ציורים של פיקאסו ופיצ'חדזה יימכרו בשבוע הבא במונטיפיורי

במכירה יוצע לראשונה בארץ ציור מקורי של פבלו פיקאסו המוערך ב-350-450 אלף דולר ■ המכירה, הצפויה להניב כ-2 מיליון דולר, כוללת גם 3 יצירות של הצייר המנוח מאיר פיצ'חדזה, שהלך לעולמו ביום חמישי שעבר

במכירה של בית המכירות מונטיפיורי שתיערך בשבוע הבא (יום ג' 16.2) יוצע לראשונה בישראל ציור מקורי של פבלו פיקאסו - דיוקנה של אהובתו דורה מאר, בצבעי שמן ואקוורל. הציור מוערך ב-350-450 אלף דולר. המכירה כולה צפויה להניב כ-2 מיליון דולר על פי ההערכות. יוצעו בה 493 פריטים של אמנות ישראלית ובינלאומית, ביניהן גם 3 יצירות של הצייר המנוח מאיר פיצ'חדזה, שהלך לעולמו ביום חמישי שעבר.

עבודותיו של פיצ'חדזה מוערכות בסכומים נמוכים יחסית למחירי השוק שבהן נמכרו יצירותיו לאחרונה. מחיר נמוך הוא בדרך כלל גורם משיכה לקונים רבים יותר שיתמודדו על הפריטים, אך במקרה זה מתעורר עניין מיוחד לנוכח הסמיכות למותו של האמן האהוב והחשוב.

פבלו פיקאסו, דיוקן דורה מאר / צלם יחצ
דיוקן דורה מאר, פיקאסו, 1042

יעקב גילדור, היועץ האמנותי של בית המכירות מונטיפיורי אמר ל"גלובס", כי היצירות הגיעו למכירה מעזבון של אספן צרפתי-ישראלי. "ההערכות היו מלכתחילה מאוד שמרניות כיוון שיורשי העיזבון רצו מאוד למכור ולכן הסכימו למחירים נמוכים. אני מניח שהיום באופן טבעי העניין בעבודותיו גובר והן בוודאי צפויות להימכר במחירים גבוהים הרבה יותר".

להערכתך עלייה כזו תישמר ותהווה מדד חדש לערך יצירותיו או שתהיה נקודתית?

"אני חושב שפיצ'חדזה היה עוד בחייו אמן מאוד מצליח ומחיריו היו ריאליים וגבוהים באופן הולם. אני לא מאמין שהמחירים יירדו אך גם סביר שלא יעלו באופן דרמטי, אולי הם עשויים לעלות עד 30%-40%".

כאשר האמן נפטר הופך גוף העבודות שלו ל"סגור" ונוצר מיון מחדש על-פי תקופות, סגנונות ונדירות העבודות. כרגע מצטרף לכל אלה גם אפקט הסנטימנטים והאבל הכללי על מותו של האמן. לפיצ'חדזה היה מקום ייחודי בנוף האמנות הישראלי. למרות שהדגיש את תחושת התלישות והזרות שלו הן בעבודותיו והן באישיותו, הוא זכה לחיבוקו החם של עולם האמנות ואף להצלחה מסחרית. הוא ללא ספק אחד האמנים הפופולריים והידועים גם בציבור הרחב, ויעידו על כך גם התגובות הנרגשות שעוררה הידיעה על מותו.

"במקרים של עבודות נדירות השוק יעשה בעצמו את המיון האיכותי", מסכים גילדור. "במידה ותהיה עבודה יוצאת דופן - השוק בוודאי יגיב בהערכת שווי גבוהה יותר. לעומת זאת היו לו הרבה עבודות שחזרו על עצמן ועבודות יותר חלשות ופחות מעניינות, שלגביהן לא צפוי שינוי במחירים".

במונטיפיורי עומדות למכירה 3 עבודות של פיצ'חדזה: האחת מסדרת הטיפות: נוף קודר טיפוסי של האמן מצוייר על טיפת עץ מעוגלת, תלת ממדית, מוערך ב-2,500-3,500 דולר; תמונה קטנה יחסית של אביר על רקע הנוף מוערכת ב-1,500-2,000 דולר ותמונה גדולה יותר, אף היא דמות אביר, שמן על בד המוערכת ב-5,000-7,000 דולר.

מאיר פיצ'חדזה, ילדים / צלם יחצ
"ילדים", מאיר פיצ'חדזה

פיצ'חדזה חלה בסרטן הריאות ובחודשים האחרונים נודע כי מצבו קשה. במכירה של תירוש לפני שבוע נמכרו שתי עבודות שלו ב-12.65 וב-11.5 אלף דולר - גבוה מההערכות המוקדמות אך בטווח המחירים המקובל לעבודותיו.

שוק של קונים

היצירה של פיקאסו הועמדה למכירה בחו"ל בשנים האחרונות ולא נמכרה. כעת במונטיפיורי סבורים שהיא תקבל את הכבוד המגיע לה: "את הפיקאסו קיבלנו מאספן בחו"ל שהשתכנע שאנחנו עשויים להיות מקום מוצלח למכירתה. היא הוצעה במכירות בפריז ובלונדון בשלוש השנים האחרונות.

אבל אם באירופה היא נראית חיוורת ליד ההיי לייטס של סותבי'ס וכריסטי'ס, כאן היא זוכה לבולטות", מסביר גילדור ומזכיר את המכירה המוצלחת של סוטין, שנמכר בפריז ב-380 אלף דולר ופחות מחצי שנה לאחר מכן נמכר בישראל (בבית המכירות מצא, באוקטובר 2009) בכ-900 אלף דולר.

