השמועות על חילוץ יוון "הצילו" וול סטריט מיום ירידות נוסף

גלובס tv בינואר נגרעו מהמשק האמריקני 20 אלף משרות לעומת צפי ליצירה דווקא של 15 אלף משרות ■ שיעור האבטלה ירד באופן מפתיע ל-9.7%; הצפי עמד על 10% ■ טבע תשלם 315 מיליון דולר בהסדר משפטי

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו הלילה (ו') בעליות שערים בתום יום מסחר תנודתי ודרמטי, אשר החל בעליות שערים לאחר פרסום דו"ח התעסוקה החודשי, עבר להיסחר בירידות שערים עד לשעת המסחר האחרונה, אז החלו המדדים לשעוט מעלה עד לסגירה חיובית. הסיבה? שמועות בקרב פעילי השוק כי האיחוד האירופי מתכוון להציע חבילת חילוץ ליוון, עובדה שהפיצה אופטימיות בשווקים וגרמה לסוחרי השורט להתכסות ולרכוש את נכסי הבסיס.

עוד במוקד המסחר היום: דו"ח התעסוקה החודשי לינואר, אשר הצביע על מגמה מעורבת: מחד, נגרעו במשק האמריקני בחודש החולף 20 אלף משרות לעומת צפי ליצירה דווקא של 15 אלף משרות. מאידך, שיעור האבטלה ירד באופן מפתיע ל-9.7% לעומת צפי כי ישאר על כנו ברמה של 10%.

בשורה התחתונה, התאדו בארה"ב 8.4 מיליון מקומות עבודה בשנתיים האחרונות (הצפי עמד על גריעה של 7.2 מיליון משרות מאז תחילת המיתון הנוכחי). כמו כן, ערך משרד העבודה "מצעד תיקונים" כשהכריז כי בדצמבר 2009 נגרעו 150 אלך משרות מהמשק האמריקני לעומת הנתון המקורי שהצביע על גריעה של 85 אלף משרות. נתון נובמבר תוקן משמעותית כשהצביע על עלייה של 64 אלף משרות לעומת דיווח מקורי של יצירת 4 אלף משרות בלבד.

משרד העבודה מנה 2 סיבות עיקריות לעובדה כי בינואר, על אף הציפיות, נגרעו משרות מהמשק האמריקני: האחת, גריעה מסיבית של משרות במגזר הבנייה, מה שעלול להוביל למסקנה כי מצב שוק הדיור בארה"ב, ובמיוחד בניית בתים חדשים, נמצא עדיין במצב קשה. השנייה, גיוס קטן מהצפוי של משרות ממשלתיות ופדרליות. השכר לשעת עבודה בינואר עלה ב-5 סנט או 0.3% ל-18.89 דולר לעומת צפי לעלייה מתונה יותר של 0.2%.

ביל גרוס: "אנחנו חושבים שההתאוששות הפעם תהיה 'אחרת'"

ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם - PIMCO אמר הערב בראיון לרשת CNBC כי ההתאוששות הנוכחית בכלכלה האמריקנית תהיה "שונה" מהעבר והיא תגרום לאפשרויות הבחירה של המשקיעים להיות קשות יותר. "אנחנו חושבים שזה אחרת הפעם, בהתבסס על העובדה כי במקום לבנות מינוף הפעם אנחנו מוריד אותו וכי במקום 'לשחרר רסן' מבחינה רגולטורית, אנחנו עומדים בפני הקשחת הרגולציה", אמר גרוס. "מיזוג של 2 התנאים הללו יותר כלכלה חלשה והתאוששות איטית" הוסיף.

בהתייחסו לנתוני שוק התעסוקה לגופם אמר גרוס כי "זו עוד דוגמה לכלכלה שייקח לה זמן רב לחזור לנורמליות". עוד אמר גרוס כי "צמיחה של 4% בתמ"ג של הרבעון הראשון של 2010 היא 'הגיונית'".

