הנפקת פרוטאולוג'קס: חיתום יתר וסיום בשווי גבוה מהמתוכנן

ההנפקה נסגרה בשווי גבוה ב-23% מהמתוכנן ■ חוזק ההנפקה נבע מההסכם שנחתם לפני פחות משבוע עם גלקסו סמית'קליין וכן מהעניין הכללי סביב תחום הביומד ■ גורם בשוק: "אפילו החתמים בהלם"

הנפקת פרוטאולוג'יקס הסתיימה אתמול בהצלחה יוצאת דופן, עם חיתום יתר של כמעט פי 3. הביקושים לחבילות המניות והאופציות שהונפקו הגיעו לכ-100 מיליון שקל, לעומת 35 מיליון שקל שביקשה החברה לגייס.

בהתאם, עלה מחיר החבילה ב-23% ושווי החברה נקבע על 147 מיליון שקל אחרי הכסף. את ההנפקה הובילו כלל חיתום והשתתפו בה גם מיטב, מנורה, לאומי פרטנרס וברק קפיטל.

הצלחת ההנפקה תוביל לכניסתו לתוקף של הסכם ההשקעה של פרוטאולוגי'יקס עם חברת התרופות הבינלאומית גלקסו סמית'קליין. במסגרת ההסכם תיכנס לחברה מיידית השקעה של 3 מיליון דולר ותשלום למימון מו"פ בהיקף של 2 מיליון דולר. בשנים הקרובות צפויים להיכנס עוד כ-3.4 מיליון דולר וההסכם הכולל יכול להגיע עד קרוב למיליארד דולר בעתיד הרחוק.

הצלחת ההנפקה נבעה בעיקר משני גורמים: לפני כשבוע הודיעה החברה על הסכם משמעותי עם חברת גלקסו סמית'קליין, שאף שאינו צפוי להניב הכנסות משמעותיות בשנים הקרובות (ותמיד יש האפשרות שלא יניב הכנסות בכלל) מהווה הבעת אמון משמעותית בחברה, לצד התמיכה שהיא מקבלת מטבע ומשני זוכי פרס נובל שעל בסיס גילוייהם נוסדה.

הסיבה השניה היא העניין הכללי סביב תחום הביומד בשבועות האחרונים - חמש חברות שמוזגו או מתמזגות לשלדים בורסאיים, השקת מדד הביומד החדש אשר עבר אתמול בהצלחה רבה את יומו הראשון ואווירה כללית של חיבה לסיכון, שנובעת גם ממצב השווקים וגם מההצלחה מרעננת של חברות בתחום הנפט.

"אפילו החתמים היו בהלם מרמות הביקוש", מוסר גורם שהשתתף בהנפקה. איתן עקיבא מכלל חיתום, אשר הוביל את שתי ההנפקות ואחראי בשנים האחרונות לחלק הארי מן הפעילות החיתומית בתחום, מספר כי: "חיתום יתר של פי 3 הוא חריג ביותר מאז בוטלו מחירי המקסימום. בהנפקה הזו הופתעתי בעיקר מהיקף ההתעניינות בתחום של משקיעים מקצועיים - גורמים מובילים בתעשיית הביומד, מחלקות הפלטינום של הבנקים, משקיעים זרים ובאופן כללי גורמים מקצועיים ומתוחכמים יותר".

ל"גלובס" נודע כי בין היתר מספר משקיעי איינג'ל שהם בעברם יזמים מצליחים בתעשיה וכן בעלים של חברת מכשור רפואי הנסחרת באחד העם. שתי ההנפקות המוצלחות שפתחו את השנה - אינטק פארמה ועכשיו גם פרוטאולוג'יקס, כבר פותחות לרווחה את חלון ההנפקות, וחברות נוספות שבחנו את האפשרות, צפויות להצטרף. בתור נמצאות בין היתר InspireMD, ASI ואינסוליין.

חברת אלביט מדיקל, חטיבת הביומד של אלביט הדמיה, כבר הודיעה על כוונתה להנפיק וככל הנראה תאתגר את השוק עם שווי מבוקש של 200-300 מיליון דולר. עקיבא: "ההנפקה פותחת את הדלת לחברותב יומד איכותיות, ובהחלט לא לכל חברת ביומד שהיא, וזה הבדל גדול", מדגיש עקיבא.

פרוטאולוג'יקס נותרה חברה מסוכנת למדי וייחודית בקרב החברות המונקפקות מבחינתה מרחק שלה מן השוק. מוצרי החברה עדיין נמצאים בשלב הפרה-קליני (ניסויים בחיות) או אפילו פני כן - המוצרים עליהם נחתם הסכם עם חברת גלקסו סמית'קליין נמצאים בשלב גילוי התרופה, כלומר עדיין אין בעצם מוצר.

החוזים שחתמה החברה מול טבע ומול גלקסו וכן המוצרים שהיא מפתחת באופן עצמאי, אמורים להניב הכנסות מהותיות רק בשלבים הרבה יותר מאוחרים, כלומר בעוד שנים. החברה הסבירה בעבר כי תוכל להגדיל הכנסותיה על ידי חתימת הסכמים נוספים מסוג זה על מוצרים נוספים שלה, במיוחד עכשיו לאור ההכרה לה זכתה הפלטפורמה הטכנולוגית שלה, אך גם בחוזים הבאים, אם וכאשר יחתמו, כנראה יהיה התשלום הראשוני קטן מאוד, וההסכם עדיין מהווה כרטיס לוטו, עם פרס גבוה במיוחד, אך להגרלה שתיערך רק בעתיד.