ציורים במכירה פומבית: פרויד עם פנס בעין; איב קליין בזהב

כריסטי'ס וסותבי'ס ינסו לשבור שיאים במכירות הפומביות המתקיימות הערב ומחר בלונדון, גם באמנות העכשווית

דיוקן עצמי של לוסיאן פרויד "עם פנס בעין" יעמוד במרכזה של מכירת האמנות העכשווית של סותבי'ס הערב (ד') בלונדון. היצירה המוערכת ב-3-4 מיליון ליש"ט, צוירה ב-1978, לאחר שהאמן היה מעורב בקטטה אלימה עם נהג מונית. לאחר מכן, במקום לחפש עזרה ולטפל בפציעתו, מיהר פרויד, שהיה אז בן 60, לסטודיו והנציח את דיוקנו הפצוע - כמעין ואן גוך מאוחר, חדור השראה וכאב.

מלבד "דיוקן עצמי עם פנס בעין", שמעולם לא הוצג בציבור קודם לכן, יוצעו במכירה עוד 4 יצירות של פרויד - מהאמנים החיים היקרים ביותר באמנות העכשווית. היי-לייט נוסף במכירה זו הוא אוסף "זירו", הכולל יצירות מרכזיות של אמנים כמו אנדי וורהול, פטר דויג, פיירו מנצוני, לוצ'יו פונטנה, גרהרד ריכטר בהערכה כוללת של לפחות 32 מיליון ליש"ט (53 מיליון דולר).

דיוקן עצמי עם פנס בעין, לוסיאן פרויד / צלם יחצ
דיוקן עצמי עם פנס בעין. לוסיאן פרויד

כריסטי'ס תערוך את מכירת האמנות העכשווית שלה בלונדון מחר (ה'), ובה יצירות נדירות של איב קליין, וורהול, דויג, קיפנברגר ואחרים. במרכז המכירה יצירה תלת ממדית מרהיבה של קליין, מסדרת ספוגי הים המוטבעים בציוריו, עבודות המוכרות במיוחד בכחול אינדיגו עמוק (שמזוהה גם כ"כחול איב קליין"). זוהי אחת משתי יצירות בודדות שיצר קליין בזהב, ועל כן היא נחשבת לנדירה במיוחד. היא מוערכת ב-5-7 מיליון ליש"ט. ההערכה הכוללת של המכירה עומדת על 26-38 מיליון ליש"ט (43-63 מיליון דולר).

לאחר שיאי המחירים המרשימים שנקבעו בשבוע שעבר במכירת האמנות האימפרסיוניסטית של סותבי'ס, עומדת כעת האמנות העכשווית למבחן השוק. בסוף השבוע נדע אם החגיגה נמשכת או שמא מסע הקסם של בתי המכירות הגדולים בלונדון הגיע לתחנה האחרונה, בינתיים.

מכירות שמרניות יחסית

שיא המחיר ליצירת אמנות אי פעם - פסל "האיש ההולך 1" של אלברטו ג'קומטי, שנמכר ב-104.3 מיליון דולר (65 מיליון ליש"ט) - נחשב למרשים במיוחד כיוון שהוא נקבע בלונדון (שבה המכירות שמרניות יותר מאשר בניו-יורק) ובתקופת אי ודאות המתלווה למשבר כלכלי. המחיר שבר את שיאו של פיקאסו שיצירתו "גבר מעשן מקטרת" נמכרה ב-104.16 מיליון דולר, בניו-יורק ב-2004. המכירה של סותבי'ס הסתכמה ב-235.7 מיליון דולר (146.8 מיליון ליש"ט) - שיא למכירה פומבית בלונדון אי פעם.

"ראש אישה (ז'קלין)" של פיקאסו ב-12.8 מיליון דולר הייתה היצירה היקרה ביותר במכירת אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בכריסטי'ס לונדון, שנערכה אף היא בשבוע שעבר.

הציור הוערך לקראת המכירה ב-4.5-6.5 מיליון דולר "בלבד". בכריסטי'ס מסכמים את המכירה כמוצלחת במיוחד, עם תוצאה של 122.2 מיליון דולר סה"כ.

לצד הפיקאסו, נמכרו במחירים גבוהים מהצפוי תמונת "הצוענייה" של קיס ואן דונגן, שהייתה בין מוקדי העניין של התערוכה והגיעה ל-11.2 מיליון דולר, ו"אספניולה" של נטליה גונצ'רובה שהשיגה 10.2 מיליון דולר.