נתוני המאקרו והחדשות מסין הובילו לנעילה מעורבת בוול סטריט

הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עלו השבוע 0.9% ■ נאסד"ק הוסיף השבוע 2% ■ המכירות הקמעונאיות עלו 0.5% בינואר - מעל הצפי ■ אורי גלאי, סיגמא בית השקעות: "התנודתיות בשווקים תימשך בשבועות הבאים"

וול סטריט נעלה את יום המסחר במגמה מעורבת, כאשר הדאו ג'ונס איבד כ- 0.4%והנאסד"ק סיים בעליות קלות. בסיכום שבועי, גם ה-S&P 500 וגם הדאו ג'ונס עלו ב-0.9% והנאסד"ק הוסיף 2%. ביום שני לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל "יום הנשיא" המסורתי, כך שהמשקיעים יצאו לסוף שבוע ארוך מהרגיל.

המשקיעים הגיבו לנתוני מאקרו מעורבים ובראשם נתוני המכירות הקמעונאיות ולהידוק מוניטארי נוסף שביצעה סין, אשר הגביר את חששות המשקיעים כי הכלכלה שצומחת הכי מהר בעולם תיכנס להאטה שתשפיע על הכלכלה העולמית. גם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן הכביד על המסחר, לאחר שהצביע על ירידה מפתיעה באמון הצרכנים במהלך חודש פברואר.

"ארה"ב ממשיכה לתעתע במשקיעים עם נתונים מעורבים - הן בדו"חות הכספיים והן בנתוני המאקרו. התנודתיות בשווקים, כפי שהיא מזה כחודש, תימשך גם בשבועות הבאים. סטיות התקן בנאסדק עלו לרמות של כ 26% וטרם תיקנו לרמות נורמליות של 18% ומטה. ירידת מדד הויקס לכיוון ה 20% תהווה אינדיקציה טובה מבחינתי לרגיעה בשוק ולהגדלת החשיפה המניתית מחדש", אמר ל"גלובס", אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות.

"הצהרתו של ברננקי כי לא יהסס להעלות את הריבית הביאו לעלייה בתשואות האג"ח ל 10 שנים לרמה של 3.75% אולם איני מאמין כי הריבית תעלה בחודשים הקרובים, אפילו במחיר של התגברות האינפלציה. על ברננקי להמשיך לטפל בהוצאת הכלכלה מהמיתון הכבד ולטפל בבעייה האקוטית של האבטלה הגבוהה טרם הוא מתפנה להתמודד עם האינפלציה הגואה".

עד הצהריים החוזים העתידיים בוול סטריט עוד שמרו על יציבות, אולם מייד כשהממשל בסין הודיע כי הוא הורה לבנקים המסחריים להגדיל את רזרבות ההון שלהם במטרה להרסן את האשראי, הבורסות בעולם החלו לרדת. כך, החגיגה של אתמול על חילוץ יוון התחלפה בדאגה לגבי הצמיחה הכלכלית בסין.

"חילוצה של יוון וההתגייסות הרב לאומית נתנו רוח גבית לשווקים אולם הסיפור הגדול יהיה דווקא הכלכלות של ספרד ופורטוגל שמסתמנות ככלכלות הבאות שיידרשו תמיכה, ושם הסיפור יהיה משמעותי הרבה יותר", הוסיף גלאי.

מדד ה-S&P 500 כבר רחוק בכ-6.2% מהשיא האחרון שרשם ב-19 בינואר, אז הוא שהה בשיא של 15 חודשים. השווקים ירדו מאז בשל חשש לגורלן הכלכלי של יוון, פורטוגל וספרד והמשקיעים דאגו שמא כלכלת אירופה נכנסת למיתון נוסף. נתוני צמיחה שפורסמו היום באירופה הראו כי ברבעון הרביעי של 2009 נבלמה ההתאוששות הכלכלית בגוש האירו, מה שמלבה עוד יותר את חששות המשקיעים.

"השווקים לחוצים מאוד בגלל יוון וסין ומגיבים במהירות לכל חדשות רעות", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט בבית ההשקעות LGT Capital. "ישנו חשש שאם סין תרסן את הצמיחה שלה מהר מדי אז ההתאוששות הכלכלית העולמית תהיה בסכנה. אנו צופים שנה של טלטלה בשוקי המניות וההתפתחויות האחרונות ממחישות זאת".

