כלכלני לאומי: המשקיעים מתעלמים כיום משורה של סיכונים

בשוק האג"ח האמריקני תימשך זחילת התשואות כלפי מעלה לאורך 2010 ■ התשואות באג"חים של ספרד ואירלנד לא מצדיקות השקעה

כלכלני בנק לאומי פירסמו הבוקר את סקירת השווקים הבינלאומיים השבועית שלהם. בלאומי לא מתרשמים מעליית התשואות של השבוע האחרון בשוק אגרות החוב האמריקני. "יש לזכור כי מלבד נתוני המאקרו גם הגירעון התופח של ממשלת ארה"ב והיקף ההנפקות הגדול המתוכנן, עתידים לתמוך במגמה של עליית תשואות".

לפיכך, מגמת עליית התשואות תימשך לאורך 2010. יחד עם זאת, "עדיין לא נראים באופק סימנים להיווצרות לחצים אינפלציוניים והכלכלה האמריקאית עדיין ניצבת אל מול אתגרים לא פשוטים שאחד העיקריים שבהם הוא שיעור האבטלה הגבוה במונחים מקומיים. בשל כך, תהליך עליית התשואות צפוי להיות הדרגתי ומתון ולהתקיים בסביבת מסחר תנודתית. תשואת אגרות ממשלת ארה"ב כיום אינן מגלמות פוטנציאל לרווחי הון משמעותיים, לפיכך משקיע המעוניין באפיק זה רצוי שיימצא בחלק הקצר של העקום", אומרים בלאומי.

בנוגע להתרחשויות בשוק האג"ח האירופאי מציינים בלאומי כי "מאז תחילת המשבר סביב יוון אנו מאמינים כי בסופו של דבר יושג הסדר המפרט את עקרונות הסיוע למדינות הגוש שלהן גירעונות גדולים ובמיוחד ליוון. למרות העובדה שלא רק יוון אלא כלל 4 מדינות ה- PIGS סובלות מגירעונות גדולים, רמת התשואות באג"ח של אותן ממשלות להוציא יוון אינה כה גבוהה". כך, אג"ח לשנתיים של ספרד, אירלנד ופורטוגל נסחרות בתשואה לפדיון של 1.5%, 1.7% ו- 1.8% בהתאמה.

מדובר ב"רמת תשואות נמוכה שאינה מצדיקה את רמת הסיכון של השקעה באג"ח של מדינות אלה. למרות שאנו לא סבורים שמדינות אלה תגענה לחדלות פירעון, הרי שתסריט של עליית תשואות והפסדי הון הוא בהחלט אפשרי".

המקרה היווני הוא שונה ואג"ח ממשלתית לשנתיים נסחרת בתשואה לפדיון של 4.8%, רמה גבוהה יחסית ה"קורצת" למשקיעים. להערכתם, השקעה זו עודה מסוכנת, צפויה לסבול מתנודתיות ואינה מתאימה למשקיעים שונאי סיכון. הגורם המכריע ביכולת פירעון החוב העתידי של יוון, תלוי בהשגת הסכם תמיכה וגיבוי לחוב היווני מצד מדינות הגוש העשירות. השקעה באג"ח של יוון מתאימה רק למשקיעים חובבי סיכון המאמינים שבעת מצוקה יושיטו מדינות הגוש העשירות סיוע למדינות הזקוקות לעזרה.

גם רמת התשואות לאורך העקום הגרמני ומדינות בעלות כלכלות איתנות כדוגמת צרפת והולנד היא נמוכה ומשקפת בין השאר גם עלייה במפלס החרדה של המשקיעים, סביב המתרחש במדינות ה- PIGS. לפיכך במקביל לירידה במפלס החרדה סביב הנושא, צופים בלאומי מגמה של עליית תשואות לאורך העקומים של המדינות העשירות. יחד עם זאת עליית התשואות לא תהיה חדה הואיל והבנק המרכזי יימנע מנקיטת צעדים המיועדים לריסון מוניטארי בשלב מוקדם יחסית.

עדות לסיכונים בפניהם ניצבת כרגע הכלכלה הגולבלית, נתקבלה השבוע עם פירסום הדו"ח הסוקר את התהליכים שהובילו לפשיטת הרגל של Lehman Brother. כפי שעולה מהדו"ח, הממצאים מלמדים כי Lehman Bothers השתמש "בחשבונאות יצירתית" על מנת להסתיר את מצבו האמיתי מעיני המשקיעים. "מדובר בממצאים מדאיגים מאחר וסביר להניח שישנם מוסדות פיננסיים נוספים שנקטו במדיניות חשבונאית שמטרתה לייפות את מצבם".

במידה וזה אכן המצב, יתכן ומצבה של המערכת הפיננסית בארה"ב עשוי להיות גרוע יותר מכפי שמצטייר על-פי דוחותיהם הכספיים של מוסדות פיננסיים מובילים. סיכון זה מצטרף לשורה של סיכונים אחרים העומדים עדיין בפני הכלכלה הגלובלית, מהם נראה כי המשקיעים נוטים להתעלם כרגע ולכל הפחות לייחס להם חשיבות מוגבלת. עקב כך, חוזרים בלאומי וממליצים על חשיפה מנייתית באמצעות תיק מפוזר המכיל חברות בעלות מודל עסקי איתן, שקיפות גבוהה ומאזן יציב.