והעיר בני-ברק צהלה ושמחה

למי שרוצה לחוות את חג פורים באווירה קצת אחרת - ביקור ברחובה הראשי של בני-ברק משלב מעדנים מעדות אשכנז, ובראשם חמין, עם פולקלור מקומי תוסס ■ מנהרת הזמן - סגנון היידישקייט

במרחק קפיצה ממתחמי הבילוי ההומים של תל-אביב שוכנת לה מדינה אחרת, שהביקור בה הוא כמו מסע לארץ רחוקה. רחובות בני-ברק בלילה של יום חמישי, המכונה בפי תושביה "ליל שישי" (במלעיל), הומי גברים, נשים וטף המשוטטים להנאתם ברחובות, משלימים את קניות השבת, מפטפטים עם חברים וכמובן אוכלים מכל טוב. כל זאת עמוק אל תוך השעות הקטנות של הלילה.

בלילה של חמישי זה, לילה לפני ערב פורים, ההמולה כפולה ומכופלת. משלוחי מנות עטורי סרטים וצלופן מוערמים על גבי הדוכנים, בחורי ישיבות מתרוצצים אנה ואנה ואמהות טרודות רוכשות פריטים אחרונים לתחפושות. בכל "פיצוצייה" מתבשל לו חמין שחום בסיר עתיר מימדים, וריחות נוסטלגיים של קיגלים וקרפלך נישאים מבתי האוכל. במיוחד עבורכם, תאבי החמין, הקיגל ושלל המאכלים המסתיימים בצמד האותיות "לך", ליקטנו כמה המלצות לשיטוט קולינרי מעולם אחר. בטרם תצאו לטיול הלילי, זכרו נא כי למרות שחילוניים מתקבלים בברכה ובמאור פנים יש לכבד את חוקי המקום ולהתלבש בצניעות. חג פורים שמח!

רגל קרושה וכרוב ממולא

סיור לעת לילה לאורך רבי עקיבא, ה"שדרה החמישית" של בני-ברק, מזמן מפגש מרתק וססגוני עם כל שכבות האוכלוסייה המקומית. כל תכונה חריגה ברחוב מהווה סיבה למסיבה או בשפת הבחורים ל"מאצב" - כלומר: לאקשן. כך לדוגמה, סניף חדש של גלידרייה שנפתח ברחוב הוא סיבה ל"מאצב", לסקרנות ולהתגודדות נלווית, כמו גם כתבת וצלמת בתחפושת של חרדיות המגיעות לעשות כתבה על חיי הלילה בעיר.

"כל הקפואים" היא חנות מזון גדולה, שבמבט ראשון נראה כאילו אין לה כל ייחוד. אך מבט מעמיק בין המדפים, מקררי הקפואים והמקררים עמוסי הסלטים מגלה כמה אוצרות בלומים כמו רגל קרושה מתובלת בעזות, כרוב ממולא, אחד ממאכלי הפורים המסורתיים והמון סלטים מצטיינים כמו כבד קצוץ, חזרת חריפה, לפתן פירות ועוד. במרכז החנות מונח לו בשלווה סיר חמין ענק, שבלעדיו שמחת "ליל שישי" אינה שלמה, וכל מי שרוצה לנשנש משהו בזמן הקניות, נוטל לו כלי מפלסטיק ומעמיס "אשטיקל צ'ולנט".

כל הקפואים: רבי עקיבא 50, בני ברק. טלפון: 03-6196874. חמישי בלילה - עד חצות. מחירים לדוגמה: חצי ק"ג חמין - 15 שקל

דגים מעושנים ואוכל מוכן

מרחק כמה חנויות משם, שוכנת המעדנייה הוותיקה של "לייבלה", עסק משפחתי ותיק בן 60 שנה, שאותו מנהל דור ההמשך של משפחת אשלג. כאן רוכשות מטרונות כבודות של העדה החרדית זיתים מתובלים, סלטים מוכנים, מהם מצטיינים במיוחד סלטי הדגים - המטיאס הכבוש בבצל ירוק, סלט המקרוסקה ופינוקי הרינג על סוגיו. יש גם אוכל מוכן לשבת, כדי להקל על האישה החרדית, שידיה מלאות בעבודה, בבית או מחוצה לו. גולת הכותרת של המעדנייה היא פלטות מרהיבות של דגים מעושנים או כבושים, מפולטים ביד אמן - סלמון כבוש עם וודקה ועשבי תיבול, פלחים של טונה מעושנת, נתחים עסיסיים של פלמידה קלופה, לקרדה, פורל מעושן ומטיאס ורדרד שנבלע נהדר עם קרקר יבש ומעט בצל.

