שאלת המאה אלף לירות שטרלינג: איפה לשים את הכסף?

עשרה מומחי נדל"ן, איפה הם משקיעים דווקא היום 100 אלף ליש"ט (156 אלף דולר) ובאיזה סוג של נכסים, על מנת לקבל את התשואות הטובות ביותר מהתחום החבוט ביותר בעולם

כבישי טבעת בלונדון

גארי מק'קוסלנד

קבלן מלונדון, מנחה טלוויזיה ומחבר הספר "איך לעשות מיליון מנדל"ן"

המטרה תהיה לקנות נכס שיניב את התשואה הגדולה ביותר על החיסכון. המשמעות היא שני דברים מהותיים: החזר טוב במונחי הכנסה משכירות והשבחת ערך חזקה. הייתי מחפש באזור כבישי הטבעת שמקיפים את לונדון ונכנסים אליה, לדוגמה מקום כמו Chafford Hundred באסקס. זו עיירה חדשה, שצמודה למרכז קניות ויש לה אטרקציות כמו מלונות ומרכזי נופש. והכי חשוב - יש לה תחבורה טובה למרכז לונדון. האזור זול, בדרך למעלה ויקסום לכל מי שעובד בעיר ובעל תקציב מוגבל.

פרויקטים מעוקלים להשכרה בדטרויט

אלה שרמן

מנהלת אסיה-פאסיפיק בחברת וורלדווייד אינווסטמנט בסינגפור

משקיעים מאסיה קונים כעת נכסים בארה"ב ובבריטניה. הדולר והליש"ט חלשים מול מטבעות אסיאתיים רבים, מה שאומר שהכסף שלהם משיג יותר. ירידות כאלה לא מתרחשות לעיתים קרובות, ולכן הלקוחות רואים הזדמנות לנכסים טובים להשכרה במחירי סוף עונה. בין ההזדמנויות הטובות ביותר יש פרויקטים מעוקלים להשכרה בדטרויט, מישיגן. בתים פרטיים של 3 ו-4 חדרי שינה עולים משהו כמו 45-47 אלף דולר, כלומר מתחת לעלות הבנייה. יש משקיעים מאסיה שקנו רחובות שלמים של בתים.

בריטניה

ריצ'רד קוטון

לשעבר שותף בסוכנות הנדל"ן קוטונס משקיע פעיל בנדל"ן במזרח התיכון

כשמדובר על נדל"ן, הייתי נצמד לבריטניה כעת בגלל הרמה הגבוהה של הרגולציה, הביטחון והבטיחות. הייתי מכניס את 100 אלף הליש"ט לקרן נדל"ן למגורים כמו לונדון סנטרל פורטפוליו (LCP). יש להם קו אשראי בריבית של 1% מעל הריבית הבנקאית. בנוסף לכך, אפשר להכניס תוכנית פנסיה פרטיות לקרן, מה שאי אפשר לעשות לגבי נכס מסוים. על ידי השקעה בקרן אני מקבל גם את השבחת הערך המסורתית וגם את תזרים ההכנסה, בלי לטרוח לגבי ניהול הנכס בשום צורה.

לונדון, פריז, ניו יורק, שנחאי

גרהם נורווד

כתב נדל"ן מחבר הספר "להרוויח מנדל"ן במיתון"

הייתי בודק את לונדון, פריז, ניו יורק או שנחאי עם 100 אלף הליש"ט שלי, כדי לקנות דירה או שתיים לא חדשות באיכות בינונית באזורי סטודנטים קלאסיים. אפילו ממשלות בגירעונות נשארו מחויבות ליעדי חינוך והשכלה לצעירים. בזמנים קשים, המובטלים לומדים יותר או עוברים הסבה מקצועית, ולכן החינוך נשאר מניע חזק לשכירת נכסים. הערים הגדולות במיוחד מושכות סטודנטים בינלאומיים שנשארים כל השנה, ומעלים את התשואות ואת שיעורי התפוסה.

מכירות בחסר

פיטר קונטי

Mentor Financial, מחבר "תזרימי הכנסה רבים" ו"השקעה בנדל"ן מסחרי למתחילים"

הייתי עושה מכירות בחסר, ומוכר אותן די מהר. מכירה בחסר (שורט) היא כאשר הנכס נכנס לעיקול והבנק או הגוף המלווה מוכר אותו כדי "לשחרר" משכנתא. הייתי מוצא מישהו בתהליך הזה, מטלפן לבנק שלו ומציע לקנות את הנכס כעת. זה השוק הטוב ביותר שראיתי ב-20 שנותיי כמשקיע, כי יש המון חששות, פחדים ואי אמון סביב נדל"ן. מי שיקנה נכס או שניים להשכרה כעת בשוק הזה יהיה במצב טוב יותר בגיל פרישה מאשר 90% מהאוכלוסייה האמריקנית.

