וול סטריט ננעלה בעליות על רקע כוונות הסיוע האירופיות ליוון

גלובס tv הנאסד"ק הוביל בעלייה של 1.4% ■ האיחוד האירופי הכריז רשמית על חילוץ כלכלת יוון ■ מס' התביעות לדמי אבטלה נפלו ל-440 אלף ■ טבע עלתה ב-2.5% ■ פוטאש זינקה בעוד 5.3%

המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות שערים לאחר פתיחה שלילית. הההודעה הרשמית של האיחוד האירופי על המתווה לחילוצה של יוון מהמשבר הפיסקלי אליו נקלעה תמכה בעליות. בנוסף זרמו לשוק נתונים חיוביים משוק העבודה, כאשר הדו"ח השבועי הצביע על ירידה חדה מהצפי במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה וירידה גם בתביעות המתמשכות לדמי אבטלה. השווקים האירופיים סגרו את המסחר במגמה מעורבת והדולר התחזק הערב כנגד האירו בכ-0.5% לרמה של 1.367 דולר, לאחר שמוקדם יותר נפל בכ-1% ל-1.36 דולר - מה שהכביד על השווקים.

בהתייחס לשוק העבודה בארה"ב נציין כי מועצת היועצים הכלכליים של ממשל אובמה צפויה להגיש ביום שלישי הקרוב לקונגרס סקירה שנתית כוללת בת כ-300 עמודים הכוללת את יוזמות הממשל. יו"ר המועצה המייעצת אמרה היום כי היא צופה כי "95 אלף מקומות עבודה יווצרו מדי חודש בארה"ב בשנת 2010 וכי התמ"ג צפוי לצמוח ב-2.5%".

כלכלני בנק ברקליס העריכו היום כי תיקון כלפי מטה עדיין אפשרי בשווקים. הם מציינים, כי מדד ה-S&P 500 נחלש בכ-7% מאז השיא שרשם במבט לשנה האחרונה, ובטווח הקצר הם לא שוללים היחלשות נוספת בשווקים.

מעבר לים עדיין מעכלים את דברי ברננקי מאמש, בהם פירט את אסטרטגיית היציאה מהמדיניות המוניטרית ותוכניות הסיוע. בין שאר הדברים, ברננקי אמר כי יהדק את האשראי ע"י העלאת הריבית לכספי הבנקים שמופקדים אצל הבנק המרכזי - חברות ואזרחים ישלמו יותר עבור ההלוואות שהם לוקחים מהבנקים. בנוסף, יו"ר הפד אמר כי לא מתוכננת העלאת ריבית בחודשים הקרובים, אך גם הכיר בזאת כי שיעורה צריך לעלות מתישהו כדי להתגבר על לחצים אינפלציוניים.

מצילים את יוון?

באיחוד האירופי הכריזו רשמית על הצלת יוון, וקנצלרית גרמניה אף אמרה כי יוון היא חלק בלתי נפרד מהאיחוד האירופי והיא לא תישאר בחוץ. הרמן ואן רוֹמְפֵּיי, לשעבר ראש ממשלת בלגיה, המשמש כעת הנשיא הקבוע הראשון של המועצה האירופית, אמר כי "הגענו להסכמה בעניין יוון. נעביר את החלטותינו לשאר מנהיגי אירופה והעולם". ראש ממשלת פורטוגל, חוזה סוקרטס, אמר לרויטרס: "אנחנו נעשה הכל כדי שיוון תתגבר על הבעיות אליהן נקלעה. חשוב מאד לאותת לשווקים שקיימת סולידריות באיחוד האירופי והסכמה על הצורך להציל את יוון". עם זאת המשקיעים שציפו לפרסום פרטי תוכנית החילוץ לא קיבלו הערב את מבוקשם ונותרו עם שאלות כבדות משקל.

לאחר ההודעה, השווקים ברחבי העולם התנהגו בעצבנות רבה, כאשר בתחילה עלו בעוצמה, לאחר מכן עברו לירידות, אך בסיום המסחר באירופה נרשמה מגמה מעורבת. הבוקר הבורסות באסיה ננעלו בעליות שערים של עד 1.85% לאור ירידת שיעור האבטלה באוסטרליה, ולקראת הכרזה על הסיוע של האיחוד אירופי ליוון.

ההתחייבות ליוון הפילה את האירו

שוק המט"ח ושוק הסחורות היו מהגורמים המרכזיים שהשפיעו היום על שוק המניות בוול סטריט, כאשר בסיום המסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק רשם הזהב עלייה של 1.7% ומחירו נקבע ב-1,094.7 דולר לאונקיה. והחוזה על הנפט הגולמי רשם עליות של כ-1% ונסגר ברמה של 75.25 דולר לחבית. בזירת המט"ח היה הערב המסחר סוער כאשר קרוב לשעת הנעילה של שווקי אירופה חלה ירידה חדה של כ-1% בשערו של האירו כנגד הדולר לרמה של 1.36 דולר, לאחר מכן, עם התאוששות השווקים התמתנו גם הירידות בצמד.

