הפועלים לא מדבר על שיא בבורסה; צופה "חודשים" של דשדוש

בניגוד לחודשים האחרונים, הטון של כלכלני בנק הפועלים הפך השבוע פסימי יותר ■ בלאומי ממשיכים לנקוט באותה עמדה: העליות יימשכו, אך התנודתיות תגבר

האם דעתו של בנק הפועלים על הבורסה בת"א הופכת פסימית יותר? כך, לפחות, ניתן ללמוד מהסקירה השבועית של הבנק על שוק ההון, בה חל שינוי לרעה בטון לראשונה מזה חודשים. השבוע השמיטו כלכלני הבנק את הערכתם כי מדד המעו"ף בדרך לרשום שיא היסטורי חדש בהמשף השנה, ומנגד ציינו כי הדשדוש אותו הם צפו בבורסה יימשך "חודשים".

"הדשדוש היחסי, שמאפיין את הבורסה המקומית בחודשיים האחרונים, עשוי לאפיין גם את החודשים הקרובים", כתבו כלכלני מחלקת המחקר של הבנק בסקירתם השבועית. "התנודתיות הנמוכה של השבוע האחרון ממשיכה מגמה זו, והיא משפיעה גם על סטיות התקן באופציות המעו"ף, שהולכת ויורדת. כאמצעי הגנה לטווח ארוך יותר מומלץ אפוא להשתמש בכלים אחרים, כגון פקודות Stop loss ופיזור גיאוגרפי של הרכיב המנייתי".

בבנק הפועלים השמיטו השבוע את את הערכתם בחודשים האחרונים כי מדד המעו"ף ירשום שיאים חדשים בהמשך השנה והן את ההצהרה הקבועה לפיה העליות יחזרו לשוק בטווח הארוך. במקום זאת, הם דיברו השבוע על דשדוש ארוך והסתפקו בהצהרה חיובית פושרת יותר לטווח הארוך.

"ביטוי לנתוני המאקרו יינתן גם בדוחותיהן של חברות רבות נוספות, והדבר צפוי לתמוך גם בשווי מניותיהן בבורסה", כתבו הכלכלנים, תוך שהם מתייחסים לעונת הדו"חות הקרובה ומעריכים כי נתוני המאקרו הטובים שמפורסמים לאחרונה בישראל יבואו לידי ביטוי בחברות ישראליות.

אך כאן לא תמו השינויים בעמדת בנק הפועלים. בשבועות האחרונים התייחס הבנק לירידה בסטיות התק הגלומות באופציות המעו"ף והמליץ למשקיעים לנצל זאת על מנת לבצע הגנה על תיקי ההשקעות. אולם השבוע, כיוון שהבנק צופה דשדוש ארוך בבורסה, הוא מזהיר כי "לשחקנים ארוכי טווח העלות המתגלגלת של ההגנות מסוג זה אינה כדאית להשקעה, נוכח התנודתיות הנמוכה בשוק המניות עצמו".

את השבוע החולף בשוק ההון נופל בהחלט תחת ההגדרה של "דשדוש". המעו"ף ומדדים הבנקים עלו ב-0.1% כל אחד ומדדי הנדל"ן והיתר ירדו ב-0.9% ו-1.7% בהתאמה. במקביל, מחזורי המסחר ירדו והסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל ביום בממוצע, לעומת 1.6 מיליארד שקל בשבוע שעבר ו-2.3 מיליארד שקל בשבועיים הראשונים של השנה. כלכלני בנק לאומי סבורים כי הירידה במחזורים המלווה את הירידות בשוק מוכיחה כי אין שינוי במגמה העלייה הראשית.

"אין בנתוני השבוע האחרון להצביע על שינוי של ממש במגמות המסחר שנרשמו מתחילת 2010", כתבו כלכלני לאומי. "המגמה החיובית צפויה להימשך לנוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים אשר תומכות בשוק המניות המקומי (הן בשל שיעורי ההיוון הנמוכים והן בשל העלייה בתיאבון לסיכון)". לצד החזרה על האמירות האופטימיות, כלכלני לאומי חזרו גם על הסתייגותם השבועית: "רמת המחירים הנוכחית בשוק המניות (המשתקפת ממכפיל הרווח החזוי) אינה נמוכה בהסתכלות היסטורית, ועל כן נראה כי קצבן של עליות השערים צפוי להיות מדוד ורמת התנודתיות בשוק צפויה להיות גבוהה".