לנדאו: "מקבלי ההחלטות באוצר צריכים לתת דין וחשבון"

שר התשתיות הלאומיות במפגש עם עיתונאים: "אגף התקציבים קובע את התקציב, שולט ברשות המים והשפעתו עליה מפליגה. זו תקלה של סדרי ממשל תקינים"

"אגף התקציבים קובע את התקציב, שולט ברשות המים והשפעתו עליה מפליגה. זו תקלה של סדרי ממשל תקינים" כך אמר היום שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו במסיבת עיתונאים בתל-אביב בעקבות פרסום דוח וועדת החקירה הממלכתית לבחינת המשבר במשק המים. לנדאו הוסיף כי "אי אפשר שמי שמקבלים החלטות לא יהיו חייבים בדין וחשבון כלפי אף אחד".

לנדאו הציג במסיבת העיתונאים את תזכיר הצעת חוק לתיקון חוק המים והביוב שתופץ למשרדי הממשלה בימים הקרובים. לדבריו, הצעת החוק מבטאת את עמדת משרדו בלבד ולא קיבלה עדיין את תמיכתם של שר האוצר ושראש הממשלה.

לנדאו ציין כי הוא מבקש להכניס לחוק שרשות המים תוכפף למשרד התשתיות כדי לסגור את הפער. לדבריו "אנחנו נציע שמהלך כזה יחל מ-2012. מי שיצטרך לנהל את הדברים בפועל הוא שר התשתיות הבא". בנוסף קרא לנדאו למנות שר על לתשתיות שיהיה אחראי על כלל אוצרות הטבע של המדינה.

לנדאו שיבח את ממצאי הדוח ציין "אני עצמי לא יכולתי לכתוב את הדוח באופן מדויק יותר. אינני מחפש אשמים אלא צעדי תיקון. נלמד אותו נפעל לפי המלצותיו. שלא יהיה ספק יש משבר מים. המים מוצר במחסור".

בהמשך דבריו ביקש לנדאו להתייחס למה שהגדיר "עניין המשילות". לדבריו, " מה שמתרחש היום ברשות המים הוא סימפטום להליך מתמשך של הוצאת קביעת המדיניות מדי נבחרי הציבור והעברתה הוא לידי הפקידות. לשר התשתיות אין שום סמכות אבל האחריות כולה מוטלת עליו. הסמכות בפועל נמצאת כמעט כולה בידי משרד האוצר. חייבים לקבוע דפוסים ברורים. חלוקת התפקידים מתחייבת לגבי שאלות רבות הנוגעות למשק המים. מעורבות הממשלה בקביעת מדיניות משק המים הינה הכרחית.

"רשות המים היא גוף ביצועי ומקצועי מהטובים שישנם במדינת ישראל. יש שיתוף פעולה מלא בין הרשות וביני בשנה האחרונה. אורי שני הוא איש מקצוע מהמדרגה הראשונה. עם זאת כל גוף בעל סמכות צריך להיות בעל אחריות. לפי החוק כל האחריות היא של שר התשתיות. ובמטה אין היום אפילו איש אחד שיכול לייעץ לשר בנושא המים".

בתשובה לשאלה האם אינו מנסה לפגוע בעצמאות רשות המים אמר לנדאו כי "עצמאותה של רשות המים צריכה להיות בצד המקצועי. רשות המים לא יכולה לקבל החלטות שמשמעותן קביעת מדיניות. כך, לדוגמה, החלטה על הנחת צינור מים לירושלים, פרויקט של 2.5 מיליארד שקל. רשות לא יכולה להעלות תעריפים ב-20 אחוז אלא לשנות את מחיר התעריף בתוך טווח שייקבע לה".