ברננקי לא טלטל וול סטריט שעלתה חרף העלאת ריבית הניכיון

ברננקי העלה את ריבית הניכיון אך חברי ה'פד' וביל גרוס שלחו מסרי הרגעה לשווקים ■ מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור מתון מהתחזיות בינואר ותמך בשוק ■ הדאו ג'ונס עלה השבוע ב-3%

ברננקי לא טלטל את וול סטריט: מדדי המניות בניו יורק פתחו אמנם את היום (ו') בירידות בתגובה להחלטת הפדרל ריזרב להעלות במפתיע את ריבית הניכיון, אך כבר במחצית יום המסחר עברו לעליות נוכח הקריאה המעודדת של מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר ומסרי ההרגעה של ה'פד' ושל ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח פימקו. בכך, שוק המניות השלים יום רביעי ברציפות של עליות ושבוע שני רצוף של תשואות חיוביות, כאשר מדד הדאו ג'ונס עלה השבוע בכ-3%.

הפדרל ריזרב העלה את ריבית הניכיון (ריבית ההלוואות לבנקים) ל-0.75% מ-0.5% לראשונה מאז יוני 2006, ובמקביל שיגר מסר הרגעה לשווקים כאשר הדגיש כי צעד זה לא מהווה תחילתו של הידוק מוניטארי נרחב יותר, וכי ריבית הבסיס במשק תמשיך להיוותר על כנה לאורך זמן, ברמה של 0-0.25%.

התגובה הראשונית של המשקיעים הייתה חשש שמא צעד זה מהווה הקדמה להעלאת הריבית במשק ולנסיגה רחבה יותר ממדיניות ההרחבה המוניטארית שסייעה לכלכלת ארה"ב לצאת מהמשבר. מאז קריסת ליהמן ברדרס נקט ה'פד' במדיניות המרחיבה ביותר מזה 96 שנות קיומו. למעשה, זה התחיל באוגוסט 2007, שבועות ספורים לאחר פרוץ משבר הסאב-פריים, אז הוריד בן ברננקי במפתיע את ריבית הניכיון ב-0.25% ל-5.5%. חודש לאחר מכן הוא כבר הוריד גם את ריבית הבסיס, כך שהקשר ביניהן ברור.

ארה"ב אינה כמובן הראשונה לעבור למדיניות מוניטארית הדוקה יותר. צעדי הידוק כאלה ואחרים ננקטו בסין ובהודו וכמובן גם בישראל, נוכח התגברות הלחצים האינפלציוניים. אך דווקא הקריאה של מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר בארה"ב, שפורסמה היום, מקלה על השוק האמריקני. הנתונים הראו שמדד ינואר עלה ב-0.2%, נמוך יותר מהתחזיות, וכי ליבת המדד אף ירדה ב-0.1% לראשונה מאז דצמבר 1982. הנתונים הראו כי אין סכנה להתפרצות אינפלציונית בארה"ב, לפחות לעת עתה, מה שיאפשר לברננקי להותיר את הריבית על כנה ולסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה שלו בהדרגה.

"לא הפתעה"

"להחלטת ברננקי להעלות את ריבית הניכיון צפויה להיות השפעה שלילית בטווח המיידי בלבד על השווקים - בארה"ב ומחוצה לה", אמר מוקדם יותר היום אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות. גלאי חזה מראש כי פרסום נתוני מאקרו חיוביים ימתנו את האווירה השלילית בהמשך היום, והדגיש כי "ברננקי הצהיר מזה מספר חודשים כי בכוונתו להעלות את ריבית הניכיון ולכן לא מדובר בהפתעה, מה גם שמדובר עדיין בריבית מאוד נמוכה היסטורית".

כאמור, ברננקי התאמץ לשוות למהלך העלאת ריבית הניכיון מראה טכני בלבד ולהרגיע את השווקים. מבחינה היסטורית, המרווח הממוצע בין ריבית הניכיון לריבית הבסיס עומד על 1%, לעומת 0.75% כעת. ברננקי ציין, כי "ההתאמות לא צפויות להוביל לתנאים הדוקים יותר למשקי הבית ולעסקים ולא משנים את התחזית הכלכלית או את המדיניות המוניטרית".

למקהלת המרגיעים הצטרפו היום חבר ה'פד' וויליאם דדלי ו"מלך האג"ח" ביל גרוס. דדלי הבהיר כי העלאת ריבית הניכיון לא מהווה איתות להעלאת ריבית הבסיס בקרוב, וגרוס העריך כי ה'פד' לא יעלה את הריבית עד סוף השנה, גם לא את ריבית הניכיון.

DELL צללה

לצד הדרמה מכיוון ה'פד', עונת הדו"חות בוול סטריט בעיצומה. לפי נתוני סוכנות בלומברג, 423 החברות שנסחרות ב-S&P 500 וכבר פרסמו את הדו"חות הרבעוניים דיווחו על רווח נקי מצרפי של 17.43 דולר למניה ברבעון הרביעי של 2009, לעומת הפסד של 9 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2008. J.C פני , לדוגמה, דיווחה על רווח של 84 סנט לעומת 94 סנט למניה ברבעון המקביל. מדובר אמנם בירידה ברווחיה, אך בשיעור מתון יותר מכפי שציפו האנליסטים.

למניית DELL , לעומת זאת, אתרע המזל. החברה הרוויחה ברבעון הרביעי 334 מיליון דולר, שהם 17 סנט למניה, ירידה של כ-5% לעומת הרבעון המקביל. המניה עקפה במעט את התחזיות המוקדמות, אך המשקיעים היו מאוכזבים משיעור הרווח הגולמי שלה. שיעור זה הסתכם ב-17.4% בלבד לעומת 18% להם ציפו האנליסטים. השחיקה בשיעור הרווח הגולמי נבעה ממכירת מחשבים זולים יותר בתקופת החגים בארה"ב, כמו גם מייקור ההוצאות על רכיבי המחשבים.

מניית First Solar , אשר מייצרת מערכות סולאריות לייצור אנרגיה, נפלה לאחר שהחברה חזרה על תחזיות הרווח וההכנסות שלה ל-2010, מה שאכזב את המשקיעים שציפו להעלאת התחזיות.

מניית טבע טיפסה בעקבות דיווח בסוכנות בלומברג לפיו נציבות התרופות באירופה אישרה לטבע למכור את הגרסה הגנרית שלה לתרופת ה-Evista של חברת אלי-לילי. מדובר בתרופה לטיפול באוסטיאופורוזיס עם מכירות של כ-800 מיליון דולר בשנה.

בקרב מניות הנדל"ן, RAIT (סימול: RAS) זינקה בעקבות דו"חות כספיים טובים שפרסמה לרבעון הרביעי של 2009, אשר העידו בין היתר על הקטנת המינוף של החברה. מנכ"ל החברה אף שיגר אמירות אופטימיות לשנת 2010, אשר הלהיבו את המשקיעים.