נעילה שלילית בת"א: מדד המעו"ף איבד 0.2% והנדל"ן 0.7%

כי"ל הובילה המחזורים וסיימה בעלייה של 0.85% ■ המדד המשולב של בנק ישראל עלה ב-0.2% בינואר; מדד מלניק למצב המשק עלה ב-0.4% ■ דיסקונט ירדה ב-0.5% בעוד 1,000 מעובדי הבנק שובתים

נעילה שלילית בבורסה בת"א. יום המסחר האחרון של השבוע בבורסה של ת"א הסתיים בירידות שערים קלות. מדד המעו"ף ירד ב-0.2%, ועדיין ננעלה מעל לרמת 1,160 הנקודות אשר נחשבת לנקודת תמיכה טכנית משמעותית לשם המשך המגמה הראשית של עליות. מדד הנדל"ן בלט בירידות, ואחריו מדד הבנקים, כאשר בין הבנקים נציין את דיסקונט אשר 1,000 מעובדיו שובתים היום ומשבשים את פעילות הבנק. כי"ל נסחרה בניגוד למגמה והובילה את המחזורים על רקע חשיפת "גלובס" כי קרן גידור זרה מסיטה כספים להשקעה בה. המחזור בשוק היה נמוך יחסית והסתכם בכ-1.44 מיליארד שקל.

נזכיר כי אתמול נוצרה אנדרלמוסיה בשוק כשמספר דקות לפני נעילת המסחר הוזרמו לשוק פקודות מכירה שגויות ע"י תעודות הסל של מבט בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, מה שהפיל מספר מניות מעו"ף מובילות בכ-100%. הבורסה הפעילה את מנגנון "ניתוק זרם" והפסיקה את המסחר באופן מידי, המסחר חודש רק כחצי שעה לאחר מכן למשך 15 דקות ובסיומו רשמו המדדים בת"א נטייה לעליות קלות, בדומה למגמה שאפיינה אותם במהלך יום המסחר. נציין כי הפקודות השגויות בוטלו ולטעות לא היתה השפעה ממשית על השוק.

מצבו של המשק הישראלי משתפר, כך לפי המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק, שעלה בחודש ינואר ב-0.2%. העלייה במדד, בהמשך לעליה בו בחודשים האחרונים, מצביעה על המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית של המשק. העלייה במדד התרחשה הודות לעלייה במדד הייצור התעשייתי ובמדד הפדיון של המסחר והשירותים. השיפור ניכר גם לפי מדד מלניק שעלה ב-0.4% בינואר כאשר כל רכיבי המדד בינואר מצביעים על עלייה לאחר התייצבות בדצמבר. פרופ' מלניק אמר כי המגזר העסקי ממשיך להתרחב נראה שהצמיחה המשקית מאוזנת ואינה מתרכזת במגזר צר.

אחד ממנהלי ההשקעות הותיקים בשוק המקומי, אורי רבינוביץ, מהראל פיננסים אמר בראיון ל"גלובס": "בשוק המניות, ההערכה שלנו הייתה שהמניות הקטנות יעשו תשואה גבוהה יותר מהמעו"ף. בנקודת הזמן הזו המובהקות נחלשה בגלל העליות ב'יתר'. בסך הכל, אני מעריך שהאפיק המנייתי ייתן תשואה יפה של 10%-12% ב-2010". כמו כן מעריך רבינוביץ' כי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות עלו מהר מדי וצפוי בהן תיקון.

השוק המקומי הגיב גם היום לקורה מעבר לים, כאשר החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט אותתו על פתיחה רגועה, שהשתנתה לירידות לאחר פרסום נתוני התעסוקה השבועיים ומדד המחירים ליצרן - האחד הצביע על עלייה מפתיעה בתביעות לאבטלה, והשני על עלייה חדה יותר מהצפי באינפלציה.

המשקיעים המתינו לפרסום דו"חות נובל אנרג'י ולתחזיות החברה אשר עשויים לכלול גם התייחסות לסקרים הססמיים שמבצעות השותפות ברשיון "לוויתן" מזה מספר חודשים, פרסום חיובי עשוי להשפיע באופן מהותי על השותפות הישראליות, דלק קידוחים , אבנר יהש ורציו .

בישראל פרסמה היום בצהריים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדדי הפדיון מהם עולה כי על פי נתוני המגמה, ברבעון האחרון של 2009 נרשמה עלייה בפדיון ענפי המסחר והשירותים בשיעור של 7% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 9.5% ברבעון השלישי של 2009.

