האוצר יגיש תקציב דו-שנתי והגדלת מסגרת ההוצאה ל-2.6%

האוצר גיבש נוסחה להוצאות הממשלה ■ מתכנן להעביר תקציב דו-שנתי גם ב-2011-2012 ■ מסגרת ההוצאה הממשלתית תעמוד ב-2011 על 2.6% ■ הממשלה תשאף ליחס חוב תוצר של 60%

הסוף לוויכוח השנתי על מסגרת ההוצאה הממשלתית: שר האוצר, יובל שטייניץ, צפוי להציג בפני חברי הממשלה הצעת החלטה שתשנה את הכללים הפיסקליים שעל פיהם תגדל ההוצאה הציבורית של הממשלה. על-פי הכלל הפיסקלי החדש, תיקבע נוסחה שתגדיר את הוצאות הממשלה כפונקציה התלויה מחד גיסא בממוצע של הצמיחה בשנים האחרונות, ומאידך גיסא, תשאף הממשלה להגיע ליחס חוב תוצר של 60%, כפי שנקבע באמנת מאסטריכט.

עד כה היה שווה שיעור הגידול של הוצאות הממשלה לשיעור הגידול של האוכלוסייה ועמד על 1.7%. על-פי הנוסחה המתגבשת, יעמוד שיעור ההוצאה ב-2011 על 2.6%. באוצר הסבירו היום (ב') כי הנוסחה החדשה תאפשר מצד אחד גמישות לממשלה, ומצד שני היכולת להמשיך לפעול על מנת להגיע ליחס של 60% חוב-תוצר.

"הנוסחה החדשה נועדה לאפשר גמישות לממשלה, ולנוכח הצמיחה הגבוהה בשנים האחרונות תתאפשר העלאת שיעור הגידול של הממשלה", הסבירו. הנוסחה גובשה על ידי משרד האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה.

מדי שנה, ערב אישור תקציב המדינה בישיבת הממשלה, נפתחים מחדש הוויכוחים על פריצת מסגרת ההוצאה הממשלתית ומהווים עילה למשבר קואליציוני. בישיבת אישור התקציב לשנים 2009-2010 אמר שר הביטחון, אהוד ברק, כי העבודה לא תצביע בעד אישור התקציב אם לא תוגדל תקרת ההוצאה. "מפלגת העבודה לא תוכל לקבל מסגרת שבה אין פתח להרחבת התקציב", אמר אז. אם תאושר הצעתו של שר האוצר, ייחסך המשבר השנתי שמנוצל על ידי הסיעות להשגת תקציבים נוספים למשרדיהן.

תקציב דו-שנתי קבוע?

בנוסף, לאחר שהעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2009-2010, ולאור ההמלצות של גופים בינלאומיים ובהם ה-OECD, צפוי שר האוצר להגיש לממשלה הצעת החלטה שעל פיה יגובש תקציב דו-שנתי גם לשנים 2011-2012. מאוחר יותר תישקל האפשרות לעבור לתקציב דו-שנתי קבוע. ההליך, שיאושר גם בחקיקה, גובש באוצר בשיתוף משרד המשפטים, אגף התקציבים, אגף החשב הכללי, המועצה הלאומית לכלכלה ובנק ישראל. שתי ההצעות דרושות את אישור הממשלה ואת אישור הכנסת.