ראש ממשלת סין מרגיע: נמשיך לתמוך בכלכלה

וון ג'יאבאו מבטיח לרסן את מחירי הנדל"ן המאמירים ולשלוט באינפלציה, אך באותה נשימה ציין כי "אין מספיק גורמים פנימיים שיתמכו בצמיחה הכלכלית"

וון ג'יאבאו, ראש הממשלה של סין, שיגר היום (ו') מסר הרגעה לשווקים כשאמר כי הכלכלה הסינית עדיין זקוקה לתמיכת הממשל - והיא תקבל את התמיכה הזו.

מתחילת השנה החלה סין לסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה בה נקטה במהלך המשבר, וזאת על מנת לרסן את קצב מתן האשראי שהביא לניפוח מחירי הנדל"ן ונכסים אחרים, ולחששות מהיווצרות בועה בסין. הצעדים בהן נקטה סין הביאו לירידות של 6.5% בבורסה הסינית מתחילת השנה, ומשקיעים בעולם חששו כי הכלכלה הסינית, שצפויה להוביל השנה את הכלכלה העולמית בשיעור הצמיחה שלה, תאט יתר על המידה.

וון ציין היום כי הממשל ימשיך לשאוף ליציבות מחירים, אולם באותה נשימה אמר כי הממשל ימשיך לתמוך בכלכלה. הוא חזר על יעד הצמיחה של הממשל - 8%, לאחר שהכלכלה צמחה ב-8.7% בשנה החולפת.

"הסיכוניים החבויים במערכת הפיננסית עולים", אמר וון, והוסיף: "נרסם את מחירי הנדל"ן המאמירים".

וון ציין כי "אין מספיק גורמים פנימיים שיתמכו בצמיחה הכלכלית", כך שיש צורך בתמיכה חיצונית, קרי זו של הממשל. בדצמבר 2008 השיק הממשל הסיני תוכנית תמרוץ פיסקאלית בהיקף גרנדיוזי של 586 מיליארד דולר ושחררה את הרסן במתן ההלוואות על ידי הבנקים המסחריים, כל זאת כדי להניע מחדש את גלגלי הצמיחה. כ-3 חודשים לאחר מכן הואץ קצב הצמיחה בסין ובעולם כולו, והחל הראלי הגדול בשווקים הפיננסים.

לדברי וון, סין תשאף להוריד את היקף מתן ההלוואות החדשות ל-7.5 טריליון יואן (1.1 מיליארד דולר) השנה, לעומת 9.59 טריליון יואן ב-2009. בנוסף, הבנק המרכזי ישאף להוריד את היצע הכסף (M2) לכ-17% מ-28%. וון ציין עוד כי תחזית האינפלציה של הבנק המרכזי עומדת על כ-3% השנה, לעומת אינפלציה של 0.7% ב-2009.