תמונות יפואיות: קשיי הלידה של "עג'מי" - המועמד הישראלי לאוסקר

זו השנה השלישית ברציפות שבה סרט ישראלי זוכה להתחרות בטקס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר ■ הנתון אינו מפתיע נוכח הצלחתו של הקולנוע הישראלי בעולם בשנים האחרונות ■ מה שכן מפתיע הוא שהסרט "עג'מי", שייצג אותנו באוסקר השנה, היה עד לפני שנה קרוב לגניזה

הישג מרשים לקולנוע הישראלי נרשם אמש, בעת הכרזת המועמדים הסופיים לפרסי האוסקר, שיתקיים בלוס-אנג'לס, קליפורניה, בעוד חודש בדיוק: הסרט "עג'מי" של סכנדר קובטי וירון שני, שנבחר לרשימה המצומצמת של חמשת המועמדים לפרס הנכסף, סוגר שלוש שנים רצופות שבהן סרט ישראלי מגיע למעמד המועמדות הסופית. אין צורך להסביר מדוע אין זה עניין של מה בכך, אך נכון יהיה להדגיש כי עצם הנוכחות במעמד זה בשלוש השנים האחרונות, חשוב לקולנוע הישראלי לא פחות מאשר האוסקר עצמו.

בהתחשב בגודלה של מדינת ישראל ובגודלה של תעשיית הקולנוע המקומית, הנמצאת בפריחה אמנותית אך עודה בשלבי התפתחות, מדובר בהישג מדהים. חשבו על כך, כמה לכאורה חסר סיכוי הוא להתברג ברשימת חמשת המועמדים לאוסקר מתוך אלפי סרטים המופקים מדי שנה בכל רחבי העולם.

נדמה כי טעם המועמדות של "עג'מי" מתוק יותר מאשר המועמדויות אשתקד ("ואלס עם באשיר") ולפני שנתיים ("בופור"). לא אך זו שמדובר בסרט אמיץ ואותנטי של במאים חסרי ניסיון, סרט ישראלי דובר ערבית, כזה החושף את החצר האחורית של העיר תל-אביב, תוך שימוש בעשרות תושבי שכונת עג'מי כשחקני הסרט (לאחר שנתיים של סדנאות משחק מפרכות), אלא גם מפאת העובדה שהסרט כמעט ונגנז, לאחר שצילומיו הופסקו בשל בעיית מימון.

אף גוף שידור ישראלי לא נעתר לבקשת הסיוע של מפיקי הסרט, ולולא תמיכתה הבלתי מסויגת של קרן הקולנוע הישראלי, ייתכן והעבודה הקשה - כמו גם תקוותם של תושבי שכונת עג'מי, היו יורדים לטמיון.

כנגד כל הסיכויים

בראיון ל"גלובס" מלפני מספר חודשים, תיאר דנון את האופן המזלזל שבו דחו אותו שדרניות ישראליות (ביניהן "הוט", שבדיעבד הודו שטעו), כשביקש סיוע במימון. "איזה מן סרט זה, מה זה הדבר הזה", אמרו לו. ובכן, "הדבר הזה" זכה בפרס "אופיר" לסרט הטוב ביותר. "הדבר הזה" הביא כ-170 אלף איש לבתי הקולנוע. "הדבר הזה", מסתבר, הוא מועמד סופי לפרס האוסקר.

בהודעה שמסר אמש לתקשורת כתריאל שחורי, מנהל קרן הקולנוע הישראלי, התייחס האחרון לעניין זה. שחורי: "קרן הקולנוע הישראלי שמחה באופן מיוחד על הצלחתו של הסרט 'עג'מי'. הקרן זיהתה את הפוטנציאל של הסרט עוד בתחילת הדרך, כשהתסריט היה בגדר רעיון. הקרן ליוותה ועודדה את כל תהליך הפיתוח וקריאת התסריט. קרן הקולנוע הוא הגוף היחיד שהאמין והשקיע בסרט בעוד שגופי השידור וגורמים אחרים בישראל לא תמכו בו".

"גלובס" מרכז את ההימורים באשר לזוכים בקטגוריות החשובות:

הסרט הטוב ביותר:

"אוואטר"

מועמדים נוספים: "מטען הכאב", "ממזרים חסרי כבוד", "פרשס", "תלוי באוויר", "מחוז 9", "למעלה", "לחנך את ג'ני", "יהודי טוב", "דה בליינד סייד"

להבדיל מקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, שאר המועמדויות לאוסקר צפויות למדי. די ברור ש"אוואטר" יקטוף את הפרס. הרעש שחולל הסרט ושבירת כל שיאי ההכנסות בקולנוע, לא יאפשרו אחרת, ותנחומינו עם טרנטינו, שיצר את "ממזרים חסרי כבוד", סרטו הגדול ביותר, דווקא בשנה שבה יצא סרט כחול לכל המשפחה.