בנוסף פרסמה הלמ"ס כי בין החודשים אוקטובר-דצמבר 2009 , על פי נתוני מגמה בחישוב שנתי, חלה עלייה של 7.5% בייצור התעשייתי ועלייה של 11.3% בייצור התעשייתי ללא ענפי הטכנולוגיה העילית לאחר שנרשמה עלייה של 25.6% בענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית. הירידות במגמה של הייצור התעשייתי שהחלו בחודש יולי 2008 נעצרו והחל מחודש יוני 2009 נרשמה עלייה במגמה החודשית. עוד פורסם כי בשלושת החודשים האחרונים של 2009 חלה עלייה של 1.5% במספר משרות השכיר ועלייה של 2% בשעות העבודה למעשה בתעשייה.

קרן גידור מסיטה כספים להשקעה בכי"ל

כי"ל ריכזה את המחזור הגדול בשוק ונסחרת בעלייה בניגוד למגמה. כפי שנחשף ב"גלובס" קרן גידור זרה התחילה לרכוש החזקות בסקטור הדשנים, גם בישראל הקרן הרוכשת היא אחת הקרנות, ש"גלובס" חשף כי הן משקיעות 100 מיליון דולר ביום במניות ת"א. נציג המייעץ לקרן מסר: "אכן הוחלט על הסטת כספים לשוק הדשנים, בו מאמינה הקרן כי קיים אפסייד משמעותי לאור פגעי מזג האוויר וגידול באוכלוסיית העולם". פעיל מרכזי בשוק אמר כי "הידיעה הנוכחית צפויה לתת רוח גבית לכי"ל, שגם כך הייתה מדוכאת לאחרונה".

טבע , כהרגלה, הוסיפה לרכז עניין לאחר שביומיים שלאחר דו"חות השיא שפרסמה הובילה מנייתה את המחזורים במדד המעו"ף ונסחרה בניגוד למגמה השלטת - בירידות. נציין כי אתמול נודע כי טבע הגיעה ליישורת האחרונה במכרז לרכישת יצרנית התרופות הגרמנית רציופארם כשמולה עומדת כעת רק החברה האיסלנדית Actavis. עסקה זו מוערכת בכ-4 מיליארד דולר ותוצאות המכרז צפויות להתפרסם בהקדם.

נייס ריכזה עניין לאחר שפרסמה אתמול דו"חות חזקים מהצפי ולראשונה מאז פרוץ המשבר גם פרסמה תחזית לרבעון הראשון ולשנת 2010 כולה, זכתה להתייחסויות רבות מצד האנליסטים אשר הסכימו כי הדו"חות ברבעון הרביעי של 2009 היו טובים אף כי הצביעו על ירידה ביחס לרבעון המקביל ב-2008, אך שיפור לעומת הרבעון השלישי של 2009, אך היו חלוקים בדעתם ביחס לתחזיות שהציגה החברה וביחס ליכולתה של המניה להוסיף ולעלות בהינתן מחירה הנוכחי.

מניות הבנקים, לאומי פועלים ובינלאומי שהיו בלב סערת הטעות בהובילה לניתוק הזרם בסיום המסחר, ריכזו עניין במסחר היום.

ביניהן בלטה מניית בנק דיסקונט על רקע הרחבת העיצומים בסניפי הבנק ע"י ועד העובדים, כאשר היום צפויים כ-1,000 מעובדי הבנק לא להגיע לעבודה. יו"ר הועד, ריקי בכר הודיע אתמול לעובדים כי היום יושבתו החטיבה העסקית, החטיבה הפיננסית, ניירות ערך, סחר חוץ, מחלקה כלכלית, אגף הייעוץ המשפטי והסניף הראשי.

פרטנר עוררה עניין לאחר שהציגה היום מבנה ארגוני חדש ושינויים בצוות ההנהלה. השינוי הארגוני המקיף מיועד לממש את המעבר של החברה ממפעיל סלולארי לספק תקשורת כולל, כמו גם, להעצים את גישתה המכוונת לקוח של פרטנר. במסגרת השינויים הפרסונליים הודיעה החברה כי חיים בקר, סמנכ"ל התפעול והלוגיסטיקה פורש לגימלאות.

ביטוח ישיר בלטה לחיוב לאחר שהודיעה היום כי איי.די.איי אחזקות (המוחזקת על ידה בשיעור של כ-85%) הוערכה על ידי פירמת PWC בלמעלה ממיליארד שקל. הערכת השווי הינה חיצונית ובלתי תלויה ובוצעה בהמשך לדיווח החברה כי היא בוחנת אפשרות להציע לבעלי המניות בחברת הבת ישיר איי.די.איי אחזקות להחליף את אחזקתם ולקבל בתמורה מניות בחברת האם.

טאואר -ג'אז המשיכה במסע צפונה לאחר שדיווחה כי זכתה בפרס הספק לשנת 2009 מחברת Skyworks, חברה אמריקנית המהווה אחד לקוחות החברה המרכזיים והגדולים בשנים האחרונות. זו היא השנה השנייה ברציפות, זוכה טאואר-ג'אז בפרס "ספק השנה" וזאת בשל איכות ברמה גבוהה, זמן ייצור, שירות לקוחות והתייעלות בעלויות.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]