דהרת שוורים בוול סטריט: הדאו ג'ונס עלה 1.7%; הנפט קפץ

S&P 500 טיפס ב-1.8% ■ ברקליס זינקה ב-14.1% לאחר שרווחיה זינקו 181% ■ "האמפייר סטייט" זינק ל-24.9 נק' ■ הנפט קפץ ב-4% ■ האירו התחזק ב-1.3% ■ טבע איבדה 1.4% לאחר שפרסמה תחזיות

המשקיעים בוול סטריט חזרו בכוחות מחודשים לפעילות לאחר סוף שבוע ארוך, ובסיום המסחר עלו המדדים המובילים בוול סטריט לרמות הגבוהות של הערב וחתמו בעלייה מירבית של 1.8% במדד ה-S&P 500 בעוד מדד הדאו ג'ונס רשם עלייה תלת סיפרתית של 170 נק' והנאסד"ק סגר מעל ל-2,200 נקודות.

את העליות הערב הובילו מגזר הפיננסים ומגזר מניות הסחורות שנהנו מחולשתו של הדולר. לפני תחילת המסחר קיבלו המשקעים רמזים נוספים על המשך השיפור בפעילות הכלכלית בארה"ב, כאשר מדד ה"אמפייר סטייט" המעיד על הפעילות היצרנית באיזור ניו יורק עלה מעל לתחזיות. עליות מרשימות נרשמו היום גם באירופה.

היחלשותו של הדולר מול האירו היווה סיבה מרכזית לעליות בשוק, האירו זינק ב-1.25% ל-1.377 דולר לאירו. ומנגד נרשמה עלייה חדה במחירו של החוזה העתידי על הנפט שסגר בעלייה של כ-4% מעל לרמה של 77 דולר לחבית.

עוד תרמו לאווירה החיובית נתונים שפרסמה היום אגודת הקבלנים האמריקנית (NAHB) לפיהם מדד הדיור שלהם עלה בשתי נקודות בפברואר ל-17 נקודות, מה שמצביע על כך שהריבית הנמוכה ותוכנית הטבות המס של הממשל לקוני הדירות והשיפור בשוק העבודה העלו את אמון הצרכנים והגבירו את הביקושים לבתים ידשים בארה"ב. עם זאת האתגרים עדיין קיימים על רקע היקף עיקולי הבתים הנרחב בארה"ב ומחסור במימון לפרוייקטים חדשים. נזכיר כי קריאה הנמוכה מ-50 מעידה על סנטימנט שלילי ביחס לשוק הדיור. בפעם האחרונה שמדד זה היה מעל לרמת ה-50 נק' היה הדבר באפריל 2006.

הערב דיווח משרד האוצר האמריקני כי בחודש דצמבר האחרון צנחו הביקושים לאג"ח של ממשלת ארה"ב בהיקף החד מעולם, זאת לאחר שסין הפחיתה בדצמבר את החזקותיה באפיק זה ב-34.2 מיליארד דולר ל-755.4 מיליארד דולר ועברה למקום השני לאחר יפן. אם תימשך מגמה זו עשויה הממשלה להידרש לשלם ריביות גבוהות יותר בעת בה הגירעון הפדרלי מצוי ברמות שיא.

נשיא הפדרל ריזרב הנכנס של מיניאפוליס נריינה קוצ'רלקוטה, העריך היום כי ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית תיהיה איטית וכי שיעור האבטלה בארה"ב יהיה גבוה מ-8% עד סוף שנת 2011. בה בעת רמתו הגבוהה של החוב הממשלתי עשויה להצית את הציפיות בשוק לעליית האינפלציה. בנוסף אמר הנשיא החדש כי הוא מתנגד בתוקף למאמצי הקונגרס להפשיט את הפד' מכוח הפיקוח על המערכת הבנקאית, שבידיו - להערכתו הדבר יגביר את הסיכון לעוד "שפל גדול".