העליות במחירי הסחורות הובילו את מניות הענפים הקשורים ובהן גם מניות ענף הדשנים להוביל את העליות בוול סטריט. נציין כי ספקית האשלג הגדולה ביותר בהודו העריכה היום כי כבר בחודש מארס ירשם מחסור באשלג במדינה שנחשבת ליבואנית האשלג הגדולה בעולם. בין המניות השייכות לתחום הסחורות והאנרגיה ובלטו הערב בעליות נציין את פוטאש , קטרפילר וריו טינטו .

מזג האוויר הקשה בוושינגטון הביא לדחייה בפרסום נתוני מאקרו

ב-15:30 פורסמו נתונים טובים משוק התעסוקה כאשר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה ירד במפתיע בשבוע החולף ב-43 אלף, והסתכם ברמה של 440 אלף תביעות. התחזיות המוקדמות בוול סטריט צפו כי התביעות יירדו, אבל פחות - לרמה של 465 אלף תביעות. הנתון מהשבוע הקודם עודכן כלפי מעלה ל-483 אלף מ-480 שפורסם בשבוע שעבר. התביעות המתמשכות לדמי אבטלה צפויות ירדו ל-4.539 לעומת צפי כי הירידה תהיה מתונה יותר ותסתכם בירידה ל-4.59 מיליון, זאת לעומת 4.602 מיליון בשבוע הקודם.

פרסום נתוני המכירות הקמעונאיות והמלאים העסקיים נדחו למחר (ו') בשל תנאי מזג האוויר הקשים בוושינגטון.

"סטאר טרק" הקפיץ את רווחי ויאקום יותר מפי 4

גוגל המשיכה לרכז עניין לאחר שאתמול הודיעה כי תאפשר גלישה באינטרנט במהירות גבוהה פי 100 מהמקובל. ענקית האינטרנט מתכננת לבנות סדרה של רשתות בפס רחב, שיאפשרו גלישה במהירות של 1 ג'יגה ביט לשנייה. הניסוי יכלול אפליקציות כמו הדמיות תלת-מימדיות, הורדת סרטים באיכות HD בפחות מ-5 דקות ועוד.

מיקרוסופט בין החברות המצויות במו"מ לרכישת חברת CrowdStar המתמחה ביצירת משחקים המיועדים לרשת החברתית פייסבוק. החברה יצרה את המשחק הפופולרי "האקווריום השמח" ומחירה מוערך ב-200 מיליון דולר. כך אומרים הערב לבלומברג גורמים המקורבים לעניין.

פפסיקו דיווחה על עלייה ברווח ל-1.43 מיליארד דולר או ל-90 סנט לעומת צפי כי רווחיה יעלו ב-91 סנט ברבעון הרביעי, לעומת 88 סנט ברבעון הרביעי ב-2008. מכירותיע עלו ב-4.5% ל-13.3 מיליארד דולר. עיקר העלייה מיוחסת לחטיבת החטיפים של החברה בפעילותה בשווקים המתעוררים.

רווחיה של חברת התקשורת ויאקום , שבבעלותה רשת MTV ויצרנית הסרטים פרמאונט עלו ל-694 מיליון דולר או 1.14 דולר למניה לעומת 173 מיליון דולר או 28 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. העלייה הינה בעיקר כתוצאה ממכירות ה-DVD של "סטאר טרק" ו"טרנספורמר 2".

כפי שנחשף ב"גלובס" עוד בתחילת דצמבר, 012 סמייל חתמה על הסכמי מימון בהיקף של 3.9 מיליארד שקל עם גופים פיננסיים מקומיים וזרים בהובלת בנק הפועלים, למימון רכישת בזק. הפועלים יעמיד לה גם הלוואה של 700 מיליון שקל לטווח קצר של כשבועיים.

יצרנית השבבים מיוקנעם, איזיצ'יפ סיכמה שנת שיא עם מכירות שעלו מעל ל-40 מיליון דולר. ברבעון הרביעי עלו הכנסות החברה ב-34% ל-12.9 מיליון דולר. רווחי החברה זינקו ב-110% ברבעון הרביעי והסתכמו ב-5.5 מיליון דולר.

גם ג'אקאדה פרסמה היום דו"חות לפני תחילת המסחר, הכנסותיה זינקו ב-48% והסתכמו ב-5.7 מיליון דולר ברבעון הרביעי.ההפסד מפעילות שוטפת הצטמצם ל-578 אלף דולר לעומת הפסד של מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

פרטנר דיווחה היום כי ההתנגדויות לחלוקת דיבידנד בהיקף של 1.4 מיליארד שקל הוסרו וכי היא תגיש את המסמכים הדרושים לבית המשפט על מנת להמשיך את הליך חלוקת הדיבידנד המהווה חלק מתוכנית המימון של סקיילקס לרכישת פרטנר.