וול סטריט סיימה במגמה מעורבת; דאו ג'ונס עלה ב-0.2%

הסנאטור דוד חשף את הצעת החוק לרפורמה פיננסית בארה"ב ■ סוכנות מודי'ס הזהירה כי הסיכונים למדינות המדורגות "AAA" גדלים, ובסין מזהירים מפני מיתון נוסף ■ גוגל איבדה 3% ■ טאואר ירדה ב-5.3%

יומו הראשון של שבוע המסחר בוול סטריט הסתיים במגמה מעורבת לאחר שבמרבית שעות המסחר נרשמו ירידות במדדים המובילים. הרקע לירידות היתה הזהרתה של מודי'ס כי הסיכונים למדינות המדורגות "AAA" גדלים, כאשר גם בסין מזהירים מפני מיתון נוסף. נזכיר כי ארה"ב עברה אתמול (א') לשעון קיץ, כך שלמשך השבועיים הקרובים - עד שניישר קו - המסחר יחל ויינעל שעה מוקדם מהרגיל.

מניות הפיננסים הגיבו ברובן בירידות לרפורמה הכוללת אותה הציג הערב הסנטור כריסטופר דוד, יו"ר ועדת הבנקאות בסנאט. פרטי הרפורמה כבר זרמו בימים האחרונים לתקשורת ומהם עלה כי הרפורמה קוראת להגברת הפיקוח הרגולטורי על המוסדות הבנקאיים והפיננסיים השונים בארה"ב, בכלל זה הגברת הפיקוח על פעולות הלוואות, השקעות ומסחר. דוד קרא לשינוי הרגולציה על הסקטור הפיננסי אותה הגדיר "Hopelessly inadequate".

במסיבת העיתונאים אמר הסנטור דוד כי תוכניתו "תשקם את האופטימיות ביחס לכלכלה, את האמון בוול סטריט ואת היציבות ברחוב הראשי של כל עיר". הרפורמה שהיא הגדולה ביותר שהוצעה בארה"ב מאז שנות ה-30' של המאה שעברה, בעתיו של ה"שפל הגדול", תיצור חוקי רגולציה חדשים שמטרתם מניעת סיכונים חריגים מלהיווצר במערכת הפיננסית, וכן תיצור דרכים לסגור בנקים שאין להם פיתרון והם מאיימים על היציבות הכלכלית". התקציב לרפורמה כולל מימון סוכנות להגנה על הצרכן וכן כוללת ההצעה את "חוק וולקר", המהווה רגולציה על קרנות גידור ונגזרים, לפיה יאסר על הבנקים להחזיק או להפעיל קרנות גידור נושא נוסף בו מטפל החוק הוא הסמכות לפצל מוסדות פיננסיים ה"גדולים מכדי ליפול".

מניות רשתות השיווק בלטו הערב לחיוב ונהנו ברובן מעליות, זאת לאחר שוול מארט זכתה בהעלאת המלצה ל"קנייה" מ"החזק" מסיטיגרופ. חיזוק נוסף מתקבל מנתוני המאקרו שפורסמו היום והצביעו על צמיחה מפתיעה בתפוקה התעשייתית ועל ירידה מתונה מהצפי בפעילות הייצרנית באיזור ניו יורק.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הודיעה כי אמנם אין סכנה ליציבות דירוג ה-"AAA" של המדינות המתועשות, ובכללן ארה"ב, גרמניה, צרפת ובריטניה. אך יחד עם זאת, במודי'ס מציינים כי הסיכון ליציבות הדירוג עלה לאור "שבריריותה" של ההתאוששות הכלכלית במספר מדינות מתועשות, שמרביתן יישמו מדיניות מוניטארית מרחיבה ואגרסיבית. "המהלכים של הממשלות חושפות אותן לסיכון משמעותי עם יישומן של אסטרטגיות היציאה שעלולות לערער את יציבות דירוגי האשראי" אמרה ארנואה מארה, סגנית נשיא מודי'ס, שכתבה את הדו"ח.

"האווירה בעולם היא של צרות צרורות במאזני הממשלות. הגענו למצב של יחס חוב תוצר של 80% נחשב נורמלי, אך יש לזכור שיחס שכזה כיום הינו הרבה יותר מסוכן מיחס דומה לפני המשבר, היום כדי לממן אותו צריך להתחרות בממשלות רבות", אומר אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים.

בתוך כך, ראש ממשלת סין, ון ז'יבאו, הזהיר אתמול מפני גלישה למיתון עולמי נוסף, או כפי שהוא מכונה בפי רבים - "תרחיש W". הוא ציין את הסיכונים הקיימים במערכות הפיננסיות ואת שיעורי האבטלה הגבוהים, בעיקר במדינות המערב.

נציין עוד כי שרי האוצר בגוש האירו נפגשים בבריסל, כשיוון נמצאת שוב במוקד העניינים, והספקולציות גוברת סביב השאלה כמה ואיזו תמיכה עשויות המדינות להציע לה.

מה היה ומה יהיה

רצף העליות הארוך ביותר מאז ומעולם בחוזים העתידיים הקשורים למדד ה-S&P 500 מראה שאמונם של המשקיעים בכלכלה האמריקנית הולך וגובר. "זה איתות שורי. יש אמון גדול יותר בשוק המניות. רווחי החברות היו חיוביים, יחסית", אמר סטפן ליבר, סמנכ"ל השקעות ב-Alpine Woods Capital Investors.

