשת כדי לגנוב מהם מידע רגיש.