תמרור אזהרה ממזרח: ראש ממשלת סין מזהיר מפני מיתון נוסף

ון ז'יבאו דוחה את הקריאות לייסוף היואן וקורא לארה"ב להפסיק את הידרדרות הדולר: "אני לא מבין כיצד מדינה יכולה להביא לפיחות של המטבע שלה ובמקביל קוראת למדינות אחרות לייסף את המטבע שלהן"

ראש ממשלת סין, ון ז'יבאו, דחה את הקריאות לייסוף היואן והזהיר מפני גלישה למיתון עולמי נוסף, או כפי שהוא מכונה בפי רבים - "תרחיש W". במסיבת עיתונאים שנתית אמר היום (א') ון לעיתונאים זרים, כי היואן, המטבע הלאומי של סין, אינו מוערך בחסר ושיגר עקיצה לעבר ארה"ב שקוראת לסין לייסף את היואן.

"אינני סבור שהיואן מוערך בחסר", אמר ון. "אנו מתנגדים לפרקטיקות של הטחת האשמות הדדיות בין מדינות או בנקיטת צעדים שיגרמו למדינות מסוימות לייסף את המטבעות שלהן. זה לא מועיל".

ון ציין כי הייצוא ממדינות אירופה וארה"ב לסין הינו איתן יותר מהייצוא שלהן לכל חלק אחר בעולם. סין הפסיקה לייסף את היואן באמצע 2008 על רקע המשבר הכלכלי שפגע בייצוא שלה. במערב מאשימים את סין מזה שנים רבות בשמירה מכוונת על יואן נמוך, מה שפוגע בסחר העולמי ומעניק לסין יתרון בייצוא על פני מדינות אחרות, ותוך כך פוגע במדינות המערב.

אך ון לא מתרגש מהקריאות. סין היא המחזיקה השנייה בגודלה של אג"ח ממשלתיות אמריקניות, בהיקף של 894.8 מיליארד דולר, אולם בחודש דצמבר היא הקטינה את החזקותיה באג"ח אמריקניות זה החודש השני ברציפות. על רקע היחלשות הדולר בשנה האחרונה, סין אותתה מספר פעמים כי בכוונתה לגוון את יתרות המט"ח שלה ולהחזיק גם נכסים שאינם דולרים.

היום, ון קרא לממשל האמריקני "לנקוט בצעדים קונקרטיים כדי להרגיע את המשקיעים באשר לביטחון הנכסים הדולריים". במילים אחרות, ראש ממשלת סין קרא לארה"ב לייסף את הדולר.

"מה שאני לא מבין זה כיצד מדינה יכולה להביא לפיחות של המטבע שלה ובמקביל לקרוא למדינות אחרות לייסף את המטבע שלהן", עקץ ון את ארה"ב. "לדעתי, זה פרוטקציוניזם".

ון הזהיר גם מפני גלישת הכלכלה העולמית למיתון נוסף. כלכלנים ידועים אחרים בעולם, כגון נוריאל רוביני, הזהירו מפני "תרחיש W" וכניסה למיתון נוסף ב-2011, אולם ון הוא האישיות הפוליטית הבכירה ביותר עד כה שהזהירה מכך. הוא ציין את הסיכונים הקיימים במערכות הפיננסיות ואת שיעורי האבטלה הגבוהים, בעיקר במדינות המערב.