יום הפכפך בוול סטריט ננעל בירידות שערים של עד 0.2%

ברננקי: אנחנו עדיין חודשים מהעלאת ריבית; מהדק את האשראי במשק ■ המאזן המסחרי התרחב בדצמבר ל-40.2 מיליארד דולר ■ אורכית הפסידה 6.9 מיליון דולר ■ רווחי מג'יק עלו ב-29% ל-3.6 מיליון דולר

יום הפכפך נרשם בוול סטריט היום (ד'). לאחר פתיחה שלילית, שהתחלפה בעליות שערים, המסחר מעבר לים שב לטריטוריה האדומה ובה גם ננעל. המדדים המובילים איבדו עד 0.2% ביום מסחר דליל יחסית על רקע סופות השלגים במדינה, כשהמשקיעים עיכלו את דבריו של יו"ר הבנק המרכזי בן ברננקי, לגבי אסטרטגיית היציאה מתוכניות הסיוע ומהמדינות המוניטרית הנוכחית. ברקע היה גם הגירעון המסחרי שהתרחב בדצמבר והדיווחים לקראת חילוצה של יוון מהמשבר.

אסטרטגיית היציאה של ברננקי

יו"ר הפד החל הערב להציג את האסטרטגיה ליציאה מתוכניות הסיוע. ברננקי יהדק את האשראי ע"י העלאת הריבית לכספי הבנקים שמופקדים אצל הבנק המרכזי - חברות ואזרחים ישלמו יותר עבור ההלוואות שהם לוקחים מהבנקים - אסטרטגיה חדשה של הבנק המרכזי. העלאת הריבית לכספים של הבנקים תתמרץ אותם לא לפזר הלוואות ולשמור על הכסף.

יו"ר הפד אמר גם כי הבנק המרכזי נמצא עדיין חודשים מהעלאת ריבית או יציאה מהזרמת הכספים המאסיבית לשווקים ולכלכלה. לדבריו, ההתאוששות עדיין זקוקה לתמיכה מהבנק המרכזי ומשיעורי הריבית האפסיים. ברננקי חזר על הצהרתו להותיר את שיעור הריבית האפסי "לתקופה ממושכת", כלכלנים מעריכים כי הזמן יהיה 6 חודשים. עם זאת, הוא מכיר בזאת, לראשונה מזה יותר משנה, שהריבית צריכה לעלות מתישהו כדי להקל על הלחצים האינפלציוניים.

כדי לספוג כספים מהמערכת, הפד הקים מסגרת פיקדונות לזמן קצוב, שבה הבנקים יכולים להפקיד את העודפים שלהם. הפד גם מתכנן להשתמש בעסקאות "ריפו הפוך" כדי לצמצם את היצע הכסף. אפשרות נוספת לצמצם את המאזן של הפד היא למכור נכסים.

שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שובל, צפוי לפרסם מתווה כללי של התוכנית להצלת יוון מהמשבר הפיסקלי אליו נקלעה, במסגרת ועידת פסגה של קברניטי הכלכלה האירופית שתערך מחר (ה') בבריסל. נזכיר כי אמש (ג'), האיחוד האירופי החליט לעזור ליוון להיחלץ ממצבה הכלכלי הקשה.

היבוא האמריקני גבר על היצוא

ב-15:30, שעון ישראל, פורסם המאזן המסחרי לחודש דצמבר שהתרחב ל-40.2 מיליארד דולר, לעומת התחזיות כי יצטמצם ל-35 מיליארד דולר, מ-36.4 מיליארד דולר בנובמבר. הדו"ח מודד את ההפרש בין היצוא ליבוא סחורות מהמדינה.

היבוא גדל בדצמבר ב-8.4 מיליארד דולר לסך של 189.2 מיליארד דולר, כשיבוא הדלקים, המכוניות והסחורות היה זה שהוביל. היצוא עלה ב-4.6 מיליארד דולר ל-142.7 מיליארד דולר, כשיצוא המוצרים התעשייתיים היה בראש.

הנתון יכול להתפרש לכמה כיוונים. מצד אחד, זה שהמדינה מייבאת יותר זה משקף צריכה גבוהה יותר. מצד שני הירידה ביצוא יכולה לשקף חולשה של הפעילות היצרנית המקומית.

אורכית ממשיכה לדמם

הפסדיה של ספרינט-נקסטל ברבעון הרביעי צפויים להצטמצם ל-19 סנט למניה, לעומת הפסד של 57 סנט למניה ברבעון המקביל.

וולט דיסני אמרה אתמול, לאחר הנעילה, כי רווחיה ברעון הפיסקלי הראשון היו ללא שינוי לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן.

הונדה הצטרפה היום לטויוטה והודיעה על החזרת 438 אלף כלי רכב ברחבי העולם כדי להחליף את כריות האוויר שעלולות להתפוצץ על פרצופו של הנהג בעת תאונה.

מג'יק דיווחה היום על עלייה של 29% ברווח המתואם ברבעוון הרביעי ל-3.6 מיליון דולר, או 11 סנט למניה. החברה סיימה את הרבעון עם הכנסות של 14.5 מיליון דולר, עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל.

אורכית דיווחה היום כי הכנסותיה ברבעון הרביעי ירדו ב-55% הסתכמו ב-3 מיליון דולר. בשורה התחתונה, מדווחת אורכית על הפסד רבעוני של 6.9 מיליון דולר או 41 סנט למניה, לעומת הפסד של 7.1 מיליון דולר או 57 סנט למניה שנרשם ברבעון הרביעי של 2008.

קומטאץ' רשמה עלייה של 9% ברווח הנקי ב-2009 ל-4.1 מיליון דולר, מ-3.765 מיליון דולר ב-2008. הרווח ברבעון הרביעי עלה ב-25% ל-1.111 מיליון דולר. ההכנסות ברבעון עלו ב-15% ל-4 מיליון דולר, וב-2009 עלו ב-8% ל-15.2 מיליון דולר.

הבוקר, באיחור של למעלה משנה, דיווחה אורמת טכנולוגיות על הפעלה מסחרית של פרויקט צפון ברולי בקליפורניה, בשלב זה בהספק של 17 מגוואט בלבד. החברה העריכה כי הגדלת ההספק ל-50 מגוואט תושלם עד לסוף 2010. במקור העריכה החברה מספר שלבים של 50 מגווט כל אחד ותכנית העבודה כללה תחילה את פרויקט צפון ברולי (50 מגוואט) לסוף 2008 ואת מזרח ברולי (50 מגוואט) ל-2010. במקביל דיווחה אורמת על רכישת זכויות בפרויקט גיאותרמי בצפון נבאדה. מדובר בפרויקט בהספק של עד 40 מגוואט, אשר יפותח בשלבים ומלווה בהסכם למכירת החשמל במשך 20 שנה. השלב הראשון של הפרויקט, בהספק של 16 מגוואט, צפוי להיות מושלם ב-2012.

חברת סיוה תספק ל-Sequans Communications הצרפתית מעבדי אותות דיגיטליים שישולבו בשבבי התקשורת שלה לדור הרביעי. ההיקף הכספי של העסקה לא נמסר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]