שאלת המפתח: מתי לסגת מתוכניות התמרוץ?

שרי אוצר ונשיאי בנקים מרכזיים מארה"ב, יפן, גרמניה, צרפת, בריטניה, איטליה וקנדה הגיעו היום לעיירה קנדית קטנה ומושלגת על מנת לקיים דיונים, בעיקר סביב השאלה עד מתי צעדי תמרוץ ממשלתיים יצטרכו להמשיך לתמוך בצמיחה הכלכלית. השיחות, שיחלו בסעודת ערב הלילה (שעון קנדה) צפויות להסתיים במסיבת עיתונאים משותפת מחר (שבת) אחה"צ.

יש לציין כי הירידות החדות בשוקי העולם אתמול, שנבעו מחדשות כלכליות רעות, ממחישות את הסכנות שעדיין עומדות בפני הכלכלה הגלובלית. הירידות החלו בשוקי אירופה, על רקע חובותיהן העצומים של יוון, פורטוגל וספרד, מה שהצית חששות שמא ממשלות לא תוכלנה להכיל חובות שהולכים ונערמים וללוות כספים נוספים כדי לעזור לכלכלותיהן.

שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, צפוי לדחוק בנציגים האחרים של ה-G7 להמשיך בתוכניות התמרוץ עד לסוף השנה, בטענה שללא תמיכה ממשלתית מתמשכת, ההתאוששות שנמצאת בתחילתה, תעצור והעולם ייפול שוב למיתון.

יצרנית הרכב החבוטה, טויוטה , הודיעה היום כי היא תבדוק את הבלמים במכוניות ההיברידיות מדגם לקסוס מאחר שהן עושות שימוש במערכת זהה לזו של הפריוס.

מנכ"ל JP מורגן , ג'יימי דיימון, עתיד לקבל בונוס של 17 מיליון דולר עבור 2009 לאחר שלא קיבל עבור 2008 בונוס כלל. ב-2007 גרף דיימון בונוס שמן של 27.8 מיליון דולר.

פורד אמרה אתמול כי היא תעדכן את התוכנה במערכת הבלמים בשני דגמי היבריד שלה, לאחר שמספר לקוחות התלוננו על תקלה במערכת.

טבע בלטה על רקע דיווחים סותרים באשר למכרז על חברת התרופות הגרמנית רציופארם, בו גם היא מתמודדת. לאחר שסוכנות רויטרס דיווחה ביום ד' כי פייזר פרשה מהמכרז, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול כי פייזר עדיין בתמונה - יחד עם 3 חברות נוספות, וטבע ביניהן. ובעניין אחר: החבר הודיעה כי תפריש כ-315 מיליון דולר בדו"חותיה לרבעון הרביעי של 2009 כחלק מהסדר משפטי בתביעות שנגדה בארה"ב בטענה כי "ניפחה" את מחיריהן של תרופות במסגרת תוכניות ממשלתיות.

ביגבנד דיווחה אמש, לאחר הנעילה, על יריד של 36.4% בהכנסות הרבעון הרביעי ל-34.4 מיליון דולר. על בסיס non-GAAP, החברה הרוויחה 3.1 מיליון דולר, או 4 סנט למניה מדוללת, לעומת 10.4 מיליון דולר, או 15 סנט למניה, ברבעון המקביל. עבור הרבעון הראשון, החברה צופה כי על בסיס non-GAAP, היא תרשום הפסד של 3-5 סנט למניה.

הרמוניק דיווחה אמש על קיטון של 10.5% בהכנסותיה ברבעון הרביעי ל-86.7 מיליון דולר. על בסיס non-GAAP, הרמוניק הרוויחה 6.3 מיליון דולר, או 7 סנט למניה מדוללת, לעומת 19 מיליון ולר, או 20 סנט למניה, ברבעון הרביעי של 2008.