השבוע בוול סטריט: אירועים מעבר לים עשויים לקבוע את הכיוון

המשקיעים בשוק המניות האמריקני שזכו ל-3 שבועות של עליות יחפשו השבוע מעבר לים אחר סיבות להמשך העליות - או שיממשו רווחים

המשקיעים בשוק המניות האמריקני, שזכו ל-3 שבועות של עליות, יחפשו השבוע מעבר לים אחר סיבות להמשך העליות - או שיממשו רווחים.

"בסה"כ, מה שהיה טוב לאחרונה זה היעדר חדשות", אמר ג'ייסון פרייד, מנהל אסטרטגיות השקעה ב-גלנמיד שבפילדלפיה. לדברי כלכלנים, אחד מהסיכונים לרצף העליות הממושך עשוי להגיע מסין, או מדינות אחרות בעלות כלכלה שצומחת במהירות, שכנראה יעלו את הריבית לפני ארה"ב.

ביום ו', העלאת ריבית מפתיעה בהודו הכבידה על וול סטריט וקטעה רצף של 8 ימי עליות. צעד זה הצית מחדש חרדה סביב השאלה כיצד הכלכלה הגלובלית תגיב להעלאות ריבית במדינת השונות. "האם השינוי במדיניות משמעו סגירת ברז הנזילות?", שואל ראס קוסטריך מ-בלאקרוק. "העלאת הריבית הזו היא רק סימן לבאות", אמר מאנוג' ראני, אנליסט בכיר ב-BNP פאריבה במומביי.

יצויין כי העלאת הריבית בהודו באה בעקבות צעד דומה באוסטרליה, מלזיה ונורבגיה כאשר ישראל הייתה הראשונה לעלות את הריבית בסוף השנה שעברה לאור סימני ההתאוששות של הכלכלה הגלובלית. עדיין, המעבר למדיניות הידוק מוניטארי מגביר את החשש בשווקים שמא ממשלות העולם יוצאות מוקדם מדי מתוכניות התמיכה. החשש המרכזי בקרב המשקיעים הוא שהגל הנוכחי של ההתאוששות הכלכלית הושג הודות להתערבות הממשלות ואילו שיעורי האבטלה הגבוהים בעולם לא מאפשרים נסיגה מהתערבות זו בשלב זה, אחרת ישנו סיכון למיתון נוסף.

ואם לא די בכך - התרחשויות באירופה עשויות להשפיע על שוקי המניות, המטבעות והסחורות. ההערכות לפיהן חברי האיחוד האירופי מסתייגים מהענקת תמיכה ליון החלישו את האירו בשבוע החולף, עזרו לדולר והכבידו על מחירי הסחורות ה נקובות בדולרים. בעוד שרי האיחוד האירופי ייפגשו השבוע בבריסל, כל רמז לכך שהאיחוד האירופי נמצא במתח כלכלי עשוי לחזק את הדולר.

בעוד שאירועים מאקרו-כלכליים עשויים להיות הדומיננטיים בהשפעתם על הסנטימנט בשבוע הקרוב, מספר חדות אחרות עשויות להשפיע על סקטורים ומניות אינדיבידואליים. בית הנבחרים צפוי להצביע היום (א') על חוק הבריאות, בהיקף 940 מיליארד דולר. החוק ירחיב את הכיסוי ל-32 מיליון אמריקנים שאינם מבוטחים כיום ויאסור התנהלויות של חברות הביטוח, כגון מניעת כיסוי מחולים.

הצמיחה בהזמנת מוצרים בני-קיימא צפויה להתמתן

■ ביום ג' יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים קיימים בחודש פברואר. כלכלנים צופים ירידה קלה ל-5 מיליון יחידות, לעומת 5.05 מיליון בחודש ינואר.

■ במקביל יפורסם מדד מחירי הבתים של FHFA (איגוד סוכני הנדל"ן) לחודש ינואר, הצפוי לרדת ב-0.9%, בהמשך לקיטון של 1.6% בדצמבר.

■ ביום ד' יפורסם דו"ח בנוגע להזמנות סחורות בנות-קיימא בחודש פברואר. להערכת כלכלנים, בחודש זה נרשמה עלייה של 0.5%, לאחר קפיצה של 2.6% בחודש ינואר. ללא כלי רכב, ההזמנות צפויות לעלות ב-0.5%, לעומת קיטון של 1% בינואר.

■ בהמשך יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים חדשים לחודש פברואר. כלכלנים צופים כי המספר יעלה ל-315 אלף יחידות, בהשוואה ל-309 אלף יחידות בחודש ינואר.

■ ביום ה', הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות ירידה ל-450 אלף תביעות, לעומת 457 אלף בשבוע הקודם.

■ ביום ו' תפורסם ההערכה השלישית בדבר התמ"ג ברבעון הרביעי, כשהצפי הוא להתרחבות של 5.9%.

■ כמו כן יפורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, נתונים מתוקנים, לחודש מארס. הצפי הינו ל-73 נקודות.

ביום ג', לאחר נעילת המסחר, אדובי צפויה לדווח על רווח של 37 סנט למניה עבור הרבעון הפיסקאלי הראשון שלה, לעומת 45 סנט ברבעון המקביל. קרניבל קרוז של מיקי אריסון צפויה להציג רווח של 14 סנט למניה עבור הרבעון הפיסקאלי הראשון שלה, לעומת 33 סנט למניה ברבעון המקביל.

בניגוד להן, רווחיה של רשת בסט ביי - שתדווח ביום ה' - לרבעון הפיסקאלי הרביעי של 2010 צפויים לעלות ל-1.79 דולר למניה מ-1.61 דולר ברבעון המקביל ב-2009.

לאחר הנעילה, אורקל צפויה להציג עלייה ברווחי הרבעון הפיסקאלי השלישי של 2010 ל-38 סנט למניה, לעומת 35 סנט ברבעון המקביל.

גולדמן זאקס העניק ליו"ר ולמנכ"ל, לויד בלנקפיין, שכר כולל של 9.8 מיליון דולר בעבור 2009, כך דיווחה החברה במסמכים לרשויות הפיקוח. השכר של בלנקפיין כולל משכורת שנתית של 600 אלף דולר, מניות חסומות בשווי 9 מיליון דולר ותגמולים אחרים בשווי כ-262 אלף דולר.

טבע תמשיך לרכז עניין, על רקע רכישת רציופארם ב-5 מיליארד דולר, רכישה שעוררה תגובות חיוביות בקרב האנליסטים ועליות בערך המניה בסוף השבוע. בסיטי, למשל, אמרו כי הרכישה "הגיונית מבחינה אסטרטגית ופיננסית" והעלו את מחיר היעד למניית טבע ל-72 דולר מ-67 דולר.

בשבועות האחרונים הגדילו הסוחרים בהדרגה ובעקביות את פוזיציות השורט על פרטנר ; לשם ההשוואה, בתחילת השנה עמדו יתרות השורט על המניה ברמה של 111 מיליון שקל, כך שמאז הן זינקו ב-68%.

מניית וריפון עשויה לרכז עניין לקראת גריעתה של המניה מהמסחר בבורסה בתל אביב ביום ד'.