"גלובס" מדרג את שכר המנהלים: 2009 - שנת גאות נוספת

עלות השכר החודשית הממוצעת של מנהל בחברה ציבורית עלתה ריאלית במהלך 14 השנים האחרונות בשיעור של 98% - והיא עומדת כיום על 2.33 מיליון שקל בשנה, או 194 אלף שקל בחודש

נפתח בווידוי. כשהתיישבנו לסיעור מוחות לקראת תקופת הדו"חות המסכמים את שנת 2009, שקלנו לסנן את רשימת מקבלי השכר (הכלולים באותם דו"חות) שנפרסם מדי יום, ולהסתפק בפרסום עלויות שכר שעולות על רף מינימלי מסוים. אולי אלו שמעל מאה אלף שקל בחודש, אולי מעל מאה וחמישים אלף שקל, ואולי בכלל נתעלם ממקבלי שכר שאינם מפקידים מדי חודש לפחות מאתיים אלף שקל בחשבון העו"ש.

ואז קלטנו. הלך המחשבה שלנו משקף הלכה למעשה את מה שקרה לרמות שכר המנהלים בעשור וחצי האחרון. אם לפני עשר שנים עלות שכר חודשית של מאה אלף שקל גרמה לנו להרים גבה, לפני חמש שנים כבר התייחסנו אליה באדישות, והתקשינו להתפעל אפילו למראה עלות שכר חודשית של מאה וחמישים אלף שקל. נכון להיום, גם עלות שכר של כחצי מיליון שקל בחודש איננה מרגשת אותנו, ומכאן ההמעטה בחשיבותן של עלויות שכר "נמוכות" כמו חמישים, שישים ושבעים אלף שקל.

"גלובס" מדרג את שכר מנהלי החברות הציבוריות כבר 16 שנה, ודירוג "גלובס" הפך למסמך חובה בדיוני שכר - משהו שתמיד כדאי לשמור במגירה. שנת 2009 הייתה השנה שבה משבר האשראי הראה סימני גסיסה ושוקי ההון ראו רק את הדרך מעלה. אם לשפוט לפי דו"חות שופרסל שכבר פורסמו, ייתכן ששנת 2009 שוב תהיה לשנת גאות בשכר המנהלים.

עלייה של 98% בשכר

גם השנה יקפיד "גלובס" לחשוף בפניכם כמה שיותר מדו"חות החברות הציבוריות, לנתח את נתוני השכר ולנסות לגלות את מה שעומד מאחוריהם. החברות הציבוריות, נזכיר, מחויבות לפרט לפי תקנות ני"ע את עלות השכר של חמשת מקבלי השכר הגבוהים. הפירוט כולל את היקף המשרה, שיעור ההחזקה בהון החברה, הרכב עלות השכר (החל משכר בסיס וכלה בתשלומים מבוססי אקוויטי), וכן תגמולים אחרים שקיבלו.

מנתונים שאוסף "גלובס" במשך העשור וחצי האחרונים עולה, כי עלות השכר החודשית הממוצעת של מנהל בחברה ציבורית עלתה ריאלית במהלך 14 השנים האחרונות בשיעור של 98%, והיא עומדת כיום על 2.33 מיליון שקל בשנה, או 194 אלף שקל בחודש. אצל מנכ"ל של חברת מעו"ף מדובר על עלייה של 317% לרמה של 9.71 מיליון שקל בשנה, או 810 אלף שקל בחודש.

אה, ועוד משהו. עדיין לא קיבלנו החלטה סופית האם להעלות את רף עלויות השכר שנפרסם, ואם כן - באיזה רף יהיה מדובר. נחצה את הגשר כשנגיע אליו, ועד אז תיבת הדואר האלקטרוני שלנו פתוחה להצעות. קריאה נעימה.

22
 22