תשכחו לרגע מגז ומנפט

עזבו את הניירות המקפצים מכל הודעה חדשה, וחפשו את המניות הנידחות

בוודאי שמתם לב לנושא המרכזי שבו עוסקים הטורים שלי לאחרונה: השקעה במגזרים או במניות שאינן פופולריות בתקופה הנוכחית, כאלה שמחיריהן ירדו באופן משמעותי לאורך המשבר, ולא זינקו בחדות כמו שאר שוק המניות ב-2009.

ההתמקדות שלי בחברות או במגזרים בלתי אהודים נובעת מהעובדה שמרבית החברות היציבות בשוק נסחרות במחירים שאינם נמוכים. לכן, כניסה אליהן היום לא תהיה במרווח ביטחון גדול מספיק. מובן שחברות המייצרות תזרים מזומנים יציב ומחלקות דיבידנדים הן מפלט בטוח להיות בו, אבל מרביתן לא יניבו לכם תשואה גבוהה מתשואת השוק במחירים הנוכחיים שלהם.

דוגמה טובה לסקטור פופולרי היא מגזר הגז והנפט. מובן שיש חברות גז שכבר חתמו על חוזים למכירת הגז מהמאגרים שלהן, ויש היגיון כלכלי מסוים בעלייה במחיריהן. יחד עם זאת, בתקופה האחרונה מגזרים אלה הגיעו לפופולריות כה גבוהה, שאפילו ידיעה על כוונה לבצע קידוח מקדים לאיתור גז או נפט מובילה מיד לזינוק של מניות החברה.

הלוואי שימצאו כאן בארץ כמה שיותר מאגרים של גז ושל נפט, אבל המצב כרגע, בוודאי בנפט, אינו כזה. ולכן, זאת דוגמה טובה למקום פופולרי, שכניסה אליו היום עלולה דווקא לפגוע בתשואת התיק שלכם.

מציאת חברות לא פופולריות אינה פשוטה כפי שזה נדמה. יחד עם זאת, אם תאתרו את האתרים ואת הבלוגים הנכונים, ותקדישו כמה שעות בשבוע לקריאתם, תוכלו למצוא מספיק מניות כאלה, שיניבו לתיק שלכם תשואות מרשימות. על מנת שהטור שלי יתווסף לרשימת הבלוגים המועילים הללו, הנה דוגמה למניה לא פופולרית שאני עוקב אחריה זה כמה חודשים - (Travelcenters of America (TA.

Travelcenters הונפקה בתחילת 2007 באמצעות ספין-אוף (מצב שבו חברה מתנתקת מהחברה הבת באמצעות חלוקת דיבידנד המשולם במניות ולא במזומן) מהחברה האם שלה Hospitality Properties Trust (HPT).

החברה מחזיקה ומפעילה כ-233 מרכזי תיור ושירותי דרכים ענקיים לאורך כבישי ארצות הברית, הכוללים תחנות דלק, מלונות, מסעדות, מוסכים ושירותים נוספים. פעילות החברה קשורה קשר ישיר למצב הכלכלה האמריקאית, היות שחלק הארי של הכנסות החברה מגיע ממכירות דלק, בעיקר למשאיות תובלה. לאור המשבר והוזלת מחירי הדלק, אין זה מפתיע שמניות החברה צנחו לשפל של כמה דולרים בודדים, זאת לאחר שנסחרו בשיא של כמעט 50 דולרים באמצע 2007, לפני פרוץ המשבר.

אמנם לחברה יש התחייבויות חכירה הונית (חכירה שלמעשה נרשמת כרכישה, ומהווה מצב של קניית הנכס והלוואת מימונה במקביל) והתחייבויות שכירות נדחות של כ-250 מיליון דולרים; אבל מצד שני אין לה הלוואות לזמן ארוך והיא מגובה ב-185 מיליון דולרים של מזומנים ובנכסים מוחשיים רבים, בעלי ערך גבוה. ברבעונים האחרונים החברה גם פועלת נמרצות לצמצום הוצאות מכירה והנהלה ולהקטנת הוצאות רכישת רכוש קבוע.

אין ספק שללא שיפור בכלכלה האמריקאית עשויה החברה להמשיך להציג תוצאות חלשות. יחד עם זאת, כאשר השווי המאזני הנקי של החברה (נכסים מוחשיים בניכוי התחייבויות) עומד על כ-19.5 דולרים למניה, בעוד המניה עצמה נסחרת בשוק במחיר של כ-4.5 דולרים, נראה שיש כאן רעיון השקעה מעניין מאוד, עם מרווח ביטחון מספיק.

  1. הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  2. yinon@bursa4u.com