תנו לימין להיות ימין

אם שואלים אותי, אני עדיין לא מבין מה רוצים מבקריו של בנימין נתניהו

אני עדיין לא מבין מה רוצים מבקריו של בנימין נתניהו. לא רק האמריקנים מנצלים את תקרית ג'ו ביידן כדי לנגח את ביבי, גם חלק מהעיתונאים והפרשנים עושים זאת. העיתון של המדינה אפילו מצא לנכון לפרסם בהבלטה מאמר של העיתונאי האמריקני תום פרידמן, המכתיר את נתניהו כאדם המנהיג את מדינתו במצב של שכרות. מאוד מתאים לפרובינציאליות העיתונאית לצטט פרשן אמריקני בעל שם, כאילו המוניטין והאמריקניות שלו עושים אותו בר-סמכא בענייננו. יצא לי להכיר קצת את פרידמן, בחור אמריקני טיפוסי ונחמד, שכמו עיתונאים בעלי שם רבים יודע לנסח יפה מחשבות די שטחיות ובנאליות.

כמה פעמים עוד אצטרך לכתוב זאת - נתניהו הוא נבחר הימין, הוא איש הימין, הוא מאמין בימין. מה רוצים ממנו הפרשנים שאינם אנשי הימין? הם דורשים שיהיה כמותם, מעין "ליברלים", שעטנז של מרכז-שמאל והעדר מחשבה. ואני אומר לביבי: אל תקשיב להם. תהיה מה שאתה. תקיים את התחייבויותיך לציבור שבחר בך. תגשים את המנדט שקיבלת מהנשיא להקים ממשלת ימין. תקים, תבנה איפה שרק בא לך. תאמר לאובמה: "לא רק אתה יכול. גם אני".

אני לא אומר את זה מתוך אהבת עמדותיו של נתניהו, ממש לא. אני אומר זאת מתוך דבקות בכללי הדמוקרטיה הכי בסיסיים, הקובעים שמנהיג צריך להגשים את רצון בוחריו. אני אומר זאת כי צריך שנדע אחת ולתמיד אם אפשר לנהל את המדינה עם העמדות של נתניהו ובעלי בריתו. אני אומר זאת למעננו, כי אם לא נדע זאת אחת ולתמיד, נמשיך בדרך המבולבלת הזאת של מתן מנדט לימין, רק כדי שלאחר מכן נדרוש ממנו להיות שמאל.

שגריר קצת היסטרי

די כבר, תניחו לימין לנהל את המדינה על פי דרכו, אותה דרך ששיקפה בבחירות האחרונות את רצונו של רוב העם. ואם אתם אומרים שזה לא אפשרי, כיוון שבינתיים נגרם נזק בלתי הפיך, אני אומר: אף אחד לא יודע אם באמת נגרם נזק של ממש, והמילים "בלתי הפיך" אינן קיימות בלקסיקון היחסים בין מדינות. אני זוכר משברים בלתי הפיכים לרוב במהלך השנים. כולם התהפכו ועוד איך. ואם יש לנו בוושינגטון שגריר המדבר במונחים של "המשבר החמור ביותר" או "משבר היסטורי", אז אני אומר שמה שיש לנו באמת זה "משבר היסטרי", או לפחות שגריר קצת היסטרי.

אבל גם אם ייגרם נזק, וגם אם יהיה בלתי הפיך, זה מחיר הדמוקרטיה, לא? אנחנו משלמים מחירים לא פשוטים גם על עקרונות המזוהים עם השמאל - אז מדוע לא לתת גם לימין את הפריבילגיה לגרום נזקים, אם אמנם ייגרמו?