נכנסים לסרטים

יכול להיות שבלי להיות מודעים לכך, אתם מבצעים טעויות השקעה שנובעות מכשלים לוגיים *וגם: תעשיית הקולנוע עושה קאמבק, ולנו יש השקעה נחמדה בתחום / זיו סגל

כשנחזור בקרוב לנתח תובנות מהספר "להב היהלום" (עליו כבר כתבנו כאן, לפני שבועיים), נדבר על המרכיב החשוב של הדמיון ביחס לעתיד, כחלק מהתהליך של השגת יעדים בתיק.

אבל שימוש בדמיון אינו אומר להיעזר בו כדי למצוא משמעויות סטטיסטיות בעבר או בהווה, במקומות שבהם יש בסך הכל אקראיות. אם תרצו, השילוב בין ראייה מפוכחת לבין מה שאפשר לקחת מספרים רוחניים כמו "להב היהלום" יכול להיות מתומצת במשפט: "דמיין את העתיד ותגיע אליו, דמיין הצלחות מהעבר ותישאר שם".

כאשר מנתחים תוצאות של השקעות, כמו של הימורים ואירועים אחרים, הבנה סטטיסטית היא עמוד התווך. כאשר בונים חזון עסקי, דמיון וחזון דוחפים את הסטטיסטיקה הצידה. אלי אברמוביץ, הדירקטור שלנו לענייני קבלת החלטות, עוזר לנו לוודא שנסתכל על תוצאות העבר בצורה ריאליסטית ומפוכחת. השורות הבאות הן שלו.

מקסם שווא

מי מאיתנו לא ראה בימי חייו "קוסם"? לא כזה ששולף שפנים מהכובע, אלא כזה שיודע לנבא מה יקרה בשוק ההון, לאתר מניות ספציפיות ולחזור אליכם אחרי מספר שבועות, ולהגיד: "אמרתי לכם". לאחרונה קיבלתי מספר שאלות ביחס לדעתי על המלצותיו של "קוסם" כזה, שהצליח להמליץ על מספר מניות שהיכו את השוק (אגב, הוא בסך הכל בן 14).

מזה כשנה אני שותף בדירקטוריון "קניון המניות". תיק הקניון מבוסס על ניתוח טכני אבל כפי שהקורא המתמיד יודע, הוא מחוזק על ידי פרמטרים נוספים כמו ערך וכל שאר הפרמטרים שנכללים תחת המודל הקונספטואלי. ההנחה היא ש"קסם" המבוסס על הכלים הללו יוביל לקבלת החלטות מיטבית, ויעשה את העבודה. כששמעתי חלק מהסיפורים על הקוסם בן ה-14 נזכרתי ב"כשל המהמר", והחלטתי לחדד כאן את הנקודה.

מהו "כשל המהמר"? על פי לודוויג פון מיזס (כלכלן יהודי מבריק שנמלט מציפורני הנאצים לארה"ב), הכשל הזה נובע מאי הבנה נפוצה ביחס לכללי ההסתברות, שבה מבלבלים בין ההסתברות הכללית במחלקה מסוימת של אירועים, לבין ההסתברות למקרה מסוים בתוך המחלקה. באופן ספציפי, כשל המהמר הוא ההנחה שישנה הסתברות רבה יותר להתרחשות אירוע אקראי משום שהוא לא אירע במשך זמן רב, או שישנה הסתברות קטנה יותר לחזרה של אירוע אם הוא התרחש מספר פעמים ברצף.

לדוגמה, שוו בנפשכם שבמהלך 20 זריקות מטבע הוא נפל בכל פעם על "פלי". כשל המהמר הוא להניח שהסיכוי שבפעם ה-21 המטבע ייפול על "עץ", גבוה מהסיכוי שהוא ייפול על "פלי". צורת חשיבה כזו מעידה על אי ההבנה של ההסתברויות, כיוון שבזריקה של מטבע (כזה שמכונה בספרות "מטבע הוגן") הסיכוי שהוא ייפול על "עץ" או על "פלי" יהיה לעולם 50% בכל הטלה.