"המסקנה היא שהשוק הוא שוק של קונים שלכל בית מכירות יש את הקשרים האישיים איתם. יש לקוחות שלא מעניין אותם כל כך מה ההיסטוריה של היצירה. יש לנו כבר הרבה התעניינות בציור הזה ואחד המתעניינים מעוניין לכלול את הציור בתערוכה קרובה על פיקאסו במטרופוליטן של ניו-יורק".

גילדור אומר עוד, כי הציור אמנם נחבא אל הכלים מבחינת מידותיו והגוונים שלו אך מסתתרת בו איכות חשובה. "ציור מאוד ספונטני וזורם - מעין מתווה לעבודות יותר רציניות שהעסיקו באותו זמן". הציור מינואר 1942 נחשב ל"אחד האחרונים בטרם נפרדו בני הזוג. עתה, מעניק פיקאסו לדורה ארבע עיניים ושני אפים ומסתפק בשלושה גוונים בלתי שמחים - חום, שחור ושמץ תכלת.

מכחולו הזריז של האמן הקטלוני הגדול בורא דיוקן שמוטמעות בו קריקטורה ודמוניות, אולי ביטוי לתחושות קשות שחווה באותה עת" - כותב עליו חוקר האמנות גדעון עפרת.

"כל השוק קם לחיים בזמן האחרון. זה בא לידי ביטוי במכירות האחרונות גם בארץ וגם בחו"ל. השיא שנקבע ליצירת ג'קומטי בלונדון - המחירים האלה אופייניים לדברים סופר-איכותיים אך מושך גם את הקצוות של השוק כלפי מעלה".

עוד במכירה יוצעו עבודות של אמנים ישראליים קלאסיים ועכשוויים, ביניהם

מרסל ינקו ויוחנן סימון, מיכל נאמן, ציבי גבע, אסד עזי, פריד אבו שקרא, יוסף קריספל ועוד.

תצוגה מוקדמת של היצירות תיערך במלון דן ת"א, הירקון 99, החל מיום ו' הקרוב. המכירה ביום ג' 16.2, מ-18:00 בערב, חלקה העיקרי מ-20:00

3 מיליון דולר בתירוש

דב חזן - בעליו של בית המכירות: "אם ככה נראה משבר כלכלי אז שלא ייגמר"

"מכירה מהחלומות" כך מגדירים בבית המכירות תירוש את מכירת האמנות שהתקיימה בשני מוצאי שבת האחרונים, והכניסה כשלושה מיליון דולר. "לראשונה בתולדות תירוש עברנו את הסכום של 3 מיליון דולר", אמר ל"גלובס" דב חזן, בעליו של בית המכירות והאיש המנהל בפועל את המכירות הפומביות ככרוז. "חלק ב' היה המשך, לא פחות מוצלח מחלק א' שהתקיים בשבוע שעבר.

"בחלק א', שבו נמכרו היצירות היוקרתיות ביותר, היה האולם מלא והתמחרות ערה תרמה לעליית מחירים בלתי צפויה של חלק מהפריטים. בסה"כ 90% מהפריטים במכירה נמכרו וזה אחוז נפלא ופנטסטי. אם כך נראה משבר כלכלי אז שלא ייגמר", אומר חזן - אמירה היפה גם לתוצאות המגיעות מבתי המכירות הבינלאומיים כריסטי'ס וסותבי'ס.

היצירה שהובילה את המכירה וכיכבה גם על שער הקטלוג של תירוש הייתה "רחוב בצפת" של משה קסטל משנת 1930, שנמכרה ב-103.5 אלף דולר, לאחר הערכה מוקדמת של 70-90 אלף דולר. הצלחות נוספות היו ליצירה "מנוחת עובדי הקיבוץ" של יוחנן סימון שנמכרה ב-46 אלף דולר מעל להערכה המוקדמת של 25-35 אלף דולר;

משה קסטל, רחוב בצפת / צלם יחצ
"רחוב בצפת", משה קסטל

עבודה של אהרון כהנא נמכרה ב-33 אלף דולר לעומת הערכה של 7-10 אלף בלבד; עבודה של לאה ניקל הוערכה ב-18-25 אלף דולר ונמכרה ב-43.7 אלף דולר; ציור של יאיר גרבוז שהוערך ב-6-8 אלף דולר נמכר ב-20 אלף דולר. גם ציור של חתן פרס ישראל פנחס כהן גן שהוערך ב-3-4 אלף דולר נמכר ב-20.7 אלף דולר.

אוסף בנק דיסקונט המתמקד באמנות ישראלית, רכש במכירה עבודה מסדרת המניפות של יהודית סספורטס, תמורת 17.5 אלף דולר. אוצרת האוסף, שולמית נוס, שנכחה במכירה, אמרה ל"גלובס" בתגובה, כי המדיניות של בית המכירות תירוש מכתיבה מחירי מינימום מאוד אטרקטיביים, אשר מושכים קונים רבים. "הדבר תורם להתמחרות ואנשים מוצאים את עצמם לפעמים במקום לא צפוי, עם מחירים שלא תכננו להוציא". לדבריה, חלק מהעבודות שעניינו את ועדת הרכישות של הבנק עברו את טווח המחיר שהקצתה להן.

בחלק ב' של המכירה ניתן לציין את הצלחת מכירת ציורי עיזבון הצייר מיכאל ארגוב, שנמכרו בסכום כולל של 24,265.