גוגל אובייקטיבית בחיפוש? כבר לא כל-כך בטוח

החקירה של הנציבות האירופית נגד המונופוליזם של גוגל בעולם החיפוש והפרסום המקוון מעלה את שאלת האלגוריתם של ענקית האינטרנט: האם הכול נעשה ע"י מכונה, ועד כמה מתערבים אנשי החברה בתוצאות ובדירוג האתרים?

בעולם החיפושים של גוגל, האלוגריתם הכול יכול הוא השליט העליון. חוקים ברורים שמבוטאים בצפנים מורכבים מכוונים את המכונות של ענקית החיפוש, כשהם ממיינים מאסה של נתונים מהאינטרנט כדי לאתר את התשובה הרלבנטית ביותר לכל שאלה. מדובר ברמה גבוהה ביותר של אובייקטיביות. אלא אם כן, אינטליגנציה אנושית מתערבת.

לעובדי גוגל יש במקרים מסוימים את הסמכות לבטל את החלטת המערכת האובייקטיבית - עובדה שסותרת את המיסטיקה ההנדסית שהחברה עובדת כה קשה על הקרנתה. זו תהיה אחת מנקודות ההתמקדות של הבדיקה המקדימה שתנהל הנציבות האירופית בבריסל בשאלה אם גוגל, בניהולו של אריק שמידט, מנצלת את ההגמוניה הברורה שלה בתחום החיפושים כד לפגוע במתחרות שלה.

חברות שונות מתלוננות זה שנים על כך שהן נדחקות בצורה לא הוגנת לשוליים בתוצאות החיפוש של גוגל, מה שפוגע בחשיפתן לתנועת לקוחות. שלוש התלונות האחרונות לנציבות האירופית כוללות תלונה של Foundem הבריטית (ראו מסגרת), בעצמה מנוע חיפוש להשוואת מחירי מוצרים, שהקדישה שלוש שנים למאבק על הדירוג שלה בגוגל. החברה טוענת שיש לה ראיות לכך שעובדי גוגל מבצעים לעיתים "דירוג ידני" של תוצאות חיפוש, כשלקוחות בתשלום מתלוננים.

התערבות אנושית אינה דבר חדש

בעולם החיפושים, היכן שהטכנולוגיה האוטומטית רחוקה עדיין מלהיות מושלמת, התערבות אנושית אינה דבר חדש. המקרה המפורסם ביותר אולי היה זה שבו AOL שינתה את תוצאות החיפוש במנוע שלה של המונח "כישלון מהדהד", לאחר שאחת התשובות העליונות היתה הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש. זו רק דוגמה אחת. לא חסרות שמועות על מקרים דומים במנועי חיפוש אחרים.

"דווקא לגוגל יש את הרקורד הטוב ביותר בנושא זה", אומר דני סאליבן, עורך מגזין Search Engine Land, שמייחס לגוגל יותר איפוק עצמי מאשר למתחרותיה בצנזור תוצאות חיפושים. אבל עם נתח השוק הגדול שלה, שמקנה לה את האפשרות להרים או להפיל עסקים על ידי קביעת דירוג הופעתם בתוצאות החיפושים שלה, הנהלים של גוגל יקבלו כעת תשומת לב הדוקה בבריסל.

שתי מערכות דירוג ממוחשבות נפרדות מנהלות את מנוע החיפוש של גוגל ואת מערכת Adwords הנפרדת, שקובעת באיזו בולטות להציב את פרסומות תוצאות החיפוש (הקישורים הממומנים). באופן כללי, מפרסמים שמשלמים יותר, מקבלים בולטות גדולה יותר. אבל גוגל מתקנת את הדירוג הזה בהתבסס על "דירוג איכות" שהאלוגריתם שלה מעניק לכל מפרסם, על סמך הערכת נוחות השימוש, האטרקטיביות והתוכן המקורי של האתר שלו.

לפי התכתבויות שמציגה Foundem, עובדי גוגל מבטלים לעיתים את השיפוט האוטומטי של המערכת. במסר שנשלח לאחד ממייסדי Foundem, שיבאון ראף, כתב עובד של גוגל שצוות Adwords "יצר שינוי בדירוג האיכות" של Foundem כדי להעלות את הדירוג שלו במערכת.

ומה יותר משמעותי: עובדי Adwords אומרים שהם ביקשו ש-Foundem תיכנס ל"רשימה הלבנה" במנוע של גוגל - כלומר תקבל דירוג גבוה יותר מזה שהעניק לה האלוגריתם של גוגל. לפי מכתב אחר בנושא, אחת הפניות נעשתה ל"יחידת ההנדסה, והם בודקים לעומק את האתר שלכם כדי לקדם את הבקשה שלכם".

תפקיד גדול לסובייקטיביות

עם זאת, דוא"ל אחר ששיגרה גוגל הזהיר כי "תוצאות החיפוש הטבעי הן דבר שונה מ-Adwords, ולכן יכולה להיות להם השפעה מוגבלת". לדברי סאליבן, דברים הללו, שנכתבו על ידי נציגי המכירות של גוגל, נועדו כנראה רק לכך שלקוחה בתשלום של גוגל תהיה מרוצה, ואינם משקפים השפעה אמיתית שיש לצוות המסחרי של גוגל על דירוגי תוצאות החיפושים. אבל עצם הרעיון שניתן להפעיל לחץ פנימי לטובת כמה חברות בתוצאות החיפושים עלול להדליק נורת אזהרה.

גוגל מסרבת להתייחס למקרה של Foundem. היא מודה שהיא מבטלת לעיתים את הדירוג של האלוגריתם שלה, אך לדבריה, הדבר נעשה רק ב"מקרים שוליים". עוד מוסיפה ענקית האינטרנט כי היא מורידה את הדירוג או מבטלת אתרים כשהדבר נובע מ"דרישות משפטיות, פורנוגרפיה של ילדים, ספאמים, וירוסים וכו'". ניתן להעלות דירוג אתרים בצורה ידנית רק אם הוחלט שעונשים כאלה בוצעו בטעות, אומרת גוגל.

אבל הסובייקטיביות עדיין ממלאת תפקיד גדול. אתרים כמו Foundem עדיין עלולים להידחק למטה בתוצאות החיפוש אם האלוגריתם של גוגל מחליט שהם מכילים רק אוסף של קישורי אינטרנט שמיועד למשוך את תשומת הלב של מנוע החיפוש, ללא הרבה ערך למשתמשים. במקרים כאלה, לעובדי גוגל יש את הסמכות לשנות את החלטת האלוגריתם. גוגל תיקרא כעת להסביר בצורה מפורטת יותר איך מתבצע השיפוט הזה.