השבוע בוול סטריט: מבול נתוני מאקרו שבשיאם נתוני התעסוקה

הערכות: המשק האמריקני איבד בפברואר 50 אלף משרות, לאחר אובדן של 20 אךף משרות בינואר; שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-9.8% מ-9.7% ■ רווחי ברקשיר האתווי זינקו ל-3.06 מיליארד דולר

המסחר בוול סטריט בשבוע הקרוב צפוי להמשיך ולהיות תנודתי בלשון המעטה, או סוער במילים אחרות. המשקיעים ימשיכו לקבל ולעכל נתוני מאקרו מעורבים משוקי העולם וכן מהשוק האמריקני, כמו אלו שספגו בשבועות האחרונים. חלקם הצביעו על המשך תהליך ההתאוששות, ואחרים הצביעו על נסיגה בתהליך, ואפילו חזרה למספרים של המשבר הכלכלי - כמו למשל נתוני מכירות הבתים החדשים שפורסמו בשבוע שעבר.

גם השבוע הנוכחי יהיה עמוס בנתוני מאקרו, החל מהצריכה הפרטית שתפורסם מחר, שמהווה כ-70% מהתמ"ג בארה"ב, ואשר צפויה להצביע על עלייה של 0.4% בחודש ינואר, בהמשך לעלייה דומה בדצמבר. בנוסף, יפורסמו גם נתוני התפוקה התעשייתית, כשהשיא של השבוע יהיה בסופו, כשיפורסמו נתוני התעסוקה החודשיים לפברואר. המשקיעים ממתינים לאיתותים חיוביים משוק העבודה, המהווה את אחד מעמודי התווך של הכלכלה האמריקנית, אך ככל הנראה השוק המשיך להיחלש גם בפברואר ועפ"י הערכות כ-50 אלף משרות נגרעו מהשוק, לאחר גריעה של 20 אלף משרות בינואר.

שוק העבודה ממשיך לדמם ומעיק על ההתאוששות הכלכלית. מאז דצמבר 2007 התאדו מהמגזר הפרטי בארה"ב לא פחות מ-8.4 מיליון משרות. בנוסף לעלייה הצפויה במשרות שאבדו, קונצנזוס האנליסטים מראה גם כי שיעור האבטלה בחודש פברואר צפוי לעלות מעט ל-9.8% מ-9.7%.

גל הנתונים האלו, אם יהיו חיוביים, צפויים להחזיר למשקיעים את האופטימיות לגבי מצב הכלכלה שהיתה מנת חלקם במחצית השנייה של 2009 ועד לתקופה האחרונה. באם הנתונים יצביעו על עצירה בהליך ההתאוששות, או אפילו נסיגה, הפחד יחזור לשווקים ויצבע את המסכים באדום.

"לאחרונה אנחנו רואים את השווקים לוקחים שני צעדים קדימה ואז מיד צעד אחר אחורה", אמר דאנקן ריצ'רדסון, מנהל השקעות בכיר ב-Eaton Vance. "אם השבוע הקרוב יהיה דומה לאלו שקדמו לו, אנחנו צפויים לפעול ב'מים סוערים', ולא מן הנמנע שנראל מכירות חיסול", הוסיף.

השבוע האחרון היה בסימן מכירות - המדדים המובילים איבדו מערכם שיעור מירבי של 0.7%, אך בסיכום חודש פברואר רשמו עליות שערים של עד 4.2%. "השינויים במצבי-הרוח של המשקיעים נראו היטב בשבוע האחרון בשוק, וכפי הנראה התנודתיות הזו תמשיך גם בשבוע הקרוב", אמר אריק מרונאק מקרן ההשקעות Victory.

השבוע יפרסמו גם אחרוני החברות את תוצאותיהן הכספיות לרבעון הרביעי של 2009. המשקיעים ימשיכו לעקוב בעיקר אחרי התחזיות הכלכליות שמדווחות החברות לגבי המשך השנה הנוכחית, ויחפשו סימנים מעודדים גם בתחום הזה.

