המסחר בוול סטריט ננעל ללא שינוי, וסגר שבוע רביעי של עליות

המדדים סיימו בין עלייה לירידה של 0.1%, ובסיכום שבועי עלו ב-0.6%-1% ■ כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון הרביעי ב-5.6% - פחות מהצפי; אמון הצרכנים של אונ' מישיגן עלה ל-73.6 נק' - יותר מהצפי

לאחר פתיחה חיובית ועליות שערים ברוב שעות היום, הבורסה בוול סטריט סגרה ביום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי (ו') במגמה מעורבת שבין עלייה לירידה של 0.1%. למרות זאת, בסיכום שבועי הבורסה הצליחה לרשום שבוע רביעי ברציפות של עליות שערים של 0.6%-1% - הרצף הארוך ביותר מאז אוגוסט 2009.

בתחילה, המשקיעים הגיבו לנתוני המאקרו שפורסמו לפני ואחרי הפתיחה, שהראו כי כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון הרביעי בקצב המהיר ביותר מזה 6 שנים, וכי אמון הצרכנים ממשיך לעלות. בנוסף, אישור תוכנית הסיוע ליוון הוסיף לסנטימנט החיובי בשעתו.

כשעתיים לפני סיום המסחר פורסמו דיווחים על התקפה של ספינת מלחמה צפון קוריאנית, שהטביעה ספינה של דרום קוריאה בים הצהוב (חלק מהאוקיינוס השקט בין סין וקוריאה), שהכניסו את המשקיעים לפאניקה רגעית, והעלו את החששות שלהם מהתחממות גיאו-פוליטית. העליות שנרשמו מוקדם יותר נמחקו והמסכים בוול סטריט עברו לאדום, אך אותה פאניקה אכן היתה רגעית ובסיום המדדים הצליחו להתאושש וסגרו ללא שינוי משמעותי.

יו"ר הפדרל ריזרב לשער, אלן גרינספן, אמר היום כי העלייה בתשואות של האג"ח הממשלתיות מרמזות על העלאת ריבית במשק האמריקני בקרוב. דבריו של גרינספן באים בתגובה לעלייה של תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מאז תחילת השבוע. "תשואה לפידיון גבוהה באג"ח הממשלתיות משקפת את חששות המשקיעים מהחוב הממשלתי שמרקיע שחקים לשיעורים שלא נראו הרבה זמן בארה"ב", אמר יו"ר הבנק המרכזי לשעבר.

החדשות הטובות היום מגיעות מעבר לים - באירופה - שם הוחלט סופית על תוכנית סיוע ליוון, במסגרתה תפרוש קרן המטבע הבינלאומית רשת ביטחון והאיחוד האירופי יתערב רק במידת הצורך. ואולם, גם באירופה מבינים שהבעיות ביבשת רחוקות מלהיפתר וההתמקדות עוברת כעת לספרד ופורטוגל. כמו כן, יוון תעמוד במבחן נוסף בחודשיים הקרובים, שכן היא צריכה לפרוע הלוואות בהיקף של 27 מיליארד דולר. היא תנסה לעשות זאת באמצעות הנפקת אג"ח לצורך מחזור חוב ואז תהיה זו הזדמנות לבחון את מצב הרוח בשווקים.

ובינתיים, ממשל אובמה הודיע על תוכנית סיוע חדשה בארה"ב, והפעם - לבעלי הבתים שלא עומדים בתשלומי המשכנתא, שהחזריה שווים לעיתים אף יותר מערך הבית. עפ"י התוכנית, בעלי בתים יקבלו הלוואות חדשות בערבות ממשלתית וחברות המשכנתאות יתומרצו להעניק הלוואות בתנאים טובים שיאפשרו לאזרחים לעמוד בהחזרים. עלות התוכנית היא 14 מיליארד דולר, והיא חלק מהתקציב הממשלתי הקיים בהיקף 75 מיליארד דולר לסיוע לבעלי הבתים.

התמ"ג צמח ברבעון הרביעי בקצב המהיר ביותר מזה 6 שנים

השוק האמריקני זינק ב-73% בשנה האחרונה, לאחר שבמארס אשתקד הוא נגע בשפל של 12 שנים. ההתאוששות הכלכלית תמכה בראלי בשוקי המניות, כאשר ברבעון הרביעי של 2009 צמחה כלכלת ארה"ב ב-5.6%. נתון קריאת התמ"ג הסופית שפורסם היום לפני הפתיחה אמנם עודכן כלפי מטה מצמיחה של 5.9% בקריאה הקודמת, אך עדיין מדובר בקצב המהיר ביותר מזה 6 שנים.

מדד ה-PCE, הבוחן את העלייה במחירים הנגזרת מהשינויים בהכנסה ובהוצאה הפרטית, רשם עלייה של 1.8% ברבעון הרביעי, לעומת הצפי לעלייה של 1.6%. בתוך קריאת התמ"ג נכללים גם נתונים לגבי הצריכה הפרטית ברבעון הרביעי, לפיהם הצריכה עלתה ב-1.6% ברבעון, לעומת הצפי ל-1.7%, כמו בקריאה הקודמת.

לאחר הפתיחה פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש מארס, אשר עלה לרמה של 73.6 נקודות, יותר מהצפי בשוק כי יעלה ל-73 נקודות מ-72.5 נקודות בפברואר.

מניית היום: ARCA זינקה במחזור עצום

מניית אפל ריכזה עניין לאור המלצה חיובית למדי שקיבלה מקרדיט סוויס. כלכלני הבנק העלו את מחיר היעד למניה ל-300 דולר, גבוה ב-37% על מחיר השוק. האנליסטים ציינו כי החברה, שמייצרת בין היתר את ה-iPhone וה-iPad, "מתקדמת היטב בהשוואה לתחזיות הקודמות שלנו".

גם נייס הישראלית זכתה להעלאת מחיר יעד. האנליסט יונתן קרייזמן מבית ההשקעות אוסקר גרוס העלה קלות את מחיר היעד למניה ל-38 דולר מ-37 דולר וחזר על המלצת "קנייה". לדברי האנליסט, "נייס הגיעה לנקודת תפנית חיובית. התיאבון שלה לרכישות נותר חזק וכעת יש גם הזדמנויות".

מניית ARCA biopharma (סימול ABIO בבורסת הנאסד"ק), זינקה במחזור עצום, לאחר שקיבלה אישור מה-FDA להמשיך את הניסוי בתרופת הדגל שלה לטיפול במחלות לב, במטרה לשווקה בבלעדיות עד 2025.

מניית טכנולוגיה נוספת שהיתה בפוקוס היא אורקל , שדיווחה אמש על תוצאות כספיות מאכזבות. יצרנית התוכנה השנייה בגודלה בעולם מסרה כי הרווח הנקי שלה ברבעון הפיסקאלי השלישי נפל ב-10% ל-1.19 מיליארד דולר, שהם 23 סנט למניה. בשוק ציפו לרווח גבוה יותר של 28 סנט למניה, ומכאן אכזבת המשקיעים.

עוד במגזר הטכנולוגיה, ענקית התקשורת AT&T הודיעה כי תרשום בדו"חות הרבעון הראשון הוצאה חד-פעמית של כמיליארד דולר בעקבות רפורמת הבריאות של אובמה - החברה תשדרג את ביטוחי הבריאות של עובדיה וגימלאיה.

בין המניות שבלטו לשלילה במדד הדאו ג'ונס, נציין את פייזר , קראפט , ומיקרוסופט , שרשמו ירידות בערכן.