גם משקיעים לוקים בכשל המהמר. לדוגמא, ייתכנו מקרים בהם משקיעים יממשו תיק מניות טוב ובעל פוטנציאל גדול לעלייה, כיוון שהוא עלה בכמה ימי המסחר האחרונים, מתוך הנחה שכל דבר טוב נגמר. אם המימוש נובע מסיבות של ניתוח טכני או סיבות כלכליות אחרות, זה כמובן בסדר גמור. אבל מימוש רק משום שהמניה עלתה, משול להימור על "עץ" רק משום שלפניו חזינו בשורה של "פלי".

דוגמא נוספת היא משקיעים שימשיכו להחזיק מניה שירדה בכל אחד מימי המסחר האחרונים מהטעם שמה שיורד חייב לעלות. שוב, אם המשקיעים חושבים שהמניה מתומחרת בחסר והשוק נראה מבטיח - זה מקובל. אבל אם השיקול המכריע הוא העובדה שהמניה ירדה ולכן היא חייבת לעלות, יש לנו שוב נפילה ב"כשל המהמר".

האדם מחפש משמעות

כאן המקום לציין גם את "כשל המהמר ההפוך", שהוא כשל לוגי המבוסס על הקבלה או הצלבה. במקרה הזה מדובר על ייחוס משמעות וסיבתיות לאירוע אקראי, על בסיס התפיסה שהישנות של התרחשויות אקראיות ובלתי תלויות, קשורה או משפיעה על ההסתברות להתרחשות עתידית. ובמילים פשוטות יותר, הכשל הוא המסקנה שאם שורה של אירועים עצמאיים שסבירותם נמוכה אכן התרחשה, זה מעיד על כך שיש לזה סיבה.

הסיבה העיקרית לקיומו של הכשל הנפוץ טמונה, ככל הנראה, בנטייה הקוגניטיבית להתייחס לרצפים של פעולות עצמאיות קודם כל כרצף, ולנטייה הנוספת לחתור לגלות משמעות וסיבתיות גם במקום שבו הם אינם קיימים. זה אולי אחד ההסברים האפשריים לקיומה של תופעת הקוסם בה פתחנו. לסיכום, על מנת להימנע מליפול בכשל המהמר על המשקיעים להקפיד לקבל החלטות בצורה מסודרת. החלטות קנייה או מכירה ניתן לקבל משיקולים טכניים או משיקולים של ערך, אבל בוודאי לא על בסיס אמונות סטטיסטיות שגויות.

השקעה בתלת מימד

עד כאן דבריו של אלי אברמוביץ'. מכאן, מספר עדכונים: ב-24 בפברואר מכרנו IHG וקנינו LGF. תעשיית הקולנוע זוכה לאחרונה לעדנה, בין היתר בזכות הגידול במספר סרטי התלת מימד. Lion Gate Entertainment (LGF) עלתה לאחרונה לכותרות בשל רכישות שמבצע קארל אייקן, שמעוניין להגדיל את החזקתו בה.

אייקן מבצע מהלכים פיננסים ואחרים בחברות בהן הוא משקיע, במטרה להציף ערך לבעלי המניות. לא תמיד הוא עושה את זה ב"רוח החברה", ולא תמיד זה מצליח, אבל במקרה של LGF זה התלבש מבחינתנו על המומנטום שיש לתעשיית הקולנוע, ועל מצב טכני אטרקטיבי. כך שנראה שמדובר בספקולציה מעניינת.

החברה מפיקה סרטי קולנוע, תוכניות טלוויזיה ובידור ביתי. מדובר בחברה קטנה יחסית עם שווי שוק של כ-600 מיליון דולר. לא נתקלנו בהמלצות כלכליות למניה ואנחנו מסתמכים על אינטואיציה, רכישות אייקן והניתוח הטכני. נראה שהסיכון לא גדול, השאלה היא כמה מהר, אם בכלל, נראה כסף.ביום שישי מכרנו את EMR, והגדלנו באופן שווה את האחזקה באחזקות הכי קטנות שהיו בקניון: SWHC, BAC, RIMM, HQS, KO, CVX. הקטנו גם ב-VE שקצת תקועה לטובת GLW.

הגנה על תיק הקניון: נפתחה ביום שלישי לפי 1097 (S&P 500). נסגרה לפי 1101. 9,000 דולר נגרעו מהתיק. הגנה מתחת ל-1091.

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician - CMT, ויועץ לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן