הסיבה האמיתית לנסיגת השוק

אומרים שלדגי זהב יש זיכרון לטווח 3 שניות בלבד, זיכרון המשקיעים אינו ארוך בהרבה

משבר חוב אפשרי בבירות דרום אירופה, הידוק רגולאטורי על מערכת הבנקאות האמריקאית והבועה המתנפחת בסין, כל אלה אינן הסיבות לנסיגה בשווקים, הן רק הטריגר להופעתה.

תיקון בשוק עולה מתרחש דרך קבע כאשר חוברים מספר גורמים מעוררי אי ודאות לאחר תקופת עליות שערים ממושכת, כפי שכבר קרה בשלוש הזדמנויות שונות בשנה שחלפה. כדי לשלול את האפשרות שהנסיגה הנוכחית בשווקים תתפתח לשינוי מגמה של ממש, יש להבין לעומקם את הגורמים לתופעה.

זיכרון של דג זהב

מיתוס שגוי ונפוץ גורס שדגי זהב הם בעלי זיכרון בן 3 שניות בלבד, ועל כן ניתן לשכנם באקווריום קטן ועגול. מצער לגלות שהזיכרון של המשקיע הממוצע לא ארוך בהרבה, ולמעשה תחושתנו לגבי כיוון השווקים מתבססת על המהלך שהתרחש בימים האחרונים בלבד.

מדד ת"א 100 הכפיל את ערכו מתחילת 2009 ועד לאמצע החודש שעבר וכאילו כלום, 5%נסיגה בחודש אחד מציפה בקלות את תודעתנו בקונוטציות שליליות לגבי העתיד לבוא.

כשהאווירה היא שלילית כמו בימים הנוכחיים ועננה שחורה מרחפת מעל, היושבים על הגדר דוחים את ההחלטה להיכנס להשקעה במניות עד שיגיעו ימים "יפים יותר". עצירת הגיוסים באפיק מקטינה את הביקושים וגם אם לא יגדל ההיצע משמעותית, הנסיגה במדדי המניות לטווח הזמן הקצר היא עניין בלתי נמנע.

לחץ על המוכרים

במחקרם בנושא הטיות קוגניטיביות בקבלת החלטות בתנאי אי ודאות, הוכיחו צמד הפסיכולוגים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן כי אנשים הם שונאי סיכון כשמדובר ברווח ואוהבי סיכון כשמדובר בהפסד.

תוצאות המחקר הראו כי רק שליש מהנדגמים שהחזיקו ברווחים במשחק הטלת מטבע הוגנת בחרו להמשיך בהימור כדי להכפיל את הרווח או אולי למחוק את כולו, ואילו מבין אלה שהיו בהפסד, שני שלישים בחרו להמשיך בהימור דומה כדי לנסות למחוק את ההפסד גם במחיר של סיכון להכפילו. מעטים ינטשו את השקעתם במניות כאשר הם בהפסד בעוד שרבים ימהרו לעשות זאת כאשר בידיהם רווח וקיים ספק לגבי היכולת לשמרו.

תקופה עליות שערים ממושכת יצרה מצב שבו רבים בעלי הרווח, ובכל פעם שמתווסף גורם אי ודאות נטייתם הטבעית היא לממש ולמכור לפני שהרווח חלילה ימחק. קרנות הגידור ושחקני טווח קצר מקצועיים מנצלים יצר אנושי זה, ובמהלך מתוזמן של פעילות שורט מאסיבית על מניות מצליחים להעמיק מלאכותית את עוצמתם של מהלכי הנסיגה שייצר הטבע האנושי, במטרה להגביר את תנועת המטוטלת וכך להגדיל את הרווחיות הנגזרת מפעילותם.

תיקון או היפוך מגמה?

אם כל מי שמחזיק במניות היה מסכים עם ההנחה שהנסיגה הנוכחית היא במסגרת של תיקון ותו לא, סביר להניח שהמהלך לא היה מתרחש מלכתחילה. מכאן אנו למדים שישנם לא מעטים הסבורים כי מדובר עתה בשינוי מגמה של ממש, בדיוק כפי שהניחו רבים בכל אחד ממהלכי התיקון הקודמים בשנה שעברה.

במונחי זמן של שנים אחדות, שוק המניות עולה כל עוד יש סיכוי לשיפור ויורד כל עוד הציפיות מאותתות על הרעה. במהלך הדרך, תנודות ה"רעש" קצרות החיים של עליה חדה ונסיגה מנגד נולדות ממניעים טכניים, מניפולטיביים ופסיכולוגיים בלבד ועלינו לדעת להתעלם מקיומן. מי שחושש מהיפוך המגמה לטווח הארוך צריך לשאול את עצמו האם החדשות מאירופה באמת עשויות לשנות את הרמה שאליה תגיע הכלכלה הגלובאלית בעתיד הרחוק.

מאחורי הביקוש וההיצע עומדים אנשים והם אלה שיוצרים את התנודות. ירידת שערים בשוק עולה היא מהלך טבעי שחוזר על עצמו ויש להתייחס אליו כחלק אינטגראלי מהריקוד כולו. במשך חמש שנות הגאות שקדמו למשבר הסאב-פריים אירעו 8 מהלכי נסיגה במדד ת"א 25אשר עומקם נע בין 8% ל-15% משיא לשפל (למעט מלחמת לבנון השנייה אז הגיע שיעור התיקון ל-20%) והם נמשכו בין חודש לחודשיים בלבד.

מהלכי תיקון נוספים יתרחשו בוודאות בעתיד, אולם לא ניתן לחזות מתי יחלו ומה יהיה עומקם. הניסיון מלמד שלא כדאי כלל לנסות.

  1. אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  2. לקשר במייל: eldar@astrateginvest.co.il
  3. האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד