רשת הקמעונאות רבוע כחול מצליחה להמשיך במגמת השיפור הרבעוני בתוצאותיה - כך עולה מתוצאות הרבעון הרביעי של 2009 אותן פרסמה הרשת מקבוצת אלון של דודי ויסמן ושרגא בירן.
ואולם, בסיכום שנתי, ובעקבות המהלכים האסטרטגיים שנקטה אשתקד, תוצאות 2009 של רבוע כחול מלמדות על נסיגה, עם ירידה בשיעור הרווחיות התפעולית וברווח הנקי של החברה.
מהשוואה בין 3 רשתות הקמעונאות הנסחרות בבורסה של תל-אביב, עולה כי רבוע כחול מציגה שיעור רווח גולמי גבוה משל שופרסל ורמי לוי .
הרווח הנקי השנתי של רבוע כחול ירד ב-26% לסך של 97.8 מיליון שקל, לאחר שהרווחיות התפעולית ירדה בשיעור דומה והסתכמה ב-3.3%. שיעור הרווחיות התפעולית של שופרסל היה אשתקד 4.5%, ואצל רמי לוי בלט נתון זה לחיוב עם שיעור של 7.4%.
לעומת השחיקה ברווח הנקי השנתי של רבוע כחול, שיפרה שופרסל את הרווח הנקי שלה ב-14% ל-323 מיליון שקל. השורה התחתונה אצל רמי לוי זינקה בשנה החולפת ב-43% ל-73.5 מיליון שקל.
מכירות רבוע כחול ב-2009 ירדו בשיעור מזערי של 1% לסך של 7.35 מיליארד שקל. הרשת הצליחה לשפר את שיעור הרווח הגולמי שלה ל-28%, והיקפו נותר ברמה דומה לשנה קודמת - 2.06 מיליארד שקל.
אצל המתחרות היה שיעור הרווח הגולמי - 26% בשופרסל וברמי לוי 23%.
רבוע כחול נדרשה להוצאות שיווקיות ופרסומיות גבוהות ביותר כדי לשמר את נתח השוק שלה. כתוצאה מכך נשחק הרווח התפעולי השנתי לשיעור של 3.3%, והיקפו היה כ-241 מיליון שקל.
המכירות בחנויות הזהות של רבוע כחול ירדו אשתקד ב-3.9%, בעוד רמי לוי הצליח להזניק מכירות אלה ב-9.9%. בשופרסל מכירות אלה נשחקו אשתקד בפחות מ-0.5%.
שיפור רבעוני ברווח הגולמי
בסיכום הרבעון הרביעי של 2009 שיפרה רבוע כחול את היקף מכירותיה ב-3.5% ל-1.8 מיליארד שקל. עיקר העלייה במכירות מקורה בפתיחת 9 סניפים חדשים, כאשר שיעור העלייה במכירות בחנויות הזהות עלה ברבעון ב-1.6%.
רבוע כחול רושמת גם שיפור ברווח הגולמי הרבעוני, שצמח ב-6% והיווה 28.7% מהמכירות. בשורה התחתונה השתפר הרווח הנקי ברבעון הרביעי ב-1.7%, ל-97.8 מיליון שקל.
עוד לפי נתוני רבוע כחול, היקף המכירות למ"ר ירד ב-2009 ב-4.5% ועמד על 19,023 שקל. לשם השוואה, המכירות למ"ר של שופרסל הגיעו אשתקד ל-21,896 שקל. המכירות למ"ר של רמי לוי בולטות גם בנתון זה, עם יותר מפי 3 - 71,230 שקל.
2009 היתה שנה משמעותית בהתפתחות רשת רבוע כחול, שבמהלכה קידמה מספר מהלכים אסטרטגיים מתוך הנחה שאלה יתרמו בהמשך להגדלת מקורות ההכנסה ונתחי השוק שלה.
בין השאר השיקה רבוע כחול את רשת הדיסקאונט "מגה בול", ייסדה את המותג הפרטי "מגה" והקימה מועדון לקוחות (You), שנכון לתקופת הדו"ח גייסה אליו כ-600 אלף חברים.
לא מודאגים מהתחרות
בשנה שעברה, שהיתה שנת מיתון במשק, התגברה התחרות בשוק הקמעונאות בישראל, ובשל העלויות של אותם מהלכים שקידמה רבוע כחול, בסיכום שנתי ניכרת השחיקה בתוצאות הרשת ביחס לרשת הדומיננטית בישראל - שופרסל, כמו גם ביחס לרשת הקמעונאות הצומחת של רמי לוי.
המהלכים שקידמה רבוע כחול ניכרים כאמור בהיקפי ההוצאות שלה, שהשתרשרו מטה לרווחית התפעולית שנפגעה.
למרות שנראה כי התחרות בתחום לא צפויה להיחלש בזמן הקרוב, ברבוע כחול לא מודאגים ומבקשים להדגיש את המגמה המשתקפת מהמהלכים שקידמו.
לדברי זאב וורמברנד, מנכ"ל הרשת, "הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא, שהשקנו מספר מהלכים אסטרטגיים חשובים כמו מגה בול והמותג הפרטי. כעת אנחנו מתחילים לקבל תוצאות של אותם מהלכים שביצענו, וצריך לבדוק את התוצאות שלנו דרך המגמה.
"הדבר הנכון הוא לראות את הכיוון בו הולכת הרשת: בתחילת 2009 אמרנו שניישם את המהלכים האסטרטגיים ושנשתפר כל רבעון במהלך השנה, ובסיכום שנתי רואים שיפור זה, גם בחנויות הזהות. הרבעון הרביעי של 2009 היה טוב מאוד, ומהווה סימן להמשך מגמת הצמיחה שלנו - צמיחה שתמשיך גם ב-2010 וגם בשנים שלאחר מכן".
עוד מוסיף וורמברנד כי "אנחנו מרגישים שאנו עומדים ביעדים מהר ובמדויק, והם מעניקים לנו תשתית להמשיך ולהתקדם טוב יותר ב-2010. צריך לזכור גם שהיו לנו מספר הוצאות מיוחדות שלא יחזרו ב-2010, כמו בצמצום כוח-אדם".
"אנחנו מאמינים שאנחנו בכיוון הנכון. יש לנו היום יותר נאמנות של לקוחות, ובהתאם לכך ב-2010 נעשה הכול גם כדי לשפר את נתח השוק שלנו וגם את הרווחיות התפעולית של הרשת", אמר וורמברנד.
תוצאות רשתות קמעונאות 2009
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.