עכשיו זה רשמי: סטנלי פישר ימשיך לכהן כנגיד בנק ישראל

(עדכון) - נתניהו לפישר: "אנו ממנים אותך לתקופה נוספת, לעבדות ממושכת" ■ שר האוצר יובל שטייניץ: "אני רוצה להודות לך, 'סטנ', שהשלמת את חוק בנק ישראל שחיכה 12 שנה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (ד') מסיבת עיתונאים משותפת עם סטנלי פישר, כאשר השניים אישרו את מינויו של נגיד הבנק לקדנציה נוספת בתפקיד. זאת, לאחר שהכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את חוק בנק ישראל, מה שסלל את דרכו של פישר לקדנציה נוספת.

"אין אדם ראוי ממנו להמשיך בתפקיד", אמר נתניהו. "אנו ממנים אותך לתקופה נוספת, לעבדות ממושכת. זאת, גם כי הצלחנו להעביר את החוק ההיסטורי של הרפורמה בבנק ישראל".

במסיבת העיתונאים נכח גם שר האוצר יובל שטייניץ, שאמר: "לראש הממשלה ולי היה ברור לפני מספר חודשים ונדמה לי שגם 'סטנ' הבין. אם בנק ישראל היה טוב, הוא יהיה כעת טוב יותר. אנחנו יכולים לברך על שיתוף פעולה טוב וגם ההתמודדות עם המשבר הייתה לא רעה. אני רוצה להודות לך, 'סטנ', שהשלמת את חוק בנק ישראל שחיכה 12 שנה".

סטנלי פישר אמר: "המנהלים שלי אומרים שאני מדבר טוב יותר בלי טקסט ובכל זאת, אני אשתמש בטקסט כתוב באירוע חשוב כמו זה" "זו היתה תקופה מאתגרת הרבה יותר מכפי שציפיתי. לא האמנתי שאצטרך להתמודד עם משבר עולמי שכזה. אני נרגש היום כמו לפני 5 שנים כי הכנסת אישרה את חוק בנק ישראל שיחליף חוק מ-1954. זו ההבטחה היחידה שקיבלתי מראש הממשלה דאז אריאל שרון".

"לצד יישום החוק נמשיך למלא את האתגרים הרבים העומדים בפני הבנק", אמר. פישר אמר: "קיבלתי הצעה לכהונה שניה ואני מקבל את הז ברצון ובכבוד רב" - מבלי לציין את משך הקדנציה.

נתניהו סיפר לאחר דבריו של פישר כיצד החליט להביא בעבר את הנגיד פישר לתפקיד בארץ. "אתה ממשיך לשתי קדנציות כי זה מה שמותר לפי החוק - אם יהיה צורך נבדוק אפשרויות נוספות".

כזכור, חוק בנק ישראל היה המשוכה האחרונה בדרכו של פישר לקדנציה שנייה. ואולם, כבר לאחר שוועדת הכספים של הכנסת אישרה את החוק בשבוע שעבר היה ברור שהנגיד ימשיך לקדנציה שנייה. בסוף השבוע דווח ב"גלובס" כי תוך ימים ספורים תבוא ההכרזה הרשמית בנושא. כהונתו הנוכחית של פישר כנגיד תסתיים ב-30 באפריל.

שר הביטחון, אהוד ברק, בירך על החלטתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר להמשיך לקדנציה נוספת. שר הביטחון אמר: "סטנלי פישר נחשב לאחד הנגידים המעולים והמקצועיים שידעה כלכלת ישראל מאז קום המדינה. הנגיד פישר הצליח להתמודד באופן מעורר כבוד עם המשבר הכלכלי והיה בין המסייעים למשק הישראלי לצאת ממנו איתן וחזק".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בירך את החלטת נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר להישאר לקדנציה נוספת כנגיד הבנק המרכזי. גפני אמר: "הנגיד הוא איש מקצוע מהשורה הראשונה והמובילה בעולם כולו, סטנלי פישר הוא נכס של ממש למדינת ישראל, הכלכלה הישראלית חייבת לו רבות על עמידתה במשבר הכלכלי העולמי בשנה החולפת, אין ספק כי הישארותו לקדנציה נוספת תתרום רבות לחיזוקה של הכלכלה הישראלית ולמעמדה בעולם".

גפני אמר עוד כי חוק בנק ישראל שעבר אמש בכנסת תרם להישארותו של פישר: "אני שמח שתרמתי תרומה להישארותו של פישר בישראל".

ח"כ אופיר אקוניס, יו"ר ועדת הכלכלה, בירך על הודעותו של נגיד בנק ישראל:"פישר הוא אחד הכלכלנים הגדולים בעולם והיה אחד המייצבים העיקריים של הכלכלה הישראלית. הוא עשה זאת בקדנציה הראשונה ובטוח שישמיך לעשות זאת גם בתקופת כהונתו השנייה"

שטייניץ: התקציב הדו-שנתי יעבור בכנסת

בתוך כך, שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל, כי הוא תומך במדיניות ההתערבות בשוק המט"ח של בנק ישראל.

"אנו עדיין בתקופה של משבר כלכלי גלובלי; בארץ אנו פחות חשים בזה כי נחלצנו מוקדם יותר מאשר אירופה ומדינות אחרות", אמר שטייניץ. "אי הוודאות כוללת תנודות בשערי המטבע. בנק ישראל ממשיך להתערב בשוק המטבע והוא עושה את זה במינון נכון ובמתודה נכונה. הוא לא מכריז מראש על איזו מחויבות יומיומית אלא קונה באקראיות. אם יהיה גידול מסוים ברזרבות המט"ח זה לגיטימי מבחינתנו, בייחוד בהתחשב במצב הגיאו-פוליטי של ישראל".

שטייניץ הגן על רעיון התקציב הדו-שנתי ואמר כי גם בעולם מתעניינים ברעיון. לאחרונה אישרה הממשלה את התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012 ושר האוצר העריך כי התקציב יעבור גם בכנסת ללא קושי.

"כל השותפות הקואליציוניות הודיעו לי חד משמעית שהן תומכות בתקציב, כולל מפלגת העבודה", אמר שטייניץ. יש החלטת ממשלה והקואליציה מחויבת לתמוך בה. מדינות אחרות יילכו בעקבותינו ויאמצו גם כן תקציב דו-שנתי . אנחנו חלוצים".