יוון נדרשת לצמצם גירעון

ברקע, שרי האוצר של גוש האירו נתנו ליוון תקופה של 30 יום כדי לצמצם את הגרעון התקציבי אליו היא נקלעה, כשהם מעדיפים להימנע מהצורך להעניק ערבויות לממשלת יוון. השרים אשר נפגשו היום בבריסל ודנו בדרכים להצלת יוון מהמשבר הפיננסי אליו נקלעה, טוענים כי אתונה לא הצליחה לגייס תמיכה ממקורות אחרים בשווקים ולכן היא צריכה להוכיח את יעילות הצעדים הפיסקליים שהיא מתכננת לבצע.

בהתאם לדרישתם, יוון תצטרך להוכיח על בסיס יומי מהיום עד ה-16 במארס כי היא נמצאת על מסלול של צמצום בגרעון, ואחרת, היא צריכה להציע צעדים נוספים כדי לעמוד ביעד של 4% ירידה בגרעון התקציבי תוך שנה.

מצדו, שר האוצר של יוון אמר: "היום זאת יוון, מחר זאת יכולה להיות מדינה אחרת בגוש האירו". השר היווני הדגיש כי אם יהיה צורך בכך, הוא יבצע צעדים פיסקליים נוספים.

מפסיקות להנפיק

חברות גלובליות מפסיקות למכור אג"ח בקצב המהיר ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי שפרץ לפני שנתיים וחצי, כשהן חוששות כי ממשלות אירופה לא יצליחו לצמצם את הגירעונות התקציביים שלהם - מה שיהווה איום על ההתאוששות העולמית.

לפחות 16 מלווים ברחבי הגלובוס, ביניהם יצרנית המטוסים בומבדיר , וחברת ההימורים האיטלקית Snai דחו או משכו מכירות אג"ח בהיקף 7.3 מיליארד דולר בחודש האחרון. כך לפי בדיקה של בלומברג. מדובר במספר הגבוה ביותר מאז ש-50 חברות הקפיאו את מכירות האג"ח בחודשים שלאחר יולי 2007.

"המשקיעים דואגים מהאירועים ביוון ובזירת המאקרו בכלל, הרבה יותר מאשר לפני חודשיים", אמר ג'ונתן מור, אנליסט ב-Evolution Securities בלונדון. "ברור שהם רוצים תשואה גבוהה יותר ורוב החברות לא מסכימות לכך".

ה-Spread (מרווח) על אג"ח בעלות תשואות גבוהות (אג"ח זבל) זינק ב-0.95% מאז ה-11 בינואר ל-7.13% אתמול. התשואה העודפת על אג"ח בעלות דירוג השקעה התרחבה ב-0.12% ל-1.71%. כך לפי נתונים של מריל לינץ'.

התאוששות בפעילות היצרנית באיזור ניו יורק

בזירת המאקרו, פורסם היום מדד האמפייר סטייט למגזר היצרני באזור ניו-יורק לחודש פברואר, אשר הפתיע כשזינק לרמה של 24.9 נקודות לעומת צפי כי יעלה ל-18 נקודות וזאת לאחר שבינואר עמד המדד על 15.9 נקודות. מדובר ברמה הגבוה ביותר מאז אוקטובר כאשר התייצבות חלה במרכיב המלאים במדד זה לאחר 17 חודשים רצופים של ירידה. ובתחום התעסוקה נרשמה עלייה זה החודש השני ברציפות. מדד ההזמנות דווקא רשם ירידה.

רווחי ברקליס זינקו ב-180%

יצרנית התרופות, מרק דיווחה על זינוק ברווחיה, בהתאם לציפיות, זאת בזכות רכישת שרינג פלאו במהלך הרבעון האחרון בתמורה ל-41 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ל-6.49 מיליארד דולר לעומת 1.64 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2008. המכירות זינקו ל-10.09 מיליארד דולר לעומת 6.03 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

ברקליס , הבנק השני הכי גדול בבריטניה, דיווח על זינוק של 181% ברווחי המחצית השנייה של 2009 ל-7.5 מיליארד ליש"ט (11.8 מיליארד דולר), מ-2.66 מיליארד ליש"ט (4.2 מיליארד דולר) בתקופה המקבילה ב-2008. אנליסטים בסקר של בלומברג חזו רווח של 6.72 מיליארד ליש"ט (10.6 מיליארד דולר).