עלייה חדה מהצפוי במכירות הקמעונאיות

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו בינואר זה החודש השלישי ב-4 החודשים האחרונים, מה שמעיד על התאוששות הצריכה הפרטית שם, אשר מהווה כ-70% מסך הצמיחה הכלכלית.

הצריכה הפרטית עלתה ב-0.5% בינואר - מעל קונצנזוס תחזיות האנליסטים לעליה של 0.3% בינואר. במונחים שנתיים, עלתה הצריכה הפרטית ב-4.7%.

בנוסף, הנתונים של החודשים נובמבר ודצמבר עודכנות מעלה: הנתונים של חודש דצמבר עודכנו לירידה של 0.1% מירידה של 0.3% על פי ההערכות הראשוניות. הנתונים של נובמבר עודכנו לעלייה של 2% מעלייה של 1.8% לפי ההערכות הראשוניות. בהמשך היום יפורסמו נתוני מלאי החברות (שצפויים לעלות ב-0.2% בדצמבר) ומדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש פברואר (שצפוי לעלות ל-75 נקודות מ-74.4 נק' בחודש שעבר).

ב-17:00 פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן שהצביע על ירידה באמון הצרכנים מאז חודש ינואר. המדד נפל ל-73.7 נקודות בפברואר מ-74.4 נקודות בינואר. אנליסטים בסקר של מרקטווץ' חזו עלייה לרמה של 76 נקודות.

באותה שעה פורסם גם שדו"ח מלאים העסקיים הצביע על ירידה של 0.2% במלאים בחודש דצמבר - פחות מהתחזיות. אנליסטים חזו כי מצב המלאים לא ישתנה. היחס בין המלאים למכירות ירד ל-1.26 בדצמבר מ-1.27 בחודש שקדם לו. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2007.

בניגוד למקובל, היום פורסם דו"ח מלאי הנפט השבועי, אשר לרוב מפורסם כל יום רביעי. העיכוב נבע מסערת שלגים ברחבי ארה"ב. הדו"ח הצביע על גידול של 2.42 מיליון חביות נפט גולמי בשבוע שהסתיים ב-5 בפברואר. אנליסטים חזו גידול של 2 מיליון חביות. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה במארס ירד ב-1.5% ל-74.13 דולר לחבית בנעילה.

"הורדת דירוג" לבאפט

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הורידה את דירוג האשראי של חברת ברקשייר האת'אווי של וורן באפט ל "-AA" מ"+AA" לאור חששות מתוצאת רכישת מפעילת פסי הרכבת ברלינגטון נורת'רן סנטה פה. ברשייר השלימה היום את העסקה לרכישת חברת הרכבות ב-15.87 מיליארד דולר במזומן ו-21 מיליון מניות ברקשייר.

מניות ענקיות הנפט שברון ואקסון מובייל ריכזו עניין לאור העלייה החדה מהצפוי במלאי הנפט.

מבין המניות שבלטו היום בוול סטריט, נציין את מקאפי שדיווחה על דו"חות רבעוניים טובים מהצפוי. יצרנית מוצרי אבטחת התוכנה השנייה בגודלה בעולם דיווחה על עלייה של 20% ברווח הנקי לרמה של 54.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009. היא גם הכריזה על תוכנית לרכישה עצמית של מניותיה בהיקף של חצי מיליארד דולר.

מניית מוטורולה נסחרה על רקע הודעת החברה לפיה היא מתכננת להתפצל לשתי חטיבות החל מ-2011. יישות אחת תכלול את השירותים למשקי הבית ומכשירי הטלפון הניידים שלה ואילו החטיבה השנייה תספק שירותי רשת ופתרונות ניידות לעסקים וחברות.

חדשות רבות הקשורות למניות ישראליות בוול סטריט לא היו היום. מניית פרטנר המשיכה לרכז עניין לאחר שאמש היא קפצה ביותר מ-5% לאחר שדיווחה כי ההתנגדויות לחלוקת דיבידנד חד פעמי בהיקף של 1.4 מיליארד שקל הוסרו. חלוקת הדיבידנד מהווה חלק מתוכנית המימון של סקיילקס לרכישת פרטנר.

מניית פריגו ריכזה עניין לאחר שבית משפט פדרלי פסק לטובתה בעניין תרופת Guaifenesin 600 מ"ג, גירסה גנרית של Mucinex של חברת Adams Respiratory Therapeutics. תרופת ANDA של פריגו עדיין מחכה לאישור ה-FDA.