מבול נתוני מאקרו

■ מחר (ב') יפורסמו נתונים בדבר הכנסה והוצאה אישית לחודש ינואר. ההכנסה הפרטית צפויה לגדול בשיעור של 0.4%, בדומה לדצמבר. ההוצאה הפרטית צפויה לגדול ב-0.4%, בהמשך לעלייה בשיעור 0.2% בחודש דצמבר. בהמשך יפורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש ינואר. כלכלנים צופים ירידה של 0.5%, לעומת קיטון של 1.2% בחודש דצמבר. במקביל יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש פברואר, הצפוי להראות ירידה ל-57.8 נקודות, לעומת 58.4 נקודות בחודש ינואר.

■ ביום ג' יפורסמו נתונים לגבי מכירת מכוניות בחודש פברואר.

■ ביום ד' יפורסם נתון ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש פברואר, כשהצפי הוא לגריעה של 10 אלף משרות, לעומת קיטון של 22 אלף משרות בחודש ינואר. בנוסף, יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש פברואר, הצפוי לעלות ל-51 נקודות מ-50.5 בדצמבר. לקראת סוף יום המסחר יפורסם ספר הבז', הסוקר את המצב הכלכלי בארה"ב ב-12 המחוזות של הפדרל ריזרב.

■ ביום ה' יפורסמו נתונים מתוקנים בדבר פריון העבודה ברבעון הרביעי, הצפויים להראות גידול של 6.2%, בדומה להערכה הקודמת. הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות ירידה ל-475 אלף תביעות חדשות מ-495 אלף בשבוע לפני כן. נתון ההזמנות ממפעלים לחודש ינואר יפורסם גם כן, והוא צפוי להצביע על עלייה של 1%, בהמשך לגידול של 1.2% בחודש דצמבר. בנוסף, יפורסמו נתונים אודות מס' מכירות הבתים הנמצאות בתהליך לחודש ינואר, כשהצפי הנו לעלייה של 1.7%, לעומת גידול של 1% חודש לפני כן.

■ ביום ו', לאחר פרסום נתוני התעסוקה להערכת כלכלנים, מהמשק האמריקני נגרעו בחודש פברואר 50 אלף משרות (לא חקלאיות), לאחר גריעה של 20 אלף משרות בינואר. שיעור האבטלה צפוי לעלות מ-9.7% ל-9.8%. הנתון האחרון לשבוע זה - האשראי הצרכני לחודש ינואר, צפוי להראות ירידה של 3.8 מיליארד דולר, בהשוואה לירידה בשיעור של 1.7 מיליארד דולר בדצמבר.

פייזר עדיין במירוץ על רציופארם

ברקשייר הת'אווי של וורן באפט דיווחה על עלייה שלישית ברציפות ברווחיה הרבעוניים, כשהרווח ברבעון הרביעי הגיע לרמה של 3.06 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח נקי של 117 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות נטו הסתכמו ב-2009 ב-8.06 מיליארד דולר, גידול של 61% לעומת השנה הקודמת.

פייזר שוב במירוץ לרכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם. הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי פייזר תשפר את הצעתה ל-3 מיליארד אירו, ותמשיך להתחרות בטבע הישראלית ובואקטוויס האיסלנדית.

מניית AIG צפויה להמשיך להיות במרכז העניינים, לאחר שבסוף השבוע דיווחה על הפסד עצום של כ-8.9 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, ועל הערת "עסק חי" שצורפה לדו"חות. בנוסף, עפ"י הערכות החברה צפויה למכור את הפעילות העסקית שלה באסיה ששוויה מוערך ב-25 מיליארד דולר.

פאני מיי תבקש מהממשל סיוע נוסף בהיקף 15.3 מיליארד דולר, מה שיעלה את סך הסיוע שקיבלה ל-76.2 מיליארד דולר. סוכנות מימון המשכנתאות דיווחה על הפסד של 16.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2009 - ההפסד הרבעוני העשירי ברציפות של החברה.