אפשר להרוויח על יאהו?

ההמלצות שצצות לאחרונה על ענקית האינטרנט המדשדשת, שכנעו אותנו לנסות לקחת אותה לסיבוב נוסף *האם נראה מזה כסף? / זיו סגל

יאהו (YHOO) היא לא מניה שמלהיבה בדרך כלל את דמיון המשקיעים. גם ניסיונות השקעה שלנו במניה לא נרשמו בספרי ההיסטוריה של הרווח, ובסך הכל היא די מדשדשת. אמנם מהשפל המניה הוסיפה עשרות אחוזים, אבל הנתון הזה לא רלוונטי. מרבית המניות עלו מאותה רמת שיתוק של השווקים, ועשרות אחוזים זו עלייה צנועה. אפילו להישאר מעל הממוצע הנע ל-200 יום יאהו לא מצליחה.

מה שהצית שוב את דמיוננו ביחס למניה היא כתבת השולחן העגול של בארונ'ס לפתיחת 2010. אוסקר שפר המליץ שם על יאהו וגרם לנו להרים גבה. אבל מה שבמבט ראשון מעורר תהייה, עשוי דווקא להיות מעניין. כי השקעה שכולם מסכימים עליה עשויה להיות מתומחרת בתמחור יתר.

אז מה נאמר בכתבה על יאהו? שהיא מגיעה אל אחד מבין כל שני גולשים באינטרנט, ומושכת מדי חודש 146 מיליון מבקרים ייחודיים בארה"ב. לקרול בארטס, המנכ"לית, וטים מורס, מנהל הכספים, יש רקורד ארגוני חזק והם עושים צעדים להציף את הערך האדיר ביאהו.

לחברה יש נכסים סמויים, כמו חברות האינטרנט הסיניות הפרטיות. הראשונה היא Taobao, שהוא אתר המסחר המוביל בסין, עם 150 מיליון משתמשים, 30 מיליארד דולר מחזור ופוטנציאל הנובע מכך שהסחר האלקטרוני הוא עדיין 1% מההוצאה הצרכנית בסין, ומהאפשרות להנפקה בסוף 2010 או תחילת 2011. השנייה היא Alipay - מערכת תשלומים מקוונים, עם 190 מליון משתמשים, ו-58 מיליארד דולר תשלומים ב-2009. חוץ מזה לחברה יש גם החזקות ביאהו יפן ובעליבאבא, ובכתבה מעריכים שהמניה שווה בין 24 ל-25 דולר.

על זה נוסיף את העובדה שמיקרוסופט הייתה מוכנה לשלם מחיר גבוה על המניה ויאהו סירבה. משקיעים אסטרטגיים לא אהבו את זה, אבל מבחינתנו יש כאן אמירה. קרל אייקן עדיין מחזיק 3.6% ולג מייסון עדיין מחזיקה 1.5% מהחברה.

בבית ההשקעות אופנהיימר נותנים למניה המלצה של תשואת שוק. מצד אחד לא מתלהבים שם מהביצועים, מצד שני כן מגלים עניין בהנהלה. מי שמתלהבים יותר הם S&P שנותנים למניה המלצה של קניה חזקה (5 כוכבים). בין היתר מציינים שם את רכישת המניות העצמית שיאהו מבצעת מדי שנה, ואת העובדה שיש לה 4.5 מיליארד דולר במזומן ובהשקעות ללא חוב.

נקודות אור במערבולת התעסוקה

שוק התעסוקה האמריקני ומצבו הלא כל כך ברור העיב על השווקים בשבוע שעבר. אמיר ארגמן, אנליסט המאקרו של אופנהיימר ישראל, שלח לנו ניתוח של המספרים. ביום שישי האחרון פורסם דוח התעסוקה החודשי בארה"ב וניתן להגדיר את תוצאותיו "מעורבות". הציפיות בשוק היו כי שיעור האבטלה יישמר על 10% ואילו הנתון הפתיע לטובה כשירד ל-9.7% , אך מנגד נרשם חודש נוסף בו נגרעו מקומות עבודה במדינה (20 אלף מקומות) בעוד הצפי היה ליצירה חיובית של מקומות עבודה.

