פישר בדרך לקדנציה שנייה? הושגה פשרה בשכר בבנק ישראל

גלובס tv (עדכון) - זאת לאחר קרב בין פישר לאוצר בדיון מיוחד בוועדת הכספים לגבי חוק בנק ישראל ■ פישר התבדח: "הצענו לאוצר שאנחנו נפקח על השכר שלו והוא יפקח על השכר שלנו"

הושגה פשרה בנושא מנגנון הפיקוח על השכר בבנק ישראל, ביוזמת יו''ר ועדת הכספים, משה גפני. המנגנון החדש מקצר את המועדים ואת התהליכים; הוחלט כי לא תוקם "ועדת שכר" המורכבת משלושה שופטים, מהלך שהיה מוסיף לתהליך ישוב סכסוכים בכ-5 חודשים. לפיכך, המועצה המנהלית היא זו שתאשר שינויי שכר ואם האוצר מתנגד - הסוגיה תעבור מיידית להכרעת ראש הממשלה. בצורה כזו, התהליך יימשך עד חודשיים ולא תשעה חודשים.

"זה דיון לא פשוט ולא קל. לא הצלחתי להגיע לפתרון על אף שהתייעצתי עם לא מעט אנשים. אנו נצטרך לעשות מאמץ לרבע את המשולש הזה. בנק ישראל רוצה עצמאות ולכן הוא מבקש יחס שונה לעומת שאר המגזר הציבורי. מצד שני יש את האוצר שאינו רוצה את היחס המיוחד כי הוא חושש מהשלכות רוחב. מצד שלישי, יש את ההסתדרות ואת העובדים הטוענים כי במנגנון המוצע הם מאבדים את זכותם. הפשרה שאליה היגעו הממשלה והבנק היא משונה".

כך אמר הבוקר (ג') בפתח הישיבה יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, בדיון מיוחד שהתקיים בוועדה סביב סוגיית הפיקוח על השכר של עובדי בנק ישראל במסגרת הדיונים על חוק בנק ישראל החדש. "זה נראה כמו סיר חמין שכל אחד מכניס עוד משהו", הוסיף גפני. "חייבים לצמצם את התהליך שהוצע. אני מעוניין להוציא את ראש הממשלה מהחוק".

מי שבלט בהיעדרו מהדיון הוא שר האוצר יובל שטייניץ. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שנכח בדיון, הסכים גם הוא כי מדובר ב"עניין מסובך". לדבריו, כשהגעתי לארץ כעולה חדש חשבתי שניתן לעשות את מה שעושים כולם בעולם: לתת לבנק לקבוע את השכר של עצמו. אבל לאחר זמן מה הבנתי שלאור היסטוריית הסכסוכים העשירה סביב השכר בבנק ישראל, לא נוכל לעשות זאת".

פישר הסכים שיש צורך בפיקוח חיצוני על שכר העובדים בבנק ישראל, אך במקביל שיגר עקיצה לעבר האוצר: "הצעתי פעם שהאוצר ייתן לנו את היכולת לפקח על השכר שלהם ואנו ניתן להם לפקח על השכר שלנו. הם לא הסכימו. הכלי הזה בידי האוצר פוגע בנו. אני מסכים שבעבר היו עיוותים ולכן הסכמתי שלא נתחיל את העבודה על החוק עד שלא נגיע להסכם שכר חדש; וזה קרה ב-2008. ההסכם מתקן את העיוותים וקיבל את האישור של הממונה על השכר. אני לא מסכים עם הסיפורים שאני קורא בעיתון שאנשים בבנק מרוויחים יותר מהמקבילים שלהם במקורות אחרים. השכר בבנק ישראל מתחיל להשתנות".

"פתח לבעיות"

פישר הגדיר את הדיונים עם האוצר בסוגיה זו כ"קשים", וסירב בתוקף לפתוח מחדש את ההסכמים אליהם הגיע בנק ישראל עם האוצר.

"אם נפתח את ההסכמים, זה פתח לבעיות", אמר פישר, שכהונתו תסתיים במארס הקרוב ועדיין לא ידוע אם הוא ימשיך לקדנציה נוספת, מה שככל הנראה ייקבע בהתאם להתפתחויות סביב חוק בנק ישראל כאמור. "אני רוצה שתבינו שאם נתחיל לפתוח את ההסכמים - לא נגיע לשום מקום".

עופר עיני, שהתייצב לצד בנק ישראל, אמר היום בדיון: "אני מופתע מהדברים של פישר. עשו הסכם בין הנגיד, ראש הממשלה והאוצר; שכחו שיש עוד גורם בעניין: העובדים. המנגנון המוצע מאיים על זכות השביתה של העובדים. אני שואל אתכם: האם אתם רוצים בבנק ישראל 270 ימי שביתה? אם הנגיד יכול להכריע גורלות בעולם הכלכלי והוא מספיק אחראי, אני מניח שלבטח הוא יכול לפקח על שכר העובדים".

עיני הציע שהמועצה המנהלית, שחלק מהחברים בה נבחרים על ידי האוצר, תפקח על השכר בבנק ישראל. "אני לא מוכן שהמילה האחרונה תהיה של האוצר", אמר עיני. "לקחו מנגנון של 270 יום שיהרוס את בנק ישראל. רוצים פשרה? תנו לי חצי שעה, אני מביא פשרה".

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, ציין כי "הסברנו לנגיד שישראל איננה ארה"ב, עם כללים שונים והוויה שונה. כשהגעתי למשרד האוצר, לפני שנה וחצי, לא הכרתי את כל ההיסטוריה. הבנתי מייד את גודל המצוקה של הבנק. הבנתי את התחושות הקשות של הנגיד. לפני שפישר הגיע, לא היה פיקוח על השכר והבנק עשה ככל שעלה על רוחו; ראינו תוספות שכר, הוצאות ועוד. עובדי הבנק התרגלו לנורמות בעייתיות. אני פקיד וחובתי לתת את חוות הדעת המקצועית שלי ואני אומר לכם: הפשרה הזו פירושה הסרת הפיקוח הממשלתי על השכר ובכך אתם מובילים לקריסה המוחלטת של המערכת השכר במדינת ישראל".

בכיר באוצר אמר ל"גלובס", כי "החתן והכלה הסכימו על הכל, פתאום הגיעה החמה ומנסה לחמם את הגזרה (הכוונה לעופר עיני). מה שמסתמן זה שלא יהיו שינויים בחוק בנק ישראל".

בתום הדיונים היום הצהיר גפני שבכוונתו להביא לאישור החוק מחר או לכל המאוחר מחרתיים (ה').