החל מה-25 בפברואר, החוזים לקניית ה-S&P 500 ביוני 2010 טיפסו ב-11 יום והוסיפו 4.5% לערכם ל-1,146.6 נק'. בעוד שהחוזים העתידיים עוקבים בד"כ אחר המדד, הם אינם עושים זאת באופן נוקשה. ה-S&P 500, שנמצא קרוב לשיא של 17 חודשים, עלה ב-9 מתוך 11 ימי המסחר האחרונים, ובשבוע החולף הוא הוסיף 1%, בעקבות נתוני מאקרו שהצביעו על התאוששות בביקושים של הצרכנים - עלייה מפתיעה במכירות הקמעונאיות וירדה במלאים הסיטונאיים.

את העליות הללו הניעו גם התחזיות להתאוששות הדו-שנתית - הגדולה ביותר מאז 1994 - ברווחי החברות. לפי צפי האנליסטים, רווחי החברות במדד ה-S&P יצמחו השנה ב-26% ובשנה הבאה - ב-20%. עפ"י סוכנות "בלומברג", למעלה מ-72% מהחברות במדד זה היכו את התחזיות ברבעון הרביעי. זהו השיעור השני בגודלו מאז החל התיעוד.

עלייה מפתיעה בתפוקה התעשייתית

ב-14:30, שעון ישראל, פורסם מדד האמפייר סטייט למגזר היצרני באזור ניו-יורק לחודש מארס, שירד ל-22.9 נקודות, מרמה של 24.91 נקודות בחודש פברואר, הצפי היה לירידה חדה קצת יותר לרמה של 22 נקודות.

ב-15:15 פורסם כי התפוקה התעשייתית עלתה במפתיע ב-0.1% בחודש פברואר, לעומת צפי לירידה של 0.2%, אאת לאחר עלייה של 0.9% בחודש ינואר. מדד ניצולת הייצור נותר על 72.7%.

חוזה ענק לאלביט מערכות

חברת בואינג הודיעה בסוף השבוע כי קיבלה מחיל האויר האמריקני חוזה המגדיל את אספקת מערכות הפצצה החכמה JDAM ליותר מ-6,000 יחידות. היקף ההזמנה, בשלב זה, יגדל מ-72 מיליון דולר ל-229 מיליון דולר.

ממסמכים שהגישה אפל לרשויות הרגולטוריות עולה כי היא העניקה לסמנכ"ל התפעול שלה, טים קוק, בונוס של 22 מיליון דולר על תפקודו המוצלח כממלא מקום מנכ"ל החברה בששת החודשים שבהם סטיב ג'ובס היה בתקופת מחלה בשנת 2009. אפל נימקה את הבונוס הגבוה ב"תפקוד יוצא מן הכלל של קוק בניהול השוטף של החברה" בזמן היעדרותו של ג'ובס. מספר משקיעים ואנליסטים סבורים כי בבוא היום יירש קוק את ג'ובס בתפקיד, אם כי אפל לא הודיעה מעולם על תוכניות פרישה של ג'ובס.

מניית גוגל איבדה גובה בעוד שמניית ביידו זינקה, זאת לאחר שבסוף השבוע נודע כי החברה מתכננת לסגור את פעילות מנוע החיפוש שלה בסין, זאת לאחר שנכשלו הניסיונות להגיע להסכמים עם גופי הפיקוח בסין.

סיטיגרופ ריכזה עניין, לאחר שביום ו' מניותיה נפלו ב-5% בעוד בשבוע כולו הן טיפסו 18%.

רשת הקמעונאית הגדולה בעולם, וול מארט זכתה להמלצת "קנייה" לעומת המלצה קודמת "החזק" מסיטיגרופ. כמו כן העלו האנליסטים את מחיר היעד למניה ל-65 דולר לעומת 54 דולר בהמלצתם הקודמת. המניה מושכת את מניות הסקטור לעליות שמאזנות את הלחץ בוול סטריט.

אקסון מובייל הודיעה כי השלימה את הסידורים לבניית פרויקט גז טבעי נוזלי בפפואה גינאה החדשה. החברה מעריכה כי ההשקעה הראשונית בפרויקט תהיה 15 מיליארד דולר.

חברת אלביט מערכות זכתה בחוזה משמעותי באוסטרליה. החוזה הוא לאספקת מערכות לניהול שדה המערכה המודרני בהיקף של כ-298 מיליון דולר לשלוש השנים הקרובות.

טבע נמצאת בעיצומו של המכרז לרכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם, כאשר בסוף השבוע שחררה רציופארם נתונים כספיים חלקיים למדי על תוצאותיה ב-2009. לחברה היו מכירות של 1.6 מיליארד אירו אשתקד ו-EBITDA של 307 מיליון אירו.

פרטנר הגיבה להורדת דירוג האשראי שלה ע"י מודי'ס בדרגה אחת ל"Ba1" רמה הנחשבת לרמת חוב בעייתי וכרמת השקעה ספקולטיבית. הורדת דירוג החוב הינה על רקע חלוקת הדיבידנד.

פריגו דיווחה היום כי היא משיקה את הגירסה הגנרית שלה לתרופה ZADITOR המיועדת לטיפול בעיניים, אשר מכירותיה בשנה החולפת הסתכמו בכ-15 מיליון דולר.

דירקטוריון קומטאץ' אישר תוכנית נוספת לרכישה חוזרת של מניות החברה בשוק הפתוח או באמצעות עסקות במשא ומתן פרטי, בסכום כולל של עד 5 מיליון דולר . תוכנית זו ממשיכה את התוכנית הקודמת בשנים 2008-2009, ובמסגרתה החברה רכשה בחזרה מניות בסכום כולל של כ-4.9 מיליון דולר.