הבמאי הטוב ביותר:

ג'יימס קמרון - "אוואטר"

מועמדים נוספים: קתרין ביגלו - גרושתו של קמרון ("מטען הכאב"), קוונטין טרנטינו ("ממזרים חסרי כבוד"), לי דניאלס ("פרשס") וג'ייסון רייטמון ("תלוי באוויר")

בפרס זה זוכה הבמאי שסרטו זכה לסרט הטוב ביותר.

דהיינו, יהיה זה ג'יימס קמרון. תהייה: האם יגיע יום ובו האקדמיה האמריקנית לקולנוע תכיר בכך שחשיבותו של התסריטאי אינה נופלת מחשיבותו של הבמאי? תשובה: לא.

התסריט הטוב ביותר:

קוונטין טרנטינו - "ממזרים חסרי כבוד"

מועמדים נוספים: מארק בואל ("מטען הכאב"), ג'ואל ואיתן כהן ("יהודי טוב"), פיט דוקטר ובוב פיטרסון ("למעלה"), אלסנדרו קאמון ואורן מוברמן ("השליח")

למרבה הפלא, קמרון לא מועמד לפרס התסריט על "אוואטר". השאלה שצריכה להישאל היא, אם הסיפור אינו מספיק טוב בשביל אוסקר, כיצד ייתכן שהסרט, שהבסיס שלו הוא אותו תסריט, נמצא ראוי?

תשובה: מה שחשוב זה האפקטים והכוכבים.

פרס התסריט הטוב ביותר יוענק ככל הנראה לטרנטינו. פרס ניחומים, אבל עדיין מכובד.

השחקן הטוב ביותר:

ג'ף ברידג'ס - "לב משוגע"

מועמדים נוספים: ג'ורג' קלוני ("תלוי באוויר"), קולין פירת' ("סינגל מן") וג'רמי רנר ("מטען הכאב") ומורגן פרימן ("אינוויקטוס")

את האוסקר בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר יגרוף ג'ף ברידג'ס, שגם זכה בגלובוס הזהב האחרון, על תפקידו ב"לב משוגע".

השחקנית הטובה ביותר:

מריל סטריפ - "ג'ולי וג'וליה"

ג'ולי ג'וליה, מריל סטריפ מועמדת לאוסקר כשחקנית הטובה ביותר / צלם יחצ

משובבת כתמיד. סטריפ ב"ג'ולי וג'וליה"

מועמדות נוספות: גבורי סידיבה ("פרשס") סנדרה בולוק ("דה בליינד סייד"), הלן מירן ("התחנה האחרונה"), קארי מוליגן ("לחנך את ג'ני")

התסריטאית והבמאית נורה אפרון כתבה עבור מריל סטריפ תפקיד של אוסקר: ג'וליה צ'יילד, כוהנת הבישול הטלוויזיונית של אמריקה בשנות ה-50, וקריקטורה חביבה בפני עצמה. הסרט ("ג'ולי וג'וליה") לא היה מוצלח, בלשון המעטה, אבל התפקיד שעשתה סטריפ היה משובב נפש.

שחקו המשנה הטוב ביותר:

כריסטוף וולץ - "ממזרים חסרי כבוד"

מועמדים נוספים: וודי הארלסון ("השליח"), כריסטופר פאלמר ("התחנה האחרונה"), מאט דיימון ("אינוויקטוס") וסטנלי טוצ'י ("מבט מגן עדן")

תחרות קשה בהחלט היא בין המועמדים לאוסקר בקטגוריית שחקן המשנה. כל חמשת המועמדים הם שחקני אופי בעלי איכות יוצאת דופן. אלא שוולץ זכה בתפקיד שהוא חלומו של כל שחקן. וולץ כבש את המסך בהומור ובעוצמה והפך את דמות הקצין הנאצי לשלאגר.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:

ורה פרמינגה - "תלוי באוויר"

מועמדות נוספות: מוניק ("פרשס"), מאגי ג'ילנהול ("לב משוגע"), דיאן קרוגר ("ממזרים חסרי כבוד") ופנלופה קרוז ("Nine ")

ורה פרמינגה תקטוף את הפרס בזכות משחק מרגש במיוחד. ואם לא היא אז מוניק ("פרשס"). היתר - מאגי ג'ילנהול הנפלאה אך הלא מוערכת, דיאן קרוגר ופנלופה קרוז יזכו לפחות להציג בפני כל את שמלותיהן.

הסרט הזר הטוב ביותר:

"הסרט הלבן"

מועמדים נוספים: "עג'מי" (ישראל), "חלב הצער" (פרו), "הסוד שבעיניים" (ארגנטינה), "נביא" (צרפת), "הסרט הלבן" (גרמניה)

אנחנו, כמובן, מחזיקים אצבעות ל"עג'מי", אך ההימור שלנו הוא"הסרט הלבן". הסרט, שאותו כתב וביים מיכאל האנקה, זכה בפרס דקל הזהב בקאן ובגלובוס הזהב. "חלב הצער" הוא סרט מצוין, אך לא ברור כיצד השתחל זה לתחרות השנה - כשהפצתו החלה בשלהי 2008.