נובל אנרג'י: "נקדח מבנה משמעותי לקראת סוף השנה"

ככל הנראה הכוונה היא לקידוח ברישיונות הכלולים במבנה "לוויתן" של נובל, קבוצת דלק והשותפות רציו, הנמצא ממערב לתגלית הגז תמר ■ תשקיע השנה 530 מיליון דולר בחיפושי גז ימיים בשטחי ישראל

חברת החיפושים וההפקה נובל אנרג'י (סימול NBL) תשקיע בשנה הקרובה 530 מיליון דולר בחיפושי גז באזור ישראל ובפיתוח המאגרים הקיימים "ים תטיס" ו"תמר". כך הודיעה החברה במהלך סוף השבוע.

היום הודיעו השותפות בקידוח תמר על חתימת מכתב כוונות שלישי במספר, לאספקת גז לחברת DSI תעשיות סיליקה בדימונה במשך 17 שנה, ובהיקף המוערך בסכום של כחצי מיליארד דולר.

במסגרת שיחת ועידה שנערכה לאחר פרסום הדוחות השנתיים של נובל, אמרו בכירים בחברה כי בכוונתה "לקדוח מבנה משמעותי לקראת סוף השנה" באזור אגן הים התיכון הנמצא בשטחי המים הטריטוריאליים של ישראל וקפריסין. ככל הנראה הכוונה היא לקידוח ברישיונות הכלולים במבנה "לוויתן" של נובל, קבוצת דלק והשותפות רציו, הנמצא ממערב לתגלית הגז תמר.

ההחלטה הסופית על הקידוח תתקבל לאחר ניתוח ממצאי הסקר הסיסמי התלת מימדי שהושלם בימים האחרונים. על-פי התכנון הנוכחי אמורה אסדת הקידוח של נובל לבצע את קידוח האקספלורציה (קידוח ניסיוני) באזור לווייתן במחצית השנייה של השנה, ולהמשיך משם לטובת ביצוע קידוח פיתוח במאגר תמר.

בשנת 2010 יעמוד תקציב הפיתוח של נובל על 2.5 מיליארד דולר. כ-45% ממנו יופנו לפיתוח פרויקטים גדולים במפרץ מקסיקו, גינאה המשוונית, וכן פיתוח מאגר "תמר", בו היא מחזיקה בשיעור של 36%.

עוד דיווחה נובל על ירידה של כ-25% במכירות הגז הטבעי לישראל במהלך 2009, לעומת השנה הקודמת. מדובר במכירות מפרויקט ים תטיס, שבו מחזיקה נובל ב-47.06% מזכויות הקידוח, בשותפות עם דלק קידוחים (25.5%), אבנר (23%) ודלק (4.44%).

הסיבות לירידה במכירות היו ירידה בצריכת החשמל עקב מזג אוויר נוח, תקלות שהביאו להשבתה חלקית של תחנת הכוח "חגית" של חברת החשמל ליד יקנעם, וכניסתה של EMG, יבואנית הגז המצרי שהחלה לספק גז בתחילת 2009. עלייה במחירי הגז שסופק מיתנה את השפעת הירידה במכירות.

נזכיר כי קבוצת דלק הודיעה במהלך הקיץ האחרון, כי בכוונתה להשקיע במניות חברת נובל בהיקף כספי של עד 218 מיליון דולר. דלק אינה מדווחת על הרכישות והמכירות שהיא מבצעת במניית נובל, אולם בדוחות הרבעון השלישי רשמה קבוצת דלק רווח של 9 מיליון דולר בגין ההשקעה הפיננסית במניות שותפתה לקידוחים.

במהלך הרבעון הרביעי עלתה מניית נובל אנרג'י בכ-10% למחיר של 65.2 דולר, כך שסביר להניח שגם ברבעון הרביעי תרשום קבוצת דלק רווח בגין ההשקעה. בסוף השבוע האחרון עמד מחירה של מניית נובל על 74.75 דולר.

מכתב כוונות שלישי ל"תמר"

היום הודיעו כאמור השותפות בקידוח תמר על חתימת מכתב כוונות עם DSI תעשיות סיליקה בדימונה, המקימה מפעל בסמוך לעיר. המפעל שמתוכנן להיפתח בשנת 2012 ירכוש על-פי מכתב הכוונות גז טבעי בהיקף 2.8 מיליארד מ"ק (BCM) לפחות, למשך 17 שנה, עבור תחנת הכוח שתוקם לצד המפעל.

היקף ההסכם מוערך בסכום של כחצי מיליארד דולר, ומחיר הגז ינוע בין 5 ל-5.5 דולר למיליון BTU (יחידת חום). תחנת הכוח, בהספק 120 מגוואט, תספק למפעל את מרבית החשמל שתייצר. מפעל תעשיות סיליקה מיועד לייצר סיליקה לטובת תעשיית הצמיגים הירוקים. המפעל צפוי להעסיק 200-300 עובדים, וסך ההשקעה בו, כולל תחנת הכוח, הוא כ-180 מיליון דולר.

מדובר במכתב כוונות שלישי עליו חותמות השותפות בתמר בחודשיים האחרונים, והוא מצטרף למכתבים שנחתמו עם חברת החשמל ועם יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות. עם חברת החשמל חתמו השותפות על מכתב כוונות למכירת גז בהיקף של 40.5 BCM בהיקף כספי כולל של עד 10 מיליארד דולר למשך 15 שנה; ואילו עם דליה אנרגיות, המקימה תחנת כוח בתל-צפית סמוך לצומת ראם, נחתם מזכר הבנות למכירת 5.6 BCM למשך 15 שנה, בהיקף כספי של כמיליארד דולר.

בנוסף למכתבי הכוונות הללו, השותפות נמצאות בתהליך של משא-ומתן עם החברה לישראל, אשר מעוניינת לרכוש 2.2 BCM עבור תחנת הכוח הפרטית OPC, שצפויה להיבנות במישור רותם, וכן עבור בז"ן וכי"ל.

מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, אמר היום ל"גלובס" כי מדובר ב"נדבך נוסף בהמשך הקידום של פרויקט תמר, שנע קדימה בהשקעות ובתוכנית הפיתוח".