בורסת היהלומים

הספר "להב היהלום" מחבר בין תובנות בודהיסטיות לבין אסטרטגיות של ניהול עסקים *מה ניתן ללמוד ממנו על השקעה במניות? / זיו סגל

המשבר הפיננסי מצד אחד וההצלחה של תיק קניון המניות מהצד השני מחזקים אותנו ודוחפים אותנו להמשיך לפתח ולהעמיק את המודל. אנחנו ממשיכים להישען על הניתוח הטכני כעל עמוד תווך, וממנו לצאת לכיוונים שונים. הספר להב היהלום הוא אחד מהם.

גם דברים שאמר לאחרונה פיטר לינץ', המשקיע האגדי שהתראיין למגזין ההשקעות השנתי של "גלובס", חיזקו אותנו בדרכנו. ראשית, הוא עדיין חושב שמניות הן אפיק השקעה רלוונטי ל-100 השנים הבאות. שנית, הוא מדבר על מעטפת קבלת ההחלטות של המשקיע שכוללת השקעה במה שמבינים באמת, חיפוש חברות שנמצאות בנקודת מפנה (חברות שהמצב בהן משתפר אחרי משבר), למשל, חברות מתחום תעשיית הדיור או הרכב, והתמקדות בתעשיות שיעשו שינוי. הוא גם מדבר על כך ש"האיבר החשוב ביותר בגוף, באספקט של שוק המניות, הוא הבטן ולא הראש". יש עוד הרבה מה לקרוא בראיון המצוין הזה, אבל אנחנו נצא מהמשפט האחרון, נוסיף לבטן את הלב ונתקדם ללהב היהלום.

להפריד בין תאוות בצע לרצון להרוויח

הספר "להב היהלום - הבודהה על אסטרטגיות לניהול העסקים והחיים", נכתב על ידי גשה מייקל רואץ', ותורגם לעברית על ידי ד"ר דבורה צביאלי. הוא משלב בין תובנות בודהיסטיות לבין אסטרטגיות עסקיות. אנחנו מוצאים בו ערך רב לניהול עסק תיק המניות שלנו, ובחודשים הקרובים - כן, כמסורת לימודי המזרח אנחנו מדברים על תקופה ארוכה ועוד לא אמרנו שנים - נכתוב כאן על דברים שלקחנו איתנו מהספר.

אחת מתוצאות המשבר האחרון היא סלידה מהתעשייה הפיננסית ומהקפיטליזם. אבל צריך להפריד בין תאוות בצע, סיכונים מטורפים וניהול השקעות רשלני, לבין רווחיות והרצון להרוויח כסף. על פי להב היהלום, עסק צריך להיות רווחי ובבודהיזם הכסף אינו רע לכשעצמו. בעל אמצעים יכול להיטיב עם העולם יותר מחסר אמצעים. השאלה שצריך לשאול היא איך מרוויחים את הכסף, האם מבינים מניין הוא בא וכיצד לגרום לו להמשיך לבוא, ובאיזה מידה מקפידים על התייחסות בריאה לכסף. חשבו רגע על תהליך ניהול ההשקעות שלכם תחת השאלה הזו. הכל ממוקד בו נכון?

תהליך ניהול תיק מניות הוא תהליך של בחירה. בחירה בחברות שאנחנו מעריכים שירוויחו הכי הרבה ושהמשקיעים ירצו לקנות במחיר הכי גבוה. לפיכך, השאלה איך מרוויחים את הכסף היא שאלה כפולה: איך אנחנו מרוויחים כסף כמנהלי תיק מניות, ואיך החברות שהשקענו בהן מרוויחות את הכסף והאם הן מבינות מניין הוא בא ואיך לגרום לו להמשיך לבוא (אינטואיטיבית, עלה לנו השם של אפל בתודעה כשם של חברה שיודעת).

הרצון שלנו יהיה להשקיע בחברות שמרוויחות כסף בריא מבחינה עסקית, מבחינה מוסרית, מבחינה אקולוגית, מבחינה חברתית, מבחינת היצירתיות, ניהול הסיכונים ושיתוף בעלי המניות ברווח.

על פי להב היהלום, יש להרוויח ביושר, ליהנות מהכסף ושתהיה לכך משמעות. הדבר נכון גם למי שמנהל חברה, גם למי שמנהל תיק השקעות עצמאי וגם למי שמנהל השקעות עבור אחרים.