לייבל'ה: רבי עקיבא 58, בני ברק. טלפון: 03-5794439. חמישי בלילה - עד 22:00. מחירים לדוגמה: סלטי דגים: 15-20 שקל

פרפלך ודיסק און קי

"טועמיה" הוא מנהג "ליל שישי" עתיק יומין, שבמסגרתו יש עניין לטעום את מאכלי השבת טרם כניסתה. זהו ליל שימורים עליז שבו לומדים, אומרים דברי תורה וכמובן... אוכלים. במסעדת "שטיסל" הוותיקה (בית האוכל הראשון של בני ברק) ניתן לראות ב"ליל שישי" בחורי ישיבה הסועדים את ליבם לצד זוגות חרדים המבקשים לעצמם זמן איכות לפני השבת המשפחתית. במסעדה שלל מאכלי שבת מסורתיים כמו גפילטע פיש מתוק העשוי בנוסח יהדות פולין, חמין שחום עם קישקע ומיני קוגל. מעבר לאלה, מכינים במקום כמה מטעמים מזרח-אירופיים נדירים שכבר פסו מן העולם כמו: "שליקס" - אטריות בפירורי לחם, "פארפלך" - מעין פתיתים מסורתיים ו"קרוטפלצלך" - מאכל בנוסח הונגרי של אטריות בכרוב. את חווית מנהרת הזמן שחווינו במקום, קטע במפתיע חרדי שסיים לאכול את ה"קלופס" בשר שלו, מחה את שפתו וביקש בנון-שלנט מחברו: "די האסט דיסק און קי"?(יש לך דיסק און קי?)

שטיסל: הרב ש"ך 14, בני ברק. טלפון: 03-5706005. חמישי עד 23:00. מחירים: 6-28 שקל לסלטים ולאוכל מוכן לפי משקל

על חמין ורומנטיקה

ככל שחודרים לטבעת הרחובות הפנימיים של בני ברק, מגלים חיי לילה שוקקים סביב הישיבות והכוללים. בחורי ישיבה מנהלים שיחה ב"עברידיש" אל תוך הלילה ומשבק"ים (משמשים בקדוש) של אדמו"ר כלשהוא, נבלעים אל מכונית חשוכה, נושאים קופסאות פלסטיק של חמין וקוקה קולה. את הכבודה הם אוכלים בשקיקה במכונית ואור נגוהות של שמחה שפוך על פניהם. מסתבר שלאכול צ'ולנט במכונית ב"ליל שישי" הינו הרגל בילוי בני ברקי שכיח. גברים המבקשים לפנק את נשותיהם במחווה קלה של רומנטיקה, רוכשים קופסה מהבילה של צ'ולנט וקוגל הנאכלים בגניבה במכונית, כמו מק-טשולנט...מי אמר שרק "טייק אואיי" של סושי באישון לילה זה פינוק? לאחר שימוש במתק שפתיים כלפי אחד המקומיים, הסכימו להוביל אותנו ל"מעדני כל טוב" הידוע גם בשם "הלל", השוכן בסמטה צדדית.

לאחר שנשלחו שליחים לדבר אל ליבם של בעלי הבית, ניתן האישור לכניסתנו למקום, אם כי נאסר עלינו לצלם. וזה מה שראינו: כוך פצפון, ספק מכולת ספק מחסן, עם כמה מקררים מימי המנדט ובהם מסתתר הגפילטע פיש המופלא של הגברת פרידמן החביבה, היושבת ליד הקופה ומבשלת את כל האוכל במקום במו ידיה. לצד ארגזי משקאות וקרטונים, מפוזרים כמה כסאות פלסטיק ושני שולחנות, סביבם ספק עומדים ספק יושבים בצפיפות רבה ואוכלים חמין בגרסת בקר, עוף או פרווה, בהם טובלים חלה קלועה ומתוקה. אבל גולת הכותרת של המקום הינם "קרטופל קוגל" (קוגל תפוחי אדמה) וקוגל "מייל" מקמח וזרוע פפריקה, הנאפים שעות על האש כמו חמין.

מעדני כל טוב (הלל): רש"י 28, בני ברק. טלפון: 03-5796826. חמישי - עד חצות. מחירים: 13 שקל לקופסת חמין

קיגל שיק

לפני שנים רבות נהגו החסידים לבלות סביב המדורה, בטקס המכונה "זיץ ליל שישי" (שורש המילה קומזיץ). את המדורה מחליפים כיום בתי האוכל והמסעדות, המשמשות לבחורי הישיבה מקום בילוי, משל היה בר. אחד ממקומות ההתכנסות הללו הינו מסעדת "קורניק", ובה מתכנסים לקראת חצות בקומה השנייה של המסעדה עשרות בחורים המגיעים כדי לפרוק במעט את עול הלימודים המפרך של השבוע. חשוב לציין כי מדובר במעוז גברי מובהק, ואם אתם מגיעים בהרכב המשלב גם נשים, מומלץ לשבת כשגבכן מופנה לגברים. ב"קרוניק" מגישים קיגל ירושלמי נפלא מאטריות מקרוני עבות וחמין וקישקע, שיש מי שנשבעים כי הם הכי טעימים בעיר. כששאלנו את אחד הבחורים שהגיע במיוחד מירושלים לעיר הגדולה כדי לסעוד ליבו בחמין, "מה נחשב כחמין משובח" הוא ענה בחיוך: "כזה שעושה צרבת ושלא שוכחים אותו כל הלילה".

קורניק: רחוב חזון איש 17, בני ברק. טלפון: 03-6188526. חמישי עד חצות. מחירים: קערת חמין קטנה: 8 שקל