"החברה שאני מקים תהיה ללא הנהלה, וכולם יהיו בה שותפים"

היזם הסדרתי דורון מרקו משקיע 10 מיליון דולר במיזם חדש עם מודל "סוציאליסטי" ■ הקונספט כבר ברור: White צפויה להיות ייחודית מסוגה בעולם, בעיקר מבחינת יחסי העבודה ושיטות התגמול

היזם הסדרתי דורון מרקו מתכנן להקים חברה חדשה לייזום רעיונות עסקיים, בהשקעה אישית של כ-10 מיליון דולר. המיזם, שייקרא White, עדיין נמצא בחיתוליו, אבל הקונספט כבר ברור מבחינת מרקו: White צפויה להיות ייחודית מסוגה בעולם, בעיקר מבחינת יחסי העבודה ושיטות התגמול.

לחברה החדשה הוא מתכנן לגייס כ-7-8 עובדים מבין אלה שמלווים אותו בשנים האחרונות. אף שמרקו עצמו יביא את מלוא ההשקעה, החברה תהיה לדבריו שותפות בין כל העובדים והרווחים יחולקו ביניהם, כנראה באופן שוויוני, לאחר הקצאת סכום קבוע מראש לתרומה לקהילה.

לפי המודל, בכל שנה יעבוד הצוות על 6-7 רעיונות, אשר יימכרו החוצה, לפי מרקו, ברגע שהצוות "ישתעמם" מהם. לדבריו, "תמיד אפשר למצוא למי אפשר למכור מיזם, זו רק שאלה של מחיר".

תחומי הפעילות של המיזם יהיו מגוונים. לצוות שלו יש רקע מתחומי הביומד, הקלינטק וההיי-טק הקלאסי. בנוסף, תזמין החברה סטארט-אפים צעירים לבדוק את הרעיונות שלהם במעבדות שתקים, ללא תמורה.

מרקו מודה שלא הצליח עד היום לגייס לחברה כסף חיצוני, ולכן יצטרך לממנה בעצמו: "קרנות הון סיכון בוודאי לא מכירות במודל כזה. גם לאנג'לים קשה מאוד להסביר מדוע אתה מחלק את הכסף שלהם לעובדים, וזה מובן. לדעתי, זו הדרך להצליח לא רק בתהליך אלא גם בתוצאה, אבל חובת ההוכחה עליי".

"כסף אינו המטרה"

מרקו מגיע למיזם החדש עם רקע נרחב בהקמת חברות. הוא ייסד את חברת טוליפ מדיקל, שהיום מוביל היזם שמעון אקהויז והוא משמש בה כדירקטור. מרקו גם הקים את חברת הקטטרים D-Crown, ולפני-כן את חברת המסכים הדקיקים סיטאלה, לה הייתה פעילות ייצור ומכירות ענפה במזרח הרחוק, וכן את חברת המו"פ X-Analogy, שמכרה פטנטים לחברות אלטרוניקה.

על המיזם החדש סיפר מרקו בסדנה שערך פורום MIT ליזמות באוניברסיטת תל אביב, בראשות אלה מטלון. במסגרת הסדנה נפגש מרקו ארבע פעמים עם יזמים צעירים, מתוך מטרה לתרום להם מניסיונו ולהנחותם באופן אישי בהתמודדות עם התהליך של הקמת חברה.

המפגש הראשון הוקדש לעצות להקמה וניהול של חברה בשלבים ראשוניים. "עלה בראשיכם רעיון לחברה. כיצד ניתן לדעת שהוא טוב?", שאל מרקו, וסיפק את התשובה המפתיעה: "לעולם לא תדעו. אי הוודאות תלווה אתכם לאורך כל הדרך, והיא חלק קריטי בתהליך. היא תגרום לכם כל יום לשאול האם אתם אכן מפתחים את המוצר הנכון. רק כך תוכלו לשמור על גמישות אמיתית. כל יום צריך לבחון לא רק כמה התקדמנו, אלא האם המטרות עוד רלוונטיות והאם הנחות היסוד עדיין תקפות".

מרקו ביקר את הסטארט-אפיסטים שמקימים חברות במימון כספי הון סיכון מיום היווסדן. "יזמות נכונה אינה להחליף עבודה בטוחה אחת באחרת". מאוחר יותר אמר גם כי "כסף לא צריך להיות המטרה. כשאני התחלתי, לא היה לי מה לאכול. אכלתי לחם ומים. המטרה צריכה להיות לעשות את הטוב ביותר שאפשר, אבל גם כאן - לא משום שאתה רוצה לראות את המוצר שלך בשוק, או לבנות חברת ענק ושכולם יודו לך, אלא כי אתה רוצה לעשות תהליך נכון ומלמד. זה הערך העליון מבחינתי והוא מביא בסוף גם את הכסף".

מבחינת תכנון המוצר, הוא המליץ להעדיף מוצר שניתן להגיע עימו לשוק ללא שותף גדול, ולא מוצרים שנועדו להשתלב במוצרים קיימים. "אם אתה חייב שותף, תגייס אותו לעניין לפני שאתה משקיע מאמצים", הוסיף.

סביב סוגיית המנהיגות אמר מרקו, כי "מנהיגות בעיניי היא אמינות. העובדים יודעים שתמיד אגיד להם את מלוא האמת וזה דורש ביטחון עצמי". מנגד, מרקו מצפה מעובדיו להקדיש לו את חייהם בכל שעות היממה, אבל מזהיר מפני העמסת יתר: "אם העובד קרס, זו בעיה ניהולית שלך". משנתו היא שצריך לבחור צוות נכון ולא לפטר עובדים, אלא במקרים קיצוניים ביותר.

"תסיימו בכל יום משימה אחת"

מרקו הוא מאמין גדול באמנות הנדנוד וגורס כי "אנשים לא משתמשים מספיק במילה 'בבקשה'". פעם השגתי פגישה עם מנכ"ל חברת פאלם לאחר שדיברתי עם המזכירה כל יום לאורך חודשים ואף שלחתי לה פרחים. בסוף המנכ"ל התלהב ובנה לנו על חשבונו מפעל בטייוואן".

בעניין ניהול הזמן, אמר כי "חשוב לנהל את החברה מתוך תפיסה שכל יום הוא קריטי. יום שלא מוצה, עלה 50 אלף דולר סתם". בהתאם, מרקו המליץ "לשאוף לסיים בכל יום לפחות משימה אחת. תתפלאו כמה קשה לעשות זאת".

לסיכום, אסף מרקו מהמשתתפים את כל הרכיבים שלדעתם דרושים כדי ליצור סטארט-אפ מוצלח, והוסיף אותם לרשימה מתארכת על-גבי הלוח. "הצרה היא שמספיקה תקלה באחד מאלה, כדי שהחברה לא תצליח", סיכם. "אבל אם תהיו אופטימיים, גמישים ונחושים, הכל אפשרי".