בכיר במיקרוסופט תוקף את גוגל: "התנהלותה לא תחרותית"

‎‎קרא לחברות המתחרות בה להגיש תלונות נגדה לרשויות ההגבלים העסקיים ברחבי העולם ■ גוגל מסרבת לחשוף את האלגוריתם של מנוע החיפוש שלה: "זה יגרום למוצר שלנו נזק בלתי הפיך"‏

‎‎במתקפה פומבית חסרת תקדים, כינה בכיר במיקרוסופט בסוף השבוע את התנהלותה של גוגל "בלתי תחרותית" וקרא לחברות המתחרות בה להגיש תלונות נגדה לרשויות ההגבלים העסקיים ברחבי העולם. מיקרוסופט שלחה את חיצי הביקורת נגד גוגל, לאחר שחברה בת של ענקית התוכנה (‏Ciao‏), יחד עם שתי חברות נוספות, הגישו תלונה נגד גוגל למפקחים על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, לפיה היא מנצלת את כוחה לרעה ומשפיעה על תוצאות החיפוש והפרסום במנוע האינטרנט שלה.

מיקרוסופט גם הביעה שוב את התנגדותה לשאיפתה של גוגל להעלות לרשת מיליוני גרסאות דיגיטליות של ספרים, פרויקט שחוקיותו נבחנת בימים אלה על ידי משרד המשפטים האמריקני. "דאגתנו מופנית כלפי ההתנהלות של גוגל, הנוטה להצר את צעדיהם של מתחרותיה ושותפתיה כאחד, כמו במקרה של פרויקט ‏Google Books‏", כתב דייב היינר, בכיר במיקרוסופט בבלוג החברה ביום שישי האחרון. "הרגולטורים ברחבי העולם יידרשו להחליט בסופו של דבר אם שיטותיה של גוגל חוקיות או לא", כתב היינר.

דומה שמיקרוסופט, שהייתה במוקד העניינים של גופי ההגבלים העסקיים ברחבי העולם בשני העשורים האחרונים, נחושה להפנות את המשאבים שמשקיעים הרגולטורים אל יריבתה הגדולה, השולטת ללא עוררין בשוק החיפוש המקוון.

"עם התעצמות כוחה של גוגל בשנה האחרונה אנו נתקלים שוב ושוב בתלונות מצד חברות קטנות וגדולות כאחד כנגד התנהלותה", כתב היינר. "חלק מהתלונות מעידות על ההתנהלות האגרסיבית של גוגל, חלקן מעידות על הדרכים הסמויות בהן היא פועלת בשוק, וחלקן פשוט מעוררות תמיהה באשר לחוקיותן". היינר קרא לחברות שמרגישות כי נפגעו מהתנהלותה של גוגל לפנות ל"מפקחים על התחרות" בארצות בהן הן פועלות.

אין ספק שההתקפה של מיקרוסופט על גוגל תלבה את המתיחות בין שתי החברות, שמתחרות ביניהן במגוון רחב של תחומים החל מתוכנות עבור טלפונים סלולריים וכלה בחיפוש מקוון ודואר אלקטרוני.

גוגל אמנם סירבה להתייחס להתקפתה של מיקרוסופט, אולם בכיר בחברה העלה פוסט לבלוג הרשמי של ענקית החיפוש בו הוא מגן על שיטת דירוג הפרסומות המקוונות של החברה, הנחקרת בימים אלה על ידי רשות ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי.

‏‎‎‏"השיטה רחוקה מלהיות מושלמת"

‏‎‎עמית סינגהל, המפתח הראשי של האלגוריתם המשמש בשיטת דירוג הפרסומות המקוונות של גוגל, כתב בפוסט כי "השיטה מבטיחה איכות גבוהה יותר של דירוג פרסומות מאשר שיטה המבוססת על התערבות אנושית". עם זאת, הודה סינגהאל כי השיטה "רחוקה מלהיות מושלמת".

בפוסט עצמו לא מסר סינגהל פרטים אודות אופי האלגוריתמים המשמשים את גוגל כדי להפעיל את השיטה ודומה כי המסר לא ישקיט את הביקורת שנמתחת על החברה באשר להתנכלותה לכאורה למפרסמים מסויימים באמצעות דירוג נמוך שמודעות הפרסום שלהם מקבלים.

בתגובה לחקירה בעניינה בנציבות האירופית טוענים בגוגל כי חשיפה של הטכנולוגיה העומדת מאחורי שיטת הדירוג בה היא משתמשת תוביל את הלקוחות שלה לנסיונות "לשטות" במערכת בכדי להשיג דירוג טוב יותר ויפגע באיכותה.

"אפילו ממיקרוסופט לא דרשו להציג את קוד המקור של מערכת ההפעלה שלה", אמרה ג'וליה הולץ, האחראית על תחום התחרות בגוגל באירופה, אפריקה והמזרח התיכון. "אם ידרשו מאיתנו לעשות זאת, למוצר שלנו ייגרם נזק בלתי הפיך".