הדאו ג'ונס ירד ב-0.35% וקטע רצף של 8 ימי עלייה

הבנק המרכזי של הודו העלה את הריבית לראשונה מאז יולי 2008 - והחזיר לשווקים את החשש מפני נסיגת תמיכות הממשלות בשווקים ■ הנפט ירד בכ-2% והדולר התחזק ■ טבע עלתה בניגוד למגמה ב-1.5% ■ מניית פאלם צללה ב-28%

מדדי המניות בוול סטריט פתחו את יום המסחר האחרון של השבוע בעליות, אך עד מהרה עברו המדדים לירידות לאחר שהבנק המרכזי של הודו העלה במפתיע את הריבית במשק. העלאת הריבית בהודו הינה הראשונה מאז יולי 2008, והבנק המרכזי נקט בצעד זה לאחר שהאינפלציה עלתה לשיא של 16 חודשים.

בסיום המסחר סגרו המדדים המובילים בירידות שקטעו במדד הדאו ג'ונס 8 ימים רצופים של עליות, הרצף הארוך ביותר מאז מאז אוגוסט. בסיכום שבועי עלה מדד הבלו צ'יפ ב-1%. את הירידות הוביל הערב מדד הנאסד"ק בו בלטה בירידות מניית פאלם שאיבדה כ-28% על רקע אזהרת הכנסות שפרסמה. נציין כי זהו השבוע השלישי ברצף בו סוגרים המדדים המובילים בארהב בעליות.

העלייה בשערו של הדולר כנגד האירו והליש"ט ב-0.5% וב-1.4% בהתאמה, שלחה את החוזה העתידי על הנפט לירידה של כ-2% לרמה של 80.6 דולר לחבית ופגעה גם במניות יצרניות הנפט והסחורות שבלטו הערב בירידות. בסיכום שבועי איבד הנפט כ-0.8%.

נציין כי בסיום המסחר חלה פקיעה מרובעת, כאשר חוזים על מדדי מניות, אופציות על מדדי מניות, אופציות על מניות וחוזים על מניות פקעו, מה שהגביר את מחזורי המסחר.

בהיעדר נתוני מאקרו היום, המשקיעים בארה"ב התרכזו בנעשה מעבר לים. העלאת הריבית בהודו מצטרפת לאמצעי ריסון מוניטאריים שכבר ננקטו בסין ובמקומות אחרים בעולם, כולל העלאת ריבית הניכיון בארה"ב. בהקשר זה, סקר כלכלנים שערכה סוכנות בלומברג מראה כי הם מעריכים שהפדרל ריזרב יעלה שוב את הריבית הניכיון עוד לפני החלטת הריבית הבאה שתתקיים ב-28 באפריל. בחודש שעבר העלה ה'פד' במפתיע את ריבית הניכיון ב-0.25% ל-0.75%, מה שגרם לפאניקה זמנית וקצרה בשווקים, שנרגעה לאחר שבכירי ה'פד' הבהירו כי ריבית הבסיס תיוותר על כנה למשך "תקופה ממושכת".

עוד הושפע המסחר לרעה מהתחדשות החששות ביחס לגורל החוב היווני. יוון הודיעה היום כי יתכן כי תצטרך לפנות לעזרת קרן המטבע הבינלאומית אם המנהיגים האירופים לא יגיעו להסכמות בנוגע לתוכנית החילוץ בעבורה בשבוע הבא.

"צריך לשים לב טוב טוב למלכוד בשווקים", אמר לסוכנות בלומברג לארי קנטור, ראש מחלקת המחקר בברקליס קפיטל. "הסיכון העיקרי הוא לא הגירעונות הממשלתיים, אלא נסיגה מוקדמת מדי מהתמיכה בשווקים. זהו סיכון גדול".

דבריו של קנטור דומים לאזהרה שהשמיע השבוע חתן פרס הנובל לכלכלה ג'וזף שטיגליץ, אשר הזהיר את ה'פד' מפני נסיגה מוקדמת מדי מהתערבותו בשווקים. שטיגליץ אמר את הדברים יום לאחר שה'פד' הודיע כי יפסיק לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות בסוף החודש.

בסוף השבוע ממתינים בארה"ב להצבעה בדבר הרפורמה המקיפה בשירותי הבריאות.

אזהרת הכנסות לפאלם

בין המניות שבלטו הערב, נציין את יצרנית מחשבי כף היד שקרויים על שמה, פאלם , שדיווחה אמש לאחר הנעילה על התרחבות בהפסדיה מעבר לצפי המוקדם, ועל אכזבה ממכירות הסמארטפונים שהיא מייצרת. החברה גם הזהירה כי היא צופה מכירות נמוכות יותר ברבעון הנוכחי. חלק מהאנליסטים בשוק העריכו היום כי גורלה של החברה נחרץ ונתנו לה מחיר יעד אפסי. עם זאת, גורמים בשוק מעריכים כי החברה שבבעלותה יותר מ-400 פטנטים רשומים, עשויה להוות יעד להשתלטות ע"י חברות כגון אפל, RIMM, מיקרוסופט או גוגל.

טבע המשיכה לבלוט לטובה, בניגוד למגמה בשוק, על רקע רכישת רציופארם הגרמנית תמורת 4.9 מיליארד דולר. הרכישה תהפוך את טבע לחברת התרופות הגנריות הגדולה באירופה. כלכלני סיטי הגיבו היום לרכישה ואמרו: "הרכישה הגיונית הן מבחינה אסטרטגית והן מבחינה פיננסית; אנחנו אוהבים את הרכישה". בסיטי העלו את מחיר היעד למניית טבע ל-72 דולר מ-67 דולר למניה. אזהרת ה-FDA מפני הסיכונים הכרוכים בשימוש במינון גבוה בתרופות לטיפול בכולסטרול אשר גרסה גנרית מיוצרת גם על ידי טבע, לא פגעו באווירה החיובית ממנה נהנית המניה.

גוגל עשויה להוודיע ביום שני על חיסול הנוכחות שלה בסין. עפ"י דיווחים, ענקית החיפוש באינטרנט תודיע בקרוב כי באפריל היא תפסיק לגמרי את הפעילות של בסין, על רקע הצנזורה במדינה לתוצאות מנוע החיפוש שלה. הודעה כזו תיטיב עם המתחרה שלה בסין, ביידו , שמחיר מניותיה עלה מאז תחילת הסכסוך בין גוגל לשלטונות סין.

בסט ביי ריכזה עניין לאחר שזכתה להעלאת המלצה מהאנלסטים של גולדמן זאקס, שרואים התאוששות במחזור המכירות של החברה, שמנייתה נסחרת במכפיל רווח נמוך. ההמלצה על בסט ביי עלתה ל"קנייה", במחיר יעד של 47 דולר למניה, לעומת מחיר יעד קודם של 44 דולר.

[לארביטראז]