תגובות למהלך של ברננקי: "זה צעד אחד מני רבים שעוד יבואו"

כך אומר אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות ■ הדולר בשיא של 8 חודשים מול האירו ■ שוקי העולם יורדים ■ ה'פד' העלה את ריבית הניכיון ■ רונן מנחם, מזרחי טפחות: "החלטה כזו לא תוכל לעבור בשקט"

השווקים בעולם מגיבים לצעד של נגיד הבנק המרכזי האמריקני בן ברננקי. נגיד הפד החל באסטרטגיית היציאה מתוכניות החילוץ והעלה את הריבית הבין-בנקאית בארה"ב. בתגובה, הדולר מתחזק מול האירו בכ-0.4%, שוקי אסיה יורדים בשיעור מירבי של 2.3%, שוקי אירופה יורדים עד 0.8%, והחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על ירידות של עד 0.9% בפתיחת המסחר היום.

כאמור, נגיד ה'פד', בן ברננקי, החל לממש את שידבר עליו בהחלטת הריבית בשבוע שעבר, והעלה את הריבית שהוא לוקח מהבנקים ל-0.75% מ-0.5% - בפעם הראשונה מזה יותר משלוש שנים. ה'פד' עדיין מכחיש כי כי מדובר בצעד ראשון לעבר העלאת הריבית הרגילה, וטוען כי המהלך הוא טכני בלבד.

נציין כי היסטורית, המרווח הממוצע בין ריבית הניכיון לריבית הפד עומד על 1%, לעומת 0.75% כעת.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אמר היום כי צעד זה מהווה נקודת מבחן או תפנית מכרעת לשוקי ההון. "ברור לחלוטין, שהחלטה כזו לא תוכל לעבור בשקט, לבטח לא בימים הראשונים לאחר פרסומה. מדובר בצעד שהציבור חשש ממנו, לנוכח העובדה שכלכלת ארה"ב היא זו שצריכה לבסס את תהליך ההתאוששות בכלכלה העולמית, כעת כשגוש האירו שקוע בבעיות וסין מרסנת" לדבריו.

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות: "השיפור הכלכלי וההערכה שהמשבר כבר מאחורינו הם שהביאו את הבנק המרכזי בארה"ב להעלות את ריבית הניכיון. מדובר בצעד אחד מני רבים שעוד יבואו לצמצום תוכניות הסיוע של ה'פד' וחזרה לרמות נורמליות".

"ריבית הניכיון, נזכיר, היא הריבית שמשלמים תאגידים בשוק בגין כספי הסיוע שמעניק להם הממשל. מטרתה המרכזית של העלאת הריבית והרחבת המרווח משער ריבית הפד היא לדחוק בבנקים לשוב ולגייס כספים מהציבור ולצמצם את ההישענות על כספי הסיוע. יש לזכור שגם הריבית הנוכחית, אחרי ההעלאה, עדיין נמוכה מאוד בהסתכלות היסטורית.
העלאת ריבית הניכיון אינה אינדיקציה לכוונת הפד להעלות את הריבית במשק בטווח הקרוב. ייקח עוד מספר חודשים עד שהפד יתחיל בהליך של העלאות ריבית, זה יקרה רק כשהמשק האמריקני יראה סימנים אמיתיים ליציאה מהמיתון הכבד".

יוסי פרנק, אנרג'י פייננס: "מזה כמה חודשים תרים השווקים הפיננסיים אחר רמז ליציאת ארה"ב מתכניות הסיוע.גם כך סבלו השווקים בשבועיים האחרונים מעצבנות יתר עקב המשבר בגוש היורו.ארה"ב אינה מעוניינת לעורר גלים ומנסה להגדיר צעד זה כטכני בלבד אולם השווקים רואים בצעד זה איתות ברור לכך שהצעדים הנוספים בדרך ומגיבים בהתאם. שוקי המניות יורדים, הסחורות והמטבעות נחלשים לעומת הדולר".