קומברס הציגה היום (ג') בכנס הסלולר בברצלונה מספר שירותים עתידיים אותם היא מפתחת או מנסה למכור למפעילות סלולריות. בין השירותים ישנו פיתוח מעניין של יישום שיאפשר לקבל ריחות מסוימים כשאנחנו מקבלים הודעת SMS.

התקשורת היפנית דיווחה הבוקר כי טויוטה צפויה לצמצם את יעד ייצור כלי הרכב ב-100 אלף ל-7.4 מיליון יחידות ב-2010.

ג'י פי מורגן עומד לחתום על עסקה לרכישת חטיבותRBS סמפרה המתמקדות במסחר בסחורות בסכום של כ-1.7 מיליארד דולר. בנוסף דווחה הערב משטרת אתונה על פיגוע במשרדי JP מורגן הממוקמים במרכז אתונה. לא דווח על נפגעים.

מניות מגזר הסחורות ובהם גם מניית ענקית הכרייה BHP ביליטון מרכזת עניין על רקע עליית מחירי הזהב , הנחושת והאלומיניום.

טבע פרסמה דו"חות ותחזית ל-2010

טבע , חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, עשתה היום (ג') צעד נוסף בדרך ליעדים השאפתניים שהציבה לעצמה לשנת 2015. לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ערכה החברה שיחת ועידה בה פרסמה תחזית לעלייה של 15% בהכנסות ל-16 מיליארד דולר וחזרה על תחזיתה לרווח נקי של 4.4-4.6 דולר למניה ב-2010. בשעות הבוקר בישראל פרסמה טבע את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הרביעי של 2009 ולשנה כולה, מהם עולה כי החברה הרוויחה בשנה החולפת 3 מיליארד דולר על הכנסות שיא של 13.9 מיליארד דולר, קרי צמיחה של 25% בהשוואה לשנת 2008. מה שעלול להעיב היום על מצב רוח המשקיעים הוא חוסר הוודאות באשר למצבו של יו"ר טבע, אלי הורביץ והפספוס הקל של טבע בתוצאות הרבעון הרביעי. הרווח הנקי ברבעון עלה ב-28% והסתכם ב-847 מיליון דולר, שהם 94 סנט למניה - נמוך בסנט אחד למניה מהתחזיות המוקדמות בשוק.

חברת השבבים טאואר הודיעה כי בכוונתה להגדיל את כושר הייצור של החברה במפעליה בארה"ב ובישראל כדי להתמודד עם הביקושים של הלקוחות למוצריה, שעולים לדבריה על כושר הייצור הנוכחי של החברה. החברה תרכוש מכונות יצור חדשות בעלות מוערכת של 15 מיליון דולר ותגדיל את כושר הייצור במפעלים בישראל ובארה"ב. עפ"י תחזיות של לקוחות החברה, טאואר צפויה להחזיר את ההשקעה בתוך שני רבעונים.

חברת פרטנר עומדת לחשוף השבוע שינוי ארגוני שהיא מבצעת במסגרת הפיכתה לחברת תקשורת כוללת. השינוי ייחשף ככל הנראה ביום ה'. כבר שנים רבות שפרטנר לא ביצעה שינוי ארגוני מקיף. נציין כי מדובר בשינוי ארגוני שלא אמור לכלול פיטורי עובדים

נס טכנולוגיות זכתה בחוזה מיקור חוץ רב-שנתי, בהיקף של 15 מיליון שקל, של משרד הפנים. החוזה כולל אופציה להארכה בשלוש שנים נוספות. במסגרת החוזה, נס תתפעל ותתחזק את תשתית התוכנה והחומרה של משרד הפנים, כולל מערכת "מאור" לניהול משרד, ומערכות האינטרנט והאינטראנט של המשרד.

גילת סיימה את השנה עם ירידה של 14.8% בהכנסות לרמה של 228.1 מיליון דולר. הרבעון הרביעי תרם 56.6 מיליון דולר להכנסות, ירידה של 14.4% ביחס לרבעון המקביל, אך עלייה קלה של 3.6% לעומת הרבעון השלישי. עם זאת הנהלת החברה מצפה לחזור לצמיחה כבר ב-2010 . גילת מסמנת את השוק הביטחוני כיעד להתרחבות, גם באמצעות רכישות.