יושר: אם מרוויחים ביושר, מבינים מניין הכסף מגיע על מנת שלא יפסיק להגיע ומקפידים על התייחסות בריאה כלפיו כל עוד הוא ישנו, עשיית כסף עומדת בקנה אחד עם אורח חיים רוחני. למעשה, היא הופכת לחלק מאורח החיים הרוחני.

הנאה: יש לשמור על בריאות טובה של הגוף והנפש בזמן שמרוויחים את הכסף. תנו לכם ציון על מידת שמירת בריאות הגוף והנפש שאתם מקיימים. האם ניהול התיק ותעתועי השווקים מטרידים את ראשכם ללא הפסק ומונעים מכם את הנאות החיים? האם אתם מזניחים את בריאותכם הגופנית (אם באמצעות המזון ואם בהזנחת האימון הגופני, מתח וחוסר השינה)? האם אתם שומרים על בריאותכם המנטלית?

משמעות: על פי להב היהלום, תהליך יצירת הרווח צריך לאפשר לנו להביט אחורה ולומר ששנות העבודה היו בעלות משמעות, שהותרנו חותם חיובי בעולם. פעמים רבות מנהלי השקעות לוקים בתחושת חוסר משמעות. מה אני עושה בסך הכל? קונה ומוכר? אבל האם מנהל מפעל/חברה, פועל, סופר, יינן, שר או גנרל באמת עושים דברים משמעותיים יותר? לא בהכרח. לניהול השקעות פיננסיות יכולה להיות השפעה משמעותית על הסביבה הקרובה, המדינה והעולם (לטוב ולרע):

1. להרוויח הרבה ובאופן רציף מהשקעות זהו אתגר אינטלקטואלי ומנטאלי שלא רבים מצליחים בו, והאקדמיה אומרת שאין לזה סיכוי רב. בערך כמו לזכות בפרס נובל בכלכלה.

2. על פי מודל השוק היעיל, הקצאת נכסים לחברות הרווחיות ביותר הנעשית על ידי מנהלי השקעות טובים גורמת לכך שהכלכלה תהיה מיטבית, שכן כך נעשה השימוש הטוב ביותר בכסף והעושר של כולם גדל. הקצאת כספים לחברות כושלות גורמת להתדרדרות כלכלית כללית, כמו במחיקת הכספים במשבר הפיננסי בארה"ב.

3. עבודת ניהול ההשקעות היא עבודה ידידותית לסביבה.

4. מנהל השקעות מקצועי שמרוויח משפר בכך את רמת החיים/איכות החיים של לקוחותיו ומאפשר להם לרכוש, בין היתר, השכלה, דיור, פנסיה, תרבות פנאי ולהשקיע זמן בדברים שהם אוהבים ומשמעותיים בעיניהם. ניהול השקעות וחסכונות הוא חוליה בשרשרת הקיום האנושי וכשהחוליה חזקה, מרוויחים כולם.

5. מנהלי השקעות טובים שמושכים אליהם כספי משקיעים מצילים אותם ממנהלי השקעות כושלים.

6. רווח מהשקעות מפנה זמן לעשיית דברים משמעותיים נוספים לרבות פילנתרופיה.

שאלת הסכום אפס

יחד עם זאת, יש בניהול השקעות אלמנט של סכום אפס. אם כולם יהיו הכי טובים, אף אחד לא יהיה טוב. לכן, צריך להשלים עם המציאות ברמת המיקרו של המשקיעים הבודדים, ולחשוב ברמת המאקרו. הקצאת משאבים יעילה על ידי הטובים תעזור גם למנהלי ההשקעות הגרועים, שכן גם הם חיים במדינה, צורכים שירותים וקונים מוצרים.

השיעור הבא על פי להב היהלום יעסוק בפוטנציאל החבוי בכל הדברים, בתודעה ובמציאות ובדרך למימוש פוטנציאל הרווח של תיק המניות.

פעילות בתיק: ב-10 בפברואר מכרנו OPTR, קנינו RIMM והגדלנו ב-BAC. ב-16 בפברואר מכרנו ECL ו-TCM. קנינו CVX ו-GLW.

הגנה על תיק הקניון: ממוקמת מתחת ל-1060 ואפשר שתיפתח לקראת 1160 (S&P 500).

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician (CMT) ויועץ לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן