כדי שגם הרווח יהיה נקי

רוח החג מחייבת אותנו לנקות לא רק את הבית, אלא גם את תיק ההשקעות שלנו *רק כך אפשר להשתחרר מהמכות שספגנו בעבר, ולאתר הזדמנויות החדשות בעתיד / זיו סגל

בשבוע שעבר כתבתי כאן טור ביקורתי על מידת הרלוונטיות של נבואות הזעם של פרופ' נוריאל רוביני, ובאופן לא מפתיע התגובות לא איחרו לבוא. אחת מהן נכתבה על ידי יואש זיגלמן, ובאישורו, אני מביא אותה כאן לשיפוטכם, בקיצורים קלים.

"אינני כלכלן, וגם לא מומחה השקעות, אך רציתי בכל זאת להתייחס לנושא של הסתכלות על הדברים לטווח קצר ולטווח ארוך", כותב זיגלמן. "רוביני השמיע (למיטב זכרוני) את נבואת הזעם שלו בכנס דאבוס 2006, כשנתיים לפני שהעולם הבין שהוא במשבר. רוביני הוא כלכלן, וכנראה שכשהוא נותן תחזיות, הן לטווח של שנתיים-שלוש ולא לטווח של חודשים. אנחנו, שמנהלים את ההשקעות שלנו על בסיס ניתוח טכני, פועלים בדרך כלל לטווח של ימים, שבועות וחודשים. ויש כאן לדעתי סתירה מסוימת מול התחזיות של רוביני (טווח קצר מול ארוך).

"איני מתיימר לדעת ולהבין יותר ממישהו אחר. יתכן שכשהוא מדבר על תבנית W או U, הוא מסתכל לשנת 2012, למשל, כאשר ארה"ב תצטרך למחזר קרוב לשני טריליון דולר של אג"ח, בתקווה שסין, יפן, סעודיה ובעלי חוב אחרים, אמנם יסכימו למחזר את רוב החוב, ובתנאים סבירים.

"על פי גרף שמצאתי, על התפתחות מדד S&P 500 משנת 1871 המציג מחזורי גאות ושפל של עד 20 שנה, אנחנו נמצאים כנראה כיום בנקודת חציית 'קו האפס' כלפי מטה, בדרכנו לשנים שחונות. אז בטווח הקצר כמובן שלא נקנה את המניה של רוביני, ובמיוחד משקולים טכניים. בטווח הארוך? אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה. מכל מקום, אנחנו, בני האדם, לא כל כך פועלים לטווחים ארוכים כאלו".

תודה ליואש. נראה שבדבריו יש גישור מעניין בין נבואת רוביני לתהיות שהעליתי בשבוע שעבר. אבל אני לא יכול שלא למתוח את הקפיץ עוד קצת: אם "אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה", האם בכל זאת היא ניתנה לרוביני? האם הצלחה אחת שלו הופכת אותו לנביא שיש לעקוב אחריו בקפדנות?

מכל מקום, הנתון הגרפי שציין יואש בהחלט מדאיג ואפשר להוסיף אותו למעטפת קבלת ההחלטות שתחייב נחישות במכירה במקרה של מעבר השוק למגמת ירידה.

מנקים במקור

חג הפסח הוא גם חג הניקיון. כולם מנקים את בתיהם וניחוח האביב מתמזג בניחוח חומרי הניקוי. משה וסרמן, מנכ"ל איזי פורקס ישראל וחבר אישי, הציע לחשוב גם על הניקיון שכל משקיע צריך לעשות. אז בשביל שהאביב יגיע גם לתיק ההשקעות שלכם, כדאי שתצחצחו אותו. אל וסרמן הצטרפה אביבית מנה קליל וביחד הם מונים כאן מספר תובנות בענייני ניקיון תיקי השקעות.

ניקיון וסדר חשובים גם לתיק ההשקעות, מזכיר לנו וסרמן. לא מעט פעמים אנחנו משקיעים במניות שאנחנו בטוחים שיביאו את המכה, אך המכה האמיתית נשארת אצלנו בתיק: רשימה ארוכה של פוזיציות קטנות, חלקן אפילו במניות בעלות שערוך של סנט או אגורה. פסח הוא הזדמנות לנקות גם את אלו, לחתוך הפסדים ומרגע זה לא להסתכל עליהן יותר.

כך יישאר לנו תיק נקי, שינקה את הראש ויאפשר להסתכל קדימה על ההזדמנויות, ולא לעסוק באלו שכבר מזמן אינן. אם נתחבר לשם נוסף של החג, "חג החירות", אז אפשר גם לשאוף לחופש ממניות או אג"חים שנתקענו איתם, לחופש לחפש השקעות טובות ואטרקטיביות ולשחרור מעבדות לעבר.

מנה קליל מספרת שגם בחיי היום-יום היא לא דוגלת בניקיונות מהפכניים, אלא באסטרטגיה של תחזוקה שוטפת ואחידה, תוך חיזוק תחומים מיוחדים בקבלני משנה מומחים. כך גם בהשקעות, היא אומרת. השקעה שלא עונה לסטנדרטים הפשוטים, חובה לשמור על משמעת ולנקות אותה מהתיק.

צוות האסטרטגיה של אופנהיימר ניקה לאחרונה את רשימת ה-S&P 500 לפי סטנדרטים קשוחים של מכפיל רווח חזוי נמוך מ-15, צפי לצמיחה גבוהה ברווחיות (מעל 30%) ודירוג איכות גבוה על ידי S&P. אחרי המיון זה, לא תאמינו, נשארו רק 20 צדיקות, ביניהן:HES, MRO, MUR, OXY, JPM, INTC, APA.

דגשים חשובים נוספים, שאת חלקם למדתי על בשרי בעשור האחרון, מאז התפוצצות הבועה הטכנולוגית, נוגעים ליצירת מזומנים באופן עקבי, לגידול בהון העצמי או גידול בדיבידנד, להתבוננות מעמיקה בתמהיל החייבים ובהרכב המלאים. חומר הניקוי הקטלני ביותר הוא עיניים פקוחות לרווחה תוך ניסיון לא להיגרר אחרי אופנות השעה, ומאמץ אדיר לשמור על ראייה אובייקטיבית.

ניקיון בקניון

ואם להתייחס ספציפית להשקעות בתחום הניקיון, אז גם שם יש לנו מה להגיד. אנחנו מדברים על Ecolab (ECL), יצרנית ענקית של מוצרי ניקוי, חיטוי וניטרול זיהומים לתעשיות המזון, המשקאות, המלונאות, המסעדנות ועוד. החברה עוסקת גם בטיפול בזבל ואשפה, ופעילותה מתפרסת על פני 160 מדינות! חשוב גם להזכיר כי החשש מהתפרצות שפעת החזירים הועילה מאוד לעסקי החברה ושנת 2009, למרות ההאטה העולמית, מתבררת כשנה יציבה במכירות ושיפור ברווח כתוצאה ממהלך התייעלות מבורך. תוצאות הרבעון הרביעי ב-2009 לא היו מזהירות, אך בראייה ארוכת טווח אנו ממליצים על ניצול ההזדמנות.

הכנסתי את ECL לתיק הקניון, במקום SWHC, חברת הנשק, עליה שילמתי את מחיר החריגה ממדיניות הקניון (להשקיע בחברות מיטביות). זהו, עכשיו הקניון נקי.

פעילות בתיק הקניון: ב-15 בפברואר מכרנו TRV ו-HMIN משיקולי ניתוח טכני, קנינו MSFT, OZM והגדלנו ב-YONG. ב-17 בפברואר נמכרו DVN ו-WTW ונפתחה פוזיציה ב-INTC. הוגדלה פוזיציה ב-ABX. ב-18 בפברואר יצאה SMED בשל חולשה טכנית ונכנסה ANF. ב-19 יצאה SWHC ונכנסה ECL.

הגנה על תיק הקניון: מתחת ל-1150 (S&P 500).

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician - CMT, ויועץ לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן