שנה להתאוששות מהמשבר: מזרח אירופה הובילה את הראלי

מדד MSCI העולמי טיפס 70% ■ המדדים של הבורסות במזרח אירופה ובאסיה הובילו את הראלי שהחל ב-9 במארס 2009, כאשר מדד UEI של אוקראינה זינק פי 4 ■ אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות: "הסיכויים למשבר נוסף בשנה קרובה כפי שגורסים רבים נמוכה והשווקים ימשיכו במגמה חיובית"

שוקי העולם מציינים שנה לראלי שהחל לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, הביע אמון בוול סטריט ב-9 במארס 2009, לאחר שמדד S&P 500 נפל לרמה של כ-700 נקודות. מאז, מדד S&P 500 טיפס ב-68%.

במקביל, מדד MSCI העולמי טיפס ב-70%, לאחר שנפל לשפל של 13 שנה בעקבות קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008.

המדדים של הבורסות במזרח אירופה ובאסיה הובילו את העליות, כאשר מדד UEI של אוקראינה זינק פי 4. המדדים המובילים של קזחסטאן, רומניה, רוסיה, הונגריה, אסטוניה וקפריסין טיפסו פי 2.

"פעילותו הנחושה והאגרסיבית של ה'פד' בשילוב תוכניות החירום לסיוע של הממשל הן שהובילו לראלי של השנה האחרונה", אמר ל"גלובס", אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות.

"הסיכויים למשבר נוסף בשנה קרובה כפי שגורסים רבים נמוכה והשווקים ימשיכו במגמה חיובית. בשנה הקרובה נראה את יו"ר ה'פד', בן ברננקי, מעלה את הריבית עם התאוששות הכלכלה האמריקנית וכלקח מטעויותיו של גרינספאן בתחילת העשור הקודם כשהותיר את הריבית נמוכה לאורך זמן".

"האבטלה בארה"ב תמשיך לרדת בקצב איטי, מה שיביא לשיפור נוסף בכלכלה. האיחוד האירופי נמצא בצומת דרכים ובשנה הקרובה נראה לאיזה כיוון הוא הולך. המשבר היווני, כמו גם משברים אפשריים נוספים במדינות האיחוד, יעמידו את מדינות האיחוד האירופי במבחן. אני סבור שתהיה הירתמות לעזרה למרות הקשיים מבית של חברות האיחוד. האירו צפוי להיחלש על רקע המשבר ותוכניות הסיוע", הוסיף גלאי.

גם שוק הסחורות נהנה מעליות חדות בשנה האחרונה. מחיר הנפט הציג תשואת יתר ביחס ל-S&P 500, כשטיפס ב-75% ונסחר כעת מעל רמת 81 הדולר לחבית. מאז תחילת השנה, הנפט עלה ב-3% בעוד שה-S&P 500 עלה ב-2%.

"השווקים המתעוררים התגברו על שפעת קשה והצליחו להציג התאוששות מרשימה", אמר שיין אוליבר, אנליסט בבית ההשקעות AMP. "באשר לשווקים המפותחים, הסרטן הפך לשפיר".