בנוסף ראינו את המשך המגמה השלילית של התארכות תקופת האבטלה וצריך גם לציין שבדרך "תוקנו" המספרים לאחור, כך שבפועל, נכון לדצמבר 2009, יש פחות 1.39 מיליון מקומות עבודה.

אבל ניתן למצוא בדוח גם נקודות חיוביות. שיעור ההשתכרות הממוצע עלה ב-0.3%, בהחלט טוב לצרכן האמריקני. היקף השעות הממוצע השבועי עלה בעוד 0.1 שעות, ל-33.3 שעות בשבוע, אינדיקטור מקדים חיובי לשוק העבודה. שיעור המועסקים הזמניים, שפעמים רבות נתפס כאינדיקטור מקדים לשוק העבודה כולו, הראה עלייה של 52 אלף מקומות. בשורות טובות הגיעו גם מכיוון הסקטור היצרני (manufacturing) שהוסיף 11 אלף מקומות עבודה. זאת עובדה המסתדרת עם מחזור הגידול במלאים שראינו בנתוני התוצר האחרון.

גם סקטור השירותים ממשיך לתמוך בשוק העבודה. הסקטור רשם עלייה של 48 אלף מקומות שקיזזו את הירידה בסקטור ה-producing goods. בין הכוכבים ניתן לציין את תחום המסחר הקמעונאי וכמובן את התחומים שלא ראו חולשה כמעט לכל אורכו של המשבר: סקטור החינוך והבריאות. לפחות נצא בריאים ומחונכים מהמשבר.

בסך הכל אפשר להגדיר את הדוח כמתאר שוק עבודה חולה, אבל עם סימנים חיוביים בהחלט. נכון כי המקטרגים יטענו כי למעלה משנתיים אחרי תחילת המיתון בדרך כלל אנו אמורים לראות התאוששות משמעותית הרבה יותר, אבל בנסיבות הנוכחיות גם נחמה פורתא היא נחמה.

עד כאן דבריו של אמיר. בדרך כלל אנחנו לא מתייחסים לנתוני מאקרו במסגרת טור זה שכן העניין שלנו הוא בחברות, בניתוח הטכני של המניות ובמגמות עסקיות. אנחנו גם נאמנים לקו לפיו השקעה בחברה היא לא בהכרח השקעה במדינה בה החברה רשומה. אבל לפחות בשבוע שחלף, המאקרו הוא זה שנתן את הטון השלילי בשוק ויצר את הפחד הגדול, ומעניין היה לקבל תגובה מאוזנת מאמיר.

פעילות ועדכונים: ביום רביעי ה-3 בפברואר מכרנו את PACR והגדלנו חשיפה לפיננסים עם החזרת RF. PACR עדיין מקבלת המלצות קנייה ועדיין נמצאת בשער אטרקטיבי ומעניינת מהבחינה הכלכלית, אבל השנה החלטנו שמי שלא עולה יוצאת. החשש הפסיכולוגי הוא שיום אחרי שמוכרים מניה היא תתחיל לרוץ, אבל אם זה יהיה בקצב סביר, ניתן תמיד להצטרף. אם תהיה קפיצה חדה של עשרות אחוזים (כמו זו שאנחנו מצפים לה ב-ETFC) תיווצר תחושת החמצה, אבל אלו החיים.

האלטרנטיבה היא דשדוש-הפסד ממושך על מניה שלא זזה, ואנחנו מעדיפים תיק שעובד כקבוצה מאשר לחכות לפריצה מזדמנת של אחד השחקנים, בזמן שפריצה כזו לכשעצמה לא הייתה במערכת השיקולים שהובילו לקניית המניה.

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician - CMT ויועץ לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן