מחול במשכן 2010: ושוב אתכם

להקת המחול של פול טיילור חוזרת להופעות בישראל אחרי 20 שנה, ובלט בוריס אייפמן חוזר גם הוא בפעם העשירית

להקת המחול המצליחה של פול טיילור מארה"ב תגיע לישראל בסוף אפריל במסגרת סדרת מחול במשכן 2010. האיש שאותו כינתה מרתה גרהם לפני 50 שנה "הילד הרע של המחול המודרני", צבר רפרטואר עשיר והוא מתרפק היום על זיכרונות וסגנונות שהתגבשו לאורך תקופות, ויש להניח שהקהל יתרפק עמו.

המופע שתעלה להקתו של טיילור במשכן לאמנויות הבמה כולל שלוש יצירות המפגישות עולמות מוזיקליים שונים, המייצגים תקופות בחיים ובמחול: "שינויים", למוזיקה של להקת האמהות והאבות, "פיאצולה קלדרה", למוסיקה של המלחין הארגנטינאי אסטור פיאצולה ו"אש פרומתאוס", למוזיקה של באך.

כשהחל את דרכו בשנות ה-50 נחשבה עבודתו של פול טיילור חדשנית ואוונגרדית. הוא העמיד במרכז נושאים שנויים במחלוקת ועסק באמצעות המחול בנושאים כמו גילוי עריות, אלימות במשפחה ואינטימיות בין גברים במלחמה. בשנות ה-90 הזהיר מפני קנאות דתית וצייתנות עיוורת לסמכות. בהמשך גינה את האימפריאליזם האמריקני ואף הקניט את התנועה הפמיניסטית.

למרות בחירת התכנים המתריסה והמחאתית לעתים, טיילור חתום על כמה מהמחולות הרומנטיים, האתלטיים והמצחיקים ביותר שנראו על הבמה. טעמו המוזיקלי נחשב ללא-שגרתי והוא נע בין מוזיקה קלאסית לסגנונות מודרניים מגוונים, מוזיקה אמריקנית מכל הסוגים וגם קולות מונוטוניים, קריאות ציפורים או צחוק היסטרי. ברפרטואר שלו 130 יצירות שמבצעים 16 רקדני הלהקה.

הופעות מ-27.4 עד 4.5, במשכן לאמנויות הבמה בת"א, בפ"ת, בירושלים ובחיפה, 149-299 שקל

רוח רוסית חדשה

גם בלט בוריס אייפמן חוזר לבימת המשכן, בפעם ה-10 ברציפות ב-11 השנים האחרונות. גדולתו של אייפמן ככוריאוגרף וכבמאי מתבטאת בעיבודים ליצירות ספרותיות קלאסיות והוא הצליח לרכוש לו קהל מעריצים.

לאחר שהופיע כאן עם יצירותיו האפיות "השחף", "אנה קרנינה", "דון ז'ואן" ו"מולייר", המלט הרוסי ועוד, הפעם מעלה אייפמן את "אונייגין", על פי הנובלה "יבגני אונייגין" מאת פושקין. בנוסף, תעלה הלהקה את "ג'יזל האדומה", היצירה שהפגישה אותה לראשונה עם הקהל הישראלי, ב-1999.

"הנובלה אונייגין כונתה בעבר 'האנציקלופדיה של החיים הרוסיים'", מסביר אייפמן את בחירתו. "פושקין משרטט בה את הארכיטיפ של דמות הרוסי בן תקופתו. אני משתמש באמנות שלי כדי להבין את הסודות של הנפש הרוסית, לבסס בלט על יצירה כמו 'יבגני אונייגין', זהו ניסיון נוסף שלי לחקור את הרוחניות דרך המחול. ניסיתי לחקור האם הנובלה של פושקין הייתה רק מראה של האירועים בזמן בו התרחשו או שמא יש בנובלה גם רמזים למה שעתיד לעבור על בני הדורות הבאים".

בסיפור שכתב פושקין בחרוזים ועיבד צ'ייקובסקי לאופרה, טטיאנה, בת הכפר, מתאהבת באונייגין, המבקר באחוזת משפחתה. אך אונייגין דוחה אותה. כעבור שנים נפגשים השניים בבית הנסיך גרמין ורעייתו הצעירה - אותה טטיאנה, אונייגין מתוודה על אהבתו לטטיאנה והפעם, היא משלחת אותו מביתה.

העיבוד של אייפמן מעביר את הסיפור לזמננו אך אינו מוותר על המוזיקה של צ'ייקובסקי, בשילוב מוזיקה מאת אלכסנדר סטיקובסקי.

"ג'יזל האדומה" הוא מופע מחווה שיצר אייפמן לרקדנית האגדית אולגה ספיצויצבה, פרימה בלרינה אהובה ונערצת שערקה למערב וסופה שלקתה בנפשה, כדמותה של ג'יזל.

הופעות של בלט בוריס אייפמן במשכן לאמנויות הבמה בת"א, 2.6-8.6, 159-339 שקל