הפתעה: מדד המחירים לצרכן צנח בינואר ב-0.7% הצפי היה לירידה של 0.3%; מחיר הדיור ירד חודש שני ברצף

גלובס tv מדד מחירי הדיור ירד ב-0.6%, ותרם לירידה של 0.2% במדד הכללי ■ עם זאת, הסעיף שהשפיע הכי הרבה על המדד היה כצפוי סעיף ההלבשה, אשר צנח בכ-10% ותרם 0.25% מהירידה במדד הכללי, זאת בעקבות מכירות סוף העונה ■ האינפלציה השנתית: 3.8%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הערב (ב') את מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שצנח ב-0.7% בניגוד לכלל תחזיות האנליסטים שהיו לירידה של 0.3%.

מחיר שירותי הדיור בבעלות הדיירים ירד ב-1% לעומתו עלה מדד שכר דירה ב-0.4%. כך שבסה"כ ירד מדד מחירי הדיור ב-0.6% והיה אחראי ל-0.2% מהירידה במדד הכללי. זהו החודש השני ברציפות בו נרשמת ירידה במדד מחירי הדיור. נציין כי הירידה שנרשמה במדד שירותי דיור בבעלות הדיירים בינואר 2010 , בהשוואה לדצמבר 2009, מבטאת את השינויים במחירי שכר דירה שנקבעו בחוזים שנחתמו בחודשים דצמבר 2009 ינואר 2010 לעומת חוזים שנחתמו בחודשים נובמבר 2009 דצמבר 2009.

עם זאת, הסעיף שהשפיע הכי הרבה על המדד היה כצפוי סעיף ההלבשה אשר צנח בכ-10% ותרם 0.25% מהירידה במדד הכללי, זאת בעקבות מכירות סוף העונה האגרסיביות.

על אף העלאת תעריפי המים, מחיר המים צנח בכ-10% וגם הוא תרם באופן משמעותי לירידת המדד, זאת עקב הקפאת היטל הבצורת. בנוסף ירדו מחירי הירקות הטריים ב-6% וכן מחירי ההבראה והנופש בחו"ל שירדו ב-1.6%.

מנגד עלה מחיר הביטוח לרכב וכן מחיר הפירות הטריים ב-3%. הנסיעה באוטובוס התייקרה ב-4.5% וגם מחירי החשמל התייקרו בכ-1%.

לפיכך, עומדת האינפלציה השנתית (מינואר 2009 עד ינואר 2010 ) על 3.8%, מעט מעל הגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1%-3%). בכך מתממשות התחזיות של האנליסטים בשוק ההון לפיהן לא צפוים לחצים אינפלציוניים במחצית הראשונה של השנה לרבות ברבעון הראשון של השנה בו צפויים המדדים להיות שליליים במצטבר. נזכיר כי לפי התחזיות צפויה אינפלציה ב-2010 להסתכם בין 2% ל-2.5% כך שאחרי שלוש שנים של חריגה מעל ליעד, השנה, נגיד בנק ישראל, פישר, יוכל לעמוד ביעד המחירים.

מדד זה והצפי למדדים הקרובים מאפשרים לנגיד להותיר את הריבית על כנה ולהחזיר את הריבית לרמות שמתאימות יותר למצב המשק באופן מתון בהרבה, זאת בהתאם לתוכניותיו. נזכיר כי לאחרונה הביעו בכירי בנק ישראל חשש כי ההתאוששות בעולם, בעיקר בעולם המערבי, תהיה איטית יותר ממה שהעריכו מוקדם יותר, דבר שלא יתמוך בצמיחה מואצת של המשק הישראלי, זוהי הסיבה שפישר מתכוון להותיר את הריבית במשק נמוכה למשך זמן ארוך ככל הניתן וזאת על מנת לעודד את הצריכה ואת התעסוקה. כמו כן היות והבנק הפדרלי האמריקני לא מתכנן להעלות ריבית עד סוף שנת 2010, אי העלאת הריבית בישראל תומכת בהיחלשות השקל ובכך ביצוא.

---

תגובות למדד

אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים: האינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים נמצאת בטווח יעד המחירים. החשש העיקרי הוא מהתחזקותו של השקל לעומת המטבעות העיקריים הקריטיים לייצוא הישראלי, לצד הפרשי הריביות. תהייה זו טעות להמשיך במגמת העלאת הריבית בישראל. הרחבת פערי הריבית רק תחזק את מגמת התיסוף בשערו של השקל, ובכך תביא לפגיעה ביצוא הישראלי ותבלום את תנופת ההתאוששות במשק הישראלי.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: המדדים הנמוכים הקרובים וצורך לחזק את הפעילות במשק, בפרט לנוכח ההאטה המסוימת בחו"ל, ימנעו העלאות ריבית גם בחודשים הבאים. לא מן הנמנע שהריבית לא תעלה חודשים ארוכים קדימה.

אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים: "המדד ימשיך לרדת גם בחודש פברואר, מה שיאפשר לב"י להמתין עוד עם העלאת הריבית. גובר הסיכוי שתמשך ירידה בסעיף הדיור גם בחודשים הקרובים, ואנו מסבירים אותה בעיקר בהתחזקות השקל בעולם. כמו כן, מחירי הדיור יתקשו לעלות כשמתרבות האלטרנטיבות להשקעה סולידית (במניות ובאג"ח), כשהריבית על משכנתאות במגמת עליה ושמחירי הדיור עלו בשנה האחרונה בשיעור גדול משיעור העלייה בשכר הממוצע במשק. בשל משקלו הרב במדד (מעל 20%) סעיף הדיור עשוי לכסות עליות מחירים בסעיפים אחרים, שקטנים משמעותית, ולדחוף לרצף של מדדים נמוכים. לאחר שבנק ישראל נמנע מהעלאת הריבית לחודש פברואר, הוא ימנע גם מהעלאתה לחודש מרץ וימשיך בקצב העלאת ריבית מתון גם בחודשים הבאים (העלאה של רבע אחוז בתכיפות של פעם בשלושה חודשים).

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון: מדד ינואר ירד בשיעור גבוה מהצפוי של 0.7%. הירידה במדד מפתיעה אמנם ברמה החודשית אך מתיישבת עם הערכתנו לסביבת אינפלציה מתונה ב-2010. אחד הגורמים העיקריים לתחזיתנו לסביבת אינפלציה מתונה ב-2010 היא ההערכה להתמתנות במחירי הדיור מה שאכן קורה בפועל חודש שני ברציפות. הירידה במדד צפויה להחזיר את האינפלציה אל תחומי היעד בחודש מרץ (ולכל המאוחר באפריל) ולתמוך בהתבססות הציפיות לאינפלציה ברמה נמוכה מזו שאפיינה את מרבית 2009. סביבת האינפלציה המתונה דוחה את העלאת הריבית, פקטור חשוב בהתחשב בלחצים להתחזקות השקל שנרשמו לאחרונה.