לאומי במסר ברור למשקיעים: היזהרו מחברות הביומד החדשות

בבנק מתייחסים לגל ההנפקות הראשוניות של חברות, בייחוד חברות ביומד, וממליצים למשקיעים לברור היטב כל חברה וחברה ■ בנק הפועלים: "הדשדוש בבורסה יימשך בחודשים הקרובים"

"הדשדוש שמאפיין את הבורסה בחודשיים האחרונים עשוי לאפיין גם את החודשים הקרובים". כך מעריכים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי, בתום שבוע שלילי בבורסה. בבנק ממשיכים להמליץ למשקיעים להתמקד פחות במדדים ויותר בבחירה סלקטיבית של מניות, כפי שעשו בשבועות האחרונים.

כלכלני הפועלים מעריכים כי "הדשדוש ימשיך לאפיין את מדדי המניות הכבדות", ולפיכך הם ממליצים לשים דגש על בדיקה של כל מניה ומניה ובחירה סלקטיבית. בעיצומה של עונת הדו"חות הכספיים לשנת 2009, בה מצוי היום השוק, אומרים בבנק הפועלים כי למרות שעד כה אין הפתעות רבות, בסוף חודש מארס, כאשר יגיע זמן הסיכומים, עונת הדו"חות תתברר כחיובית.

שבוע מעורב עבר על הבורסה. המעו"ף ירד ב-0.5% אך מתחילת השנה עלה ב-1.3%. מדד הבנקים המשיך לבלוט גם השבוע בירידות ואיבד לא פחות מ-3.8%. מנגד, המניות הקטנות המשיכו לבלוט לטובה ומדדי היתר קפצו בשיעורים של 1.3-2.5%. כלכלני בנק לאומי התייחסו לביצועים הטובים של המניות הקטנות בהשוואה לאלו הגדולות, וממליצים להיזהר.

בלאומי מסבירים את התשואה העודפת של מדדי היתר בהערכות לפיהן "לאחר העליות שנרשמו בשווקים, מניות החברות המובילות אינן זולות". במילים אחרות, המשקיעים מעריכים כי העליות במניות הגדולות מוצו לעת עתה, ועוברים למניות מהשורה השנייה והשלישית, מה שבדרך כלל מאפיין את הגל האחרון במחזור העליות בשוק.

אלמנט נוסף שבדרך כלל מגיע לקראת סוף גל העליות ולפני מימוש הוא ריבוי הנפקות. לאחרונה צצות בבורסה - כפטריות לאחר הגשם - הנפקות ראשוניות של מניות, בעיקר בענף הביומד. די להזכיר את אינטק פארמה שהנפקתה רשמה הצלחה, כשבדרך מתכוננת פרוטאולוג'יק להנפיק מניות.

"חלק ניכר מהחברות (המנפיקות - ע.ב.י) עוסק בשלבים ראשוניים של פיתוח, וההשקעה בהן מתאפיינת ברמת סיכון גבוהה במיוחד", מזהירים בלאומי. "נראה כי הפוטנציאל בחשיפה לשווקים בעלי היקף גדול במיוחד מביא לעיתים את חברות הענף להיסחר ברמות מחירים שמבטאות בעיקר תקוות גדולות, זאת על אף שיכולתן לתרגם את אותן התקוות להכנסות מחייבת הוכחה. יש להיזהר מהשקעה בחברות שיתרונן הטכנולוגי מוגבל ומצבן הפיננסי רעוע, בפרט לנוכח היכולת המוגבלת של מרבית המשקיעים להבין את הפוטנציאל הכלכלי האמיתי הטמון בהן".

באופן כללי, בבנק לאומי ממשיכים להעריך כי המגמה החיובית בשוק ההון תימשך, לאור נתוני המאקרו החזקים בישראל, אם כי לטענתם "רמת המחירים הנוכחית בשוק המניות (המשתקפת ממכפיל הרווח החזוי) אינה נמוכה בהסתכלות היסטורית ועל כן נראה כי עליות השערים צפויות להיות בשיעור מדוד, תוך תנודתיות".