בריטניה

לוסיאן קוק,

ממחלקת המחקר של סוכנות הבינלאומית Savills מלונדון

בהתחשב בשערי החליפין הנוכחיים, הייתי ממשיך להשקיע בבריטניה, במבט לטווח הבינוני. מבחינה גיאוגרפית, אנחנו צופים שדרום-מזרח אנגליה ולונדון יהיו השווקים החזקים ביותר בטווח הקרוב וייהנו מהצמיחה הטובה ביותר בשלב הראשון של מגמת העלייה הבאה. הייתי רוצה "למתוח" את ה-100 אלף שלי כמה שאפשר, אך גם להבטיח שאעמוד בהחזרי המשכנתא. בית של 300 אלף ליש"ט בברייטון יכול להניב תשואה גולמית של 4.9%, ועם דמי קדימה של שליש מערך הנכס לא תהיה לי בעיה גדולה לקבל משכנתא.

השוק האמריקני

דייויד קוקס,

מנהל Property Frontiers, חברת ייעוץ בינלאומית לרכישות נדל"ן

המקום להשקיע בו כעת הוא השוק האמריקני. הייתי מכניס את הכסף לנכס מוגמר שאפשר להשכיר למקומיים. הבום בשוק האמריקני לא היה גדול כמו בבריטניה, אבל ההתרסקות היתה דרמטית הרבה יותר. נתוני הבסיס לא מצדיקים קריסה כזו, ואני חושב שהשוק האמריקני נמצא היום בתת ערך. הייתי בודק גם את ברזיל, שהכלכלה שלה ממש חזקה. לא הייתי הולך על נכסים תיירותיים אלא על דיור למקומיים בערים כמו סאו פאולו וברזיליה, בהן יש מחסור למעמד הבינוני החדש.

חופי ספרד

מארק סטקלין

מנהל אתר הנדל"ן www.spanishpropertyinsight.com

במונחי נכסים מובחרים על חופי ספרד, אנחנו על סף ההזדמנויות הטובות ביותר בעשור האחרון. קחו למשל את מיורקה. יש שם מגוון גדול, ואם עושים בדיקה מעמיקה אפשר למצוא נכסים במחירים של לפני 7-10 שנים. דוגמה מהתקופה האחרונה בשוק היתה דירה של 4 חדרי שינה באזור טוב ב-200 אלף אירו. עם 100 אלף ליש"ט יהיה צריך רק משכנתא של 50%, שאין בעיה לקבל, אפילו היום. השוק בשפל, אבל הגרמנים חוזרים ומיורקה תמיד תהיה פופולרית אצל קונים אמידים מאירופה.

קרן נדל"ן למגורים

סטיב קרמייקל,

מנהל קרן Vikare וקבלן עם תיק נכסים אישי

הייתי עושה שני דברים קיצוניים מאוד עם 100 אלף הליש"ט שלי. הייתי מכניס חצי לקרן הנדל"ן למגורים Candy Brothers' Smith & Williamson כי כאשר השוק יעלה שוב, אנשים יקפצו פנימה במחירים הכי גבוהים שהם יכולים להרשות לעצמם. בשאר הכסף הייתי קונה דירות של 15-20 אלף ליש"ט במנצ'סטר, בשפילד או בגלזגו. יש עדיין מצוקת דיור בבריטניה, ובעל הבית מקבל את דמי השכירות המינימליים של הממשלה, 330 ליש"ט בחודש- תשואה לא רעה.

נכסי נופש יוקרתיים

סטיוארט פירס,

המנכ"ל לשעבר של רשות המרכז הפיננסי בקטאר, ובעל תיק נכסים ברחבי העולם

אפשרות אחת תהיה להשקיע את 100 אלף הליש"ט בקרן The Hideaways Club לנכסי נופש יוקרתיים. תמורת סכום כזה אתה מקבל נופש בכמה אתרים ואתה בעלים חלקי של הנכסים. כולם פזורים ברחבי העולם, ולכן הסיכון שלך מפוזר. תחום אחר שיהיה מעניין לחשוב עליו כעת הוא המזרח התיכון: בחריין וקטאר הן שווקים מתחילים יחסית וחשובים מבחינה גיאוגרפית. חברות פותחות שלוחות באזורים אלה, וכוח העבודה הולך ומתעצם, והוא זקוק לדיור.