הבורסה חתמה שבוע יציב בירידות; מניית טאואר זינקה ב-8%

גלובס tv המעו"ף השיל 0.4% בצל איתותים שלילייים מוול סטריט, אך שמר על יציבות בסיכום שבועי ■ מכתשים אגן ירדה ב-2.3% בצל אזהרת הרווח ■ לאומי איבדה 0.7% לאחר שהשלימה גיוס 2.3 מיליארד שקל

יום אדום בבורסה. מדדי המניות המובילים בת"א נסחרים בירידות שערים לקראת הסגירה, על רקע הסנטימנט השלילי מסביב לגלובוס. באירופה נרשמות ירידות על רקע חששות כי ממשלת ספרד לא תצליח לממן את הגירעון התקציבי שלה, כאשר בוול סטריט החוזים העתידים על מדדי המניות המובילים נסחרו בירידות לכל אורך היום והירידות החריפו לכ-0.8% לאחר פרסום נתון מאקרו מאכזבה בשעה 15:30.

אזהרת הרווח שפרסמה מכתשים אגן הבוקר מעיבה על האווירה בשוק, לפני שעונת הדו"חות בת"א תופסת תאוצה. המדד עם הירידות המתונות ביותר היום הוא התל-טק עליו משפיעה טאואר שמזנקת במחזור חריג לאחר שזכתה להמלצה עם מחיר יעד נדיב במיוחד. מחזור המסחר נמוך יחסית לימים האחרונים ומסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

אם שמים בצד את הלחץ מכיוון שוקי העולם, הרי שהשוק המקומי קיבל חדשות חיוביות היום. מדד אמון הצרכנים של "גלובס" עלה ל-95.9 נקודות בינואר וקטע בכך רצף של ירידות בחודשיים שקדמו לינואר. מניתוח הנתונים עלה, כי הצריכה הפרטית בישראל תגדל גם במהלך במחצית הראשונה של 2010. המדד מהווה אינדיקטור כלכלי חשוב גם לבנק ישראל בהחלטות הריבית שלו, ובהחלטת הריבית האחרונה בה הותיר בנק ישראל את הריבית על כנה, הוא ציין את הירידה במדד אמון הצרכנים של "גלובס" כאחד הגורמים שתרמו להחלטה זו.

המדד מצטרף להעלאת תחזית הצמיחה של כלכלני ברקליס מאתמול, אשר העלו את תחזית הצמיחה שלהם למשק הישראלי לשנתיים הקרובות ובמקביל הורידו את תחזית האינפלציה ואת הערכותיהם באשר לשער ריבית הבסיס של בנק ישראל ל-2010. הוזלת תעריפי החשמל בשיעור של 8-16% והורדת המע"מ ב-0.5% צפויות, להערכת כלכלני ברקליס, למתן את הלחצים האינפלציוניים בחודשים הקרובים, כך שהלחץ על נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית יקטן. הכלכלנים חוזים צמיחה של 3.3% השנה (לעומת 2.9% בתחזית הקודמת) ו-3.5% בשנת 2011, (לעומת 3.1% בתחזית הקודמת).

הירידות היום חתמו שבוע די יציב בבורסה. המעו"ף נותר כשהיה בתחילת השבוע, מדד היתר-50 עלה ב-0.1% בלבד ורק מדד הנדל"ן הגדיל לעשות ועלה ב-1%.

אזהרת רווח שלישית ברצף

מכתשים אגן שוב פרסמה הבוקר אזהרת רווח - זה הרבעון השלישי ברציפות. החברה צופה הפסד של 30 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009, כאשר בשנת 2009 כולה צפוי הרווח הנקי להסתכם ב-33 מיליון דולר, צניחה של 85% לעומת רווח של 219 מיליון דולר עליו דיווחה בשנת 2008. המכירות צפויות לרשום עלייה קלה ל-495 מיליון דולר לעומת 491 מ' ד' ברבעון המקביל ב-2008.

קבוצת דלק עלתה לאחר שזרוע הפעילות של הקבוצה באירופה, חברת דלק אירופה דיווחה כי היא מצויה במו"מ לרכישת כל תחנות הדלק של BP בצרפת היקף העסקה מוערך ב-180 מליון אירו. מדובר ב-416 תחנות תדלוק הכוללות גם חנויות נוחות. מהודעת החברה עולה כי החברה צופה להשלים את העסקה במחצית השנייה של השנה.

קדחת הקידוחים לא נרגעת והיום היתה זו רציו שדיווחה כי קיבלה היתר לחפש נפט וגז טבעי באתר "גל". ההיתר ניתן לרציו עד ה-15 באוגוסט 2011 כאשר הסקר הסיסמי הראשון ועיבודו יסתיימו עד ה-7 בנובמבר 2010 ועלותו מוערכת ב-3.6 מיליון דולר. נזכיר כי לרציו החזקות גם בשותפות המחזיקה ברשיון "לוויתן".

טאואר זינקה במחזור חריג לאחר שזכתה להמלצת "קנייה" במחיר יעד של 3 דולר מבית ההשקעות האמריקני קרדן. זו הפעם הראשונה שבית השקעות כלשהו חוזר לסקר את טאואר מאז 2008.

מניית בנק לאומי ריכזה עניין לאחר שאתמול נרשמו ביקושים חזקים בשלב הציבורי של הנפקת אג"ח של בנק לאומי המיועדת להגדלת ההון המשני העליון של הבנק בהיקף של מעל 2 מיליארד שקל. מקורות בשוק מסרו ל"גלובס" כי הביקושים הסתכמו בכמיליארד שקל, בהמשך לביקושים גבוהים של כ-4 מיליארד שקל במכרז המוסדי שנערך יום קודם לכן. בסופו של דבר, גייס הבנק כ-2.3 מיליארד שקל.