סקר הבכירים של "גלובס": רק 29.5% מאמינים שמחירי הדירות יירדו ב-2010 לעומת 43% שצופים המשך עליות

מה חושבים בכירי המשק ומה חושב הציבור הרחב על מגמת מחירי הדירות בשנה הקרובה, על גורל קבוצות הרכישה ועל מתן תמריצים לרכישת דירה ■ מאות משתתפים בפאנל הבכירים של "גלובס" ובקרב גולשי אתר הומלס השתתפו בסקר ענק שבחן את עמדות הציבור

הדיבורים על 'בועת מחירים' בענף המגורים המקומי והבטחות שר השיכון כי נתחיל להבחין בירידות מחירים חדות לקראת סוף השנה לא ממש משכנעים את קהילת העסקים של ישראל. כמו כן, גם בציבור הרחב מעריכים למעלה מ-60% מהציבור שהמחירים ירשמו בשנה הקרובה עלייה או שהם יישארו ללא שינוי.

סקר שערך "פאנל הבכירים של גלובס", מיזם משותף של גלובס, Blueberries Panel, ומכון המחקר מותגים הכולל למעלה מ-600 בכירים מכל ענפי המשק הישראלי, מגלה כי רק 29.5% מהבכירים מאמינים שמחירי הדירות ירשמו ירידה בשנת 2010 - 7.5% מעריכים שהיא אף תהיה גבוהה מ-7%. מנגד, 43% חושבים שנראה דווקא המשך עלייה במחירי הדירות - 7% אף חושבים שהיא תהיה גבוהה מ-7%. 20% חושבים שתהיה השנה יציבות במחירים.

במקביל, סקר שבדק השבוע את הערכות הציבור הרחב וכלל מאות גולשים מאתר הומלס מגלה, כי 38% מהנשאלים מעריכים כי מחירי הדירות ירדו השנה - 23% אף מעריכים (ומפנטזים?) שהירידה תהיה חדה יותר מ-7%.

מנגד, 45% סבורים שהמחירים ירשמו גם השנה עליית מחירים - 17% סבורים שהיא תהיה גבוהה ב-7%. 17% סבורים שהמחירים יישארו ללא שינוי.

הקבוצות איתנו

בשנה האחרונה, בעקבות ההייפ האדיר של קבוצות הרכישה שהשתלטו כמעט על כל ענף המגורים באזורי הביקוש, החלו רשות המיסים, משרד השיכון והמפקח על הבנקים לאותת על הצרת צעדיהם של מארגני הקבוצות.

במשרד השיכון מדברים על הוספת רגולציה ואחריות לפעילות מארגני הקבוצות; ברשות המיסים מאידך רואים בעודף המעורבות של המארגנים סימנים לפעילות יזמית לכל דבר, שגם צריכה להיות ממוסה בהתאם; המפקח על הבנקים הנחית לאחרונה את המהלומה הקשה ביותר על הקבוצות, כשהודיע לבנקים כי מימון קבוצות רכישה צריך להיות במסלול יזמי לכל דבר, המחייב לרתק את מלוא ההון הניתן להם, ולא ניתן לסווג אותו כמתן משכנתא.

ובכל זאת, פאנל הבכירים והציבור הרחב מעריכים כי הקבוצות כאן בשביל להישאר. להערכת 46% מהבכירים ו-39% מגולשי הומלס שהשתתפו בסקר הקבוצות יישארו בתמונה, יד ביד עם הקבלנים הוותיקים.

עם זאת, שיעור גבוה של 33% בפאנל הבכירים העריך כי מודל הקבוצות הקלאסי יעלם. הקבוצות יישארו כמותג בלבד, אולם הן יעבדו כחברות יזמיות לכל דבר. 14% מעריכים כי המהלומות ינצחו את המודל הייחודי לישראל והקבוצות ידעכו בהדרגה עד היעלמותן.

ומה חושב הציבור הרחב? על פי הסקר באתר הומלס העריכו 21% כי הקבוצות בדרך לדעיכה. עוד 23% העריכו השבוע כי רק המותג יישאר והמארגנים יהפכו ליזמים לכל דבר.

השינוי הגדול בין "הציבור הרחב" לפאנל הבכירים נמצא בקרב אוהדי הקבוצות. 17% מהנשאלים דרך אתר הומלס העריכו כי הקבוצות יקימו בעתיד את מרבית הפרויקטים בישראל, בהשוואה ל-4% בלבד בפאנל הבכירים שהעריכו כי קבוצות הרכישה דווקא בדרך להתחזקות.

לסייע או שלא

ומה לגבי התערבות ממשלתית בנוגע למחירי הדירות הנמצאים הרחק מהישג ידם של מרבית הזוגות הצעירים בישראל?

כאן התגלתה שונות יחסית גדולה בשני הסקרים. 50% מגולשי הומלס, לעומת 35% בלבד בפאנל הבכירים, חושבים כי מדובר בזכות יסוד וצריך לסבסד דירה לכל זוג צעיר שמעוניין בכזו, באמצעות הטבות מס, מענקים וכד'. במקביל, 24% מהבכירים סבורים כי אם כבר מסייעים לצעירים, אז באמצעות מענקים שינתבו אותם לפריפריה, בעוד שבציבור הרחב, שכנראה קץ בפתרונות השולחים אותו הרחק ממקום העבודה, סבורים רק 11% שצריך לייצר תמריצים אך ורק בפריפריה.

שיעור דומה של 24% מהבכירים - ורק 8% מהעונים באתר הומלס - מבקשים ליצור מנגנוני סיוע לשכירות דירה ארוכת טווח, במקום פתרונות של דירה בבעלות.

והשינוי הכי משמעותי - 27% מהנשאלים באתר הומלס טוענים כי יש להוריד את מחירי הדירות ולתמרץ ישראלים לרכוש דירה, ללא קשר לגיל וכו', בהשוואה ל-9% בלבד מפאנל הבכירים שחושבים שהמדינה צריכה לתת יד ולסייע לכולם.

ואיפה בכל זאת מסכימים כולם? רק 5% מבכירי המשק חושבים כי אל לממשלה להתערב בשוק הדיור, המתנהל במשוואות של היצע וביקוש, שיעור גבוה רק במעט מהציבור הרחב, שם סבורים 4% בלבד כי המדינה לא צריכה להתערב בסוגית